Jag har en Stiga Park Royal, med klippbordet 121M, dvs tre knivar som är synkroniserade med kuggremsdrift.
Det har funkat hyfsat genom åren, men i samband med rembyten har det börja krångla.

Jag bytte först den långa remmen som går fram till aggregatet, och det har jag genom åren gjort några gånger, nästan årligen. Det hjälpte inte mycket mot slirningen som var ett problem, och då visade det sig att remmen mellan motorn och remhjulet mitt i midjan var sliten så att den var tjock som en lampsladd. Jag sprejade den med remspray - vilket hjälpte, men bytte ändå så fort jag kunde eftersom den var så dålig.
Därefter upphörde slirningen i aggregatdriften definitivt. Men däremot så slog knivarna ihop efter ett tag. Detta har hänt förr nån gång förr, i samband med att man kört på nåt kanske - så att man kan tänka sig att kuggremmen hoppat. En kugge kan nog räcka, det är ganska snävt. Jag beställde nya knivar, och eftersom det var ett rejält ras, även nya kuggremmar då de var skadade/av.

Jag bytte en plattkil på en av spindlarna, och minskade därmed det spel som funnits för den kniven.

Körde ett tag, men det havererade igen. Remmarna höll men knivarna såg ut som sk-t.
Sedan har detta hänt några gånger - det sitter ju skruvar på kniivarna som går av, så att skadorna ska minska, så remmarna har hållit sen dess. Jag har inte förstått vad problemet är. När det hänt så har ibland kilremmen varit "ur spår" från sin remskiva så att den tryckt mot kuggremmarna, som i sin tur också varit vridna(!) och förstås överkuggade.

Jag har varit noga varje gång med att se till att synkroniseringen stämmer. Spindlarna är i stort sett glappfria, men ändå händer detta efter nån timme, eller bara efter fem minuters körning.

Det enda jag kommit fram till är att med nya aggregatremmar och dessutom remspray, så kanske transmissionen är helt slirfri och oförlåtande, så att istället kuggremmarna kuggar över vid tillfällen då knivarna går för nära underlaget (vilket händer i viss mån). Vid haverier har det dock inte varit några märkvärdiga spår i gräsmattan av att man kört emot. (Jag har en rätt lagom höjdinställning, men inte världens planaste gräsmattan.)

Antingen är det detta som är felet - vilket känns lite märkligt, eller så är det så att den långa drivremmen fram till aggregatet av någon anledning kalvar av sitt remhjul och sedan får kuggremmarna att komma i olag. Det är ju lite svårt ibland att veta vad som är hönan och ägget...

Tips?
 
Då ska vi se om jag kan hjälpa dig på något vis.

Till att börja med, när du har bytt kuggremmarna uppe i aggregatet. Har du då "krängt" dem över remskivorna eller har du har plockat av remskivorna, på med remmen och sedan ner med kuggremskivan över knivaxeln? Fenomenet med överkuggning kan man se på aggregatet även med nya remmar som blivit krängda över kanten på remskivan.De har då en tendens att "sträcka" sig och bli känsligare för påkörningar osv. Remmen är ju tillverkad av bl.a något glasfiberaktigt material, och strukturen förstörs om man är lite oförsiktig.
Vill du göra det något enklare att föra på remskivan när remmen är på så släpp de 4 bultarna som håller lagerboxen så kan du vinkla den något.

Så gott som glappfria är inte heller så bra. =) Helst inget glapp alls. Antingen brukar det vara som du säger spåret i remskivan som är dåligt, eller så är det glapp mellan kullager och axel i lageboxarna. En knivaxel är helt slät när den är ok, men börjar lagerna bli dåliga är det inte helt ovanligt att de äter in spår på axlarna vilket i sin tur leder till glapp.

Drivremmen fram till aggregatet bör inte vara några problem så länge den inte trasslar in sig i kuggremmarna precis som du skriver. Synkroniseringen i sig av knivarna är viktig, men inte fullt nödvändig. Rekommendationen är att ställa dom - I - om du förstår vad jag menar. Men skulle dom vara lite förskjutna är inte det hela världen den heller. Somliga upplever t.o.m mindre vibrationer osv i aggregaten när dom står lite osynkade.Så länge dom inte kan slå i varandra.

Normalt sett är just 102 och 121 borden väldigt bra klippaggagregat och så länge man inte kör på något kan en sådan kuggrem hålla i princip hur länge som helst.
 
Tack för tips!

Jag tror att jag satte remmen på remhjulet och sedan sköt ned det hela på axeln på ena sidan (där jag bytte kil), men att jag krängde över på andra sidan.
Dock så lossade jag i BÅDA fallen det fyra skruvar som håller fast spindeln i kåpan, samt att jag lossade den spännarm som trycker lagerhuset utåt. Annars blir det väldigt tight
Jag tror att det är svårt att göra på annat sätt, eftersom synkroniseringen ändå verkar rätt viktig, jag har varit ganska noga med att hitta "optimal kugge" med remmen. Om jag sätter knivarna i nåt annat läge än 90 grader förskjutna som du indikerade - I -, så slår de ihop, och jag tycker det verkar som att jag kan ha en kugge fel ungefär, sen är det islag.
Men så gott som glappfria menar jag att lager/axel känns helt OK, men särskilt på en axel har jag ett glapp i kilförbandet. Jag tog ny kil, deformerade den en liten aning, samt shimsade, och fick det då att kännas bra. Även ett ganska litet kilspel ger ju ganska stort utslag vid knispetsen, samt att det förstås snabbt blir sämre i kilförbandet om det kan glappa. Efter shimsningen så var det bättre än vad det varit på ett par år, det är nylonhjulet som har dålig passform, kilspåret är lite stort och hålet är nog också lite stort - men då är jag petig och van vid lite känsligare maskinelement.

När jag monterat kuggremmarna och spänner max med spännarmen samt drar åt de fyra skruvarna i lagerhusen, så tycker jag att kuggremmarna verkar riktigt bra spända - men enda förklaringen till att det slår ihop är ju att kuggremmen ändå hoppar. Om man har en lite slirande transmission fram till aggregatet så blir förstås krafterna mindre, men jag tycker det borde vara OK även med fräscha remmar och resterna av remsprayen. När jag startar aggregatet och det är blött, kan jag ändå märka att det slirar. Så fort det blir varmt och torrt så märks dock aldrig nån slirning. Det knepiga är ju att långa remmen som sagt har hoppat av sin skiva och tryckt på kuggremmarna, men det kan ju lika gärna ha hänt efter att knivarna redan krocka och allt vill ta stopp... tyvärr hinner man ju inte se förloppet vid haverierna.
 
Har nu jobbat vidare, i en viss friustration.
Började med att lägga om kuggremmarna så att den vänstra ligger under den högra - borde inte ha nån betydelse, men hade en känsla av att det varit så tidigare, samt att jag tyckte att remmen spårade lite dåligt.
Ändrade också så att den vänstra remmens yttre drivhjul hamnade lite lägre.

Var nöjd, och skruvade ihop. Upptäckte när jag drog sista skruvarna att den ändå finns ett visst kilglapp, om än trögt. Rev igen, och bytte till nya kilar - men tvingades till överdimension på ena hjulet, och shims på andra.

Därefter glappfritt åtminstone för ett tag.

När jag nu skruvat ihop så har jag provkört inomhus och rätt som det var upptäckte jag då att aggregatremmen vridit sig! Den verkar gå bra ett tag, men sen vrider den sig så att den ligger upp och ned mot kilremsskivan i fram, vilket också resulterar i att den klättrar över kanten och sedan pressar mot kuggremmarna på mittaxeln i aggregatet!

Detta lär vara huvudorsaken till problemen. Begriper dock inte varför, men misstänker att remmen är i kortaste laget. Det är inte en originalrem, men den har absolut rätt tvärsnittsdimension, men kan vara en tum för kort. Problemet är förstås att Stiga gjort vad de kunnat för att hålla remlängden okänd, och i all dokumentation och märkningen av origonalremmarna är det bara Stigas egna artikelnummer som finns.

Vet just nu inte om jag ska köpa en fem gånger så dyr originalrem, eller om jag ska köpa ännu en rem på Swerull, men denna gång en tum längre.

Anledningen till att en kort rem vill vrida sig är lite oklar, men möjligen hamnar spännhjulet i ett läge det inte brukar vara i och eftersom spännhjulet har en viss vinkel i förhållande till remmen (remmen tenderar att gå lite diagonalt över det släta hjulets periferi) så kanske det är känsligt om spännhjulet är utspännt i ett lite onormalt läge, samt att kontaktkraften mot remmen blir större.
 
Alright. Till att börja med. Vad har du köpt för remmar? Vanliga standard a eller b remmar? Dessa är inte anpassade för den funktionen som den klippremmen utför. Den saknar förstärkning på bägge sidor av remmer för att klara av att ha en spännrulle på ryggen. En a rem, eller för den delen, std tandad kilrem, är inte tillverkad för att ha en remspännare, utan dom spänns normalt sett genom att man flyttar på remskivorna kortare/längre ifrån varandra.
Längden på remmen är viktig, annars kan den snurra sig. Och har den en gång snurrat sig så kommer den ha lättare för att göra det igen.

Kuggremskivorna måste linjera korrekt. Annars klättrar remmen över kanterna.Just därför sitter det 4st planbrickor under den ena remskivan men bara 2 på den andra. Just så att den ska linjera.
 
Good Year Tourqe Flex 13Ax2240.....Ref.ax87(2210 LI)

Remmen är tandad, just för att den ska klara av att böjas över spännhjul... Jag är inte expert på kilremmar (utan bara på AT kuggremmar...), men räknade med att man på Swerull har koll på läget med tanke på hur mycket rem man omsätter där.
Men nånting verkar vara mindre bra.
Jag tror att det i första han är längden som är problemet, nu är den ganska svår att kränga av/på även när remspännaren inte är "aktiverad" och jag har för mig att det gick lite lättare tidigare. Remspännarhjulet är ju inte heller helt linjerat utan det sitter ju med en viss liten vinkel, vilket dock kanske ställer till det när man har för kort rem. Ska iväg och kolla om jag får tag på en originalrem. Det stör lite eftersom jag får betala fyra gånger så mycket, vilket inte beror på remmen utan på inköpskanalen så att säga...
 
Var bort till Stigaåterförsäljaren som förstås inte hade rätt rem hemma.
Provade att köra utan spännhjul (med hjulet avmonterat från klipparen), och det gick ju hyfsat. Dock hände dock efter en del klippning att remmen åter vred sig, och den lägger sig då på kuggremhjulet under, vilket i nästa steg förstås kan orsaka överkuggning och haveri.

Kikade lite på de remmar de hade på affärn, och de remmar som jag gissar var aggregatremmar är otandade och har dessutom en väldigt djup profil jämfört med min rem. Lustigt, eftersom remhjulet vid jämförelse med andra remhjul hos Swerull verkade vara identiskt med ett A-remhjul.

Får lov att beställa en originalrem, sen kan det förstås vara en bra idé att försöka identifiera denna i alla avseenden så att man kanske kan handla en likadan rem utan Stigamärket på i framtiden...
 
Ingen rem hemma hos en Stiga åf? Jisses. Det måste ju vara en av de vanligaste remmarna som finns. Finns ju massor med 102/121m aggregat ute. Blev lite nyfiken och kopplade upp mig mot jobbet (har ju semester nu) och vi har 29 sådana remmar på lager..haha.. Nåväl, det hjälper ju inte dig särskilt mkt..

Samtliga remmar som går fram och driver klippaggregaten på en stiga är otandade. Sedan är det lite olika beroende på vilket klippaggregat man har om man har vanlig std kilrem eller tandad kuggrem i själva klippaggregatet mellan knivarna.
 
Ja, men det känns nog som om jag ändå har hittat problemet. Lite lustigt dock eftersom jag köpt oäkta rem tidigare utan problem.
Jag har nu beställt en rem från en ÅF med webshop, och lyckades hitta den för 298+moms vilket är en hundring billigare än på flera ställen. Jag tyckte förresten att utöver Stiganumren så fanns längden angiven på en snarlik rem hos den ÅF jag bsökte. Det blir ju lite intressant att se vad rätt längd är, men jag kan ju å andra sidan konstatera att remmen vrider sig även när den inte är hårt spänd, och när den går utan spännhjulet. Med nya remmen får jag väl kika på att remhjulen linjerar hyfsat, men det brukar ju inte vara jättekänsligt, aggregatet går ju mot gräsmattan och nivån och vinkeln på aggregatet varierar ju hela tiden.
 
Tack för hjälpen förresten!
 
Inga problem!

Btw, remskivorna ser bra ut? Börjar inte bli slitna i spåren så remmen går för "djupt"? O lagret i spännrullen är ok så det inte är så att den inte rullar med som den ska och gör så att remmen slår onaturligt mkt?
 
Nja, jag tyckte det såg bra ut i remskivorna. Spännrullen är i huvudsak blank, men har nog en liten ojämnhet i sin yta pga nötningen. Den är kanske bomberad från början om jag minns rätt hur den såg ut. Tror inte det är ett problem. Lagret i spännrullen känns helt OK, ska kolla en extra gång när det nu är löst, jag kan mycket väl ha passande lager i verkstan.
 
Sitter ett vanligt skf- lager i den spännrullen. 6203 om jag inte missminner mig.

Har du tur har du den äldre varianten av rulle, där sitter lagret bara med låsring. Köper man en ny spännrulle idag får man utan låsring där de bara "dornat" fast lagret..
 
Lagret var inte alls glappt, men kändes lite torrt och dåligt. Det sitter med spårring, och är ju lätt att ta loss.
Jag höll på att få spader när jag rengjorde och kikade på tätningen; lagret är av fabrikat STIGA och har ett Stiganummer!
Jag har haft isär rätt mycket, men jag tror faktiskt det är första gången jag stött på att en tillverkare av maskiner orkat beställa lager med egen märkning. Det kan omöjligt ha lönat sig att betala för detta (dvs minska möjligheterna att handla lager på många ställen) om vinsten är att få sälja lagren som reservdel. Den som gör sig besväret att byta lager lär ju i 100% av fallen veta att man bara behöver ett skjutmått för att veta vilket alternativt lager man kan använda. Ett lager är ju så billigt, och troligen en lågfrekvent reservdel, så det krävs ju ett enormt påslag för att man ska få nån avans på detta. Finessen kanske är att man köper väldigt billiga kinesiska lager, men när det sen står Stiga på dem så är det ingen som kan titta snett på materialvalet. Vilket trams.

Jag hade förstås inte exakt det lagret på hyllan, men det är lätt att få tag i.

Spännrullen var faktiskt lite fläckvis nött, visade det sig när jag satte den i svarven för att snygga till den.
 
Haha, just det ja. Står väl 9545-xxxx-xx någonting har jag för mig i art nr.. Men som sagt, ska 6203 går fint. Och som jag skrev tidigare har dom nu gjort en ändringar på denna spännrullen. Förmodligen för att sälja hela rullen o inte bara lagret.. :)

Är inte hela världen om rullen är lite ojämn eller sliten så länge ge den gör sitt jobb...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.