Har fått problem med stopp i toa-avloppet. Trodde först att det var pappersstopp någonstans men nu börjar jag tvivla. Det började med att vattnet efter spolning sjönk till normalnivå väldigt sakta. Provade först med att snabbt hälla varmt vatten från en hink, men utan resultat, vattnet sjönk sakta ned. Kopplade in en vattenslang på duschen, tryckte in slangen hyfsat långt (~1 meter) och spolade med full kraft...inget hände, vattennivån låg konstant i toaletten. Drog slangen åt mig och inte förräns den var nästan framme i "skålen" på toaletten så började vattnet stiga. Spolar jag toaletten nu så sjunker vattennivån sakta, men när den har sjunkit klart så ligger nivån en bra bit under vad som är normalt...alltså enbart en liten mängd vatten i själva "skålen".

Någon som har ett hum om vad som kan vara problemet? Åtgärder? Dusch och handfatsavloppet funkar utan problem.
 
Låter som att du har stopp längre ner i avloppet. Vi har fått ta bort toastolen och kört med rensband och högtryckstvätt som har rensband påkopplat med varmvatten och spolat i flera timmar.
 
Kärringen mot strömmen skrev:
Låter som att du har stopp längre ner i avloppet. Vi har fått ta bort toastolen och kört med rensband och högtryckstvätt som har rensband påkopplat med varmvatten och spolat i flera timmar.
Men är det stopp längre ned så borde väl spolningen som jag gjorde även den fyllt avloppet? Det gjorde den inte, endast när slangen var inne i själva toastolen.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Hittar man honom på gula sidorna? :) nej en sådan sugklocka kanske man får skaffa. Men jag tycker symptomet på stoppet är lite knepigt.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Kör med hink och varmvatten ett par gånger till, häll snabbt och från så hög höjd som möjligt..
 
Har du eget avlopp och ingen avluftning vid huset?
Jag känner igen symptomen när det börjar stoppa upp längre ner mot trekammarbrunnen. Själv öppnar jag då kranarna och låter vattnet rinna en bra stund och kollar i trekammarbrunnen "när proppen släpper". Jag har en spolbrunn utanför huset som jag kan öppna för att undvika att avloppsvattnet stiger upp i dusch mm. om det nu skulle bli fullt i rören (det vill man inte ska hända).

Om du har fungerande avluftning vid huset borde inte nivån stiga i toan på det sätt du beskriver när du spolar.
 
En plunger är det absolut smidigaste när det är stopp kring vattenlåset och det verkar ju som det är vad du lider av.
Åk iväg till närmaste butik o köp en.
 
Har eget avlopp, nyinstallerat i höstas så är inte riktigt på det klara med hur det fungerar. Tittade ner i brunnen och den såg väldigt full ut, kanske dryga metern till kanten. Vi är bara två (snåla) personer så det verkar osannolikt att det redan skulle behöva tömmas. .? Det finns någon slags pump därnere i sörjan vet jag, är det något som kan sättas igen och som man behöver göra underhåll regelbundet på?

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Nivån i brunnen är konstant och det ser normalt ut som om "det är fullt" när det bildas en slamkaka med fett mm som flyter ovanpå. Du bör dock se utloppsröret och om du spolar bör du se motsvarande mängd komma ut i den änden.
Har du kanske en pumpbrunn som ska pumpa iväg det till en reningsanläggning som ligger en bit bort eller lite högre i terrängen? i så fall ska den ju ha nivåreglering och en pump som håller nere nivån, men samma där att du bör se inloppsröret.
 
Hej bonnier..
Att ha stopp i rören är inget kul, ofta är det toapapperet som orsakat detta hela.
och det är det mjuka papperet som ställer till det och det fastnar jätte lätt
i röret...Jag vill att du tittar i trekammarbrunnen och kollar avståndet från inkommande rör
och ner till nivån..eller sörjan som du skriver ??????...
Häll sedan flera spannar med vatten så fort du kan i toastolen .. ju mer vatten du har i samtidigt
ju högre tryck på vattenpelaren får du och har du lite tur här, så kommer pluggen att släppa..

Annars måste du .....
Koppla bort toastolen så du kommer åt röret ordentlig, så du slipper kröken i toan..
Ta sedan en lång slang och tryck ner den i röret och ha vattentrycket på, kallt vatten går bra..
ner så långt du kan komma med slangen och du märker om det skulle komma igång,
Tar det emot i slangen så sitter troligtvis pluggen där.....mät sedan slangen hur långt du kommer.
Ha locket av på brunnen och kolla vattnet som kommer ut..
Eti..
 
Har du bara en wc i huset som bråkar, eller finns det fler?

Första hjälpen vid avloppstopp är att ta fram "smocken" som länkades i svar nummer 4, släpper det inte då så är det en spolning som brukar lösa stoppet eller rensmaskin med fjäder och sked längst fram som mejslar sig igenom.

Har du en högtryckstvätt kan man köpa en spolslang, bra grej att ha då stopp i avloppet brukar alltid komma när alla är lediga, på helger etc. Går att få ner i en 50mm ansl för avloppet.


Kärchers modell>>http://www.bygghemma.se/utomhus/ute...rrenssats-for-hogtryckstvatt-karcher/p-176126

mvh
 
Tack för svaren! Jag borde, som sagt, se inkommande rör i brunnen, men det gör jag inte. Nivån till vattnet är högre än denna. Det är en infiltrationsanläggning i nära anslutning till brunnen och om jag förstått det rätt så ska pumpen i brunnen pumpa upp vattnet till denna. Vi har två st. hus på tomten, båda anslutna till samma avlopp. Från det ena huset funkar toaletten bra, men det är längre bort från brunnen än det andra...lite mer rör att fylla kanske, innan det blir problem? Är det fortfarande läge att spola med vatten tycker ni? Eller är problemet i brunnen?
 
Om nivån i pumpbrunnen är så hög att du inte ser inloppsröret så kan ditt "Stopp" bero på mottrycket du får då röret är under ytan.
Har du kollat säkringarna till pumpen?
Kan det sitta någon separat jordfelsbrytare till pumpen?
Om det är en vanlig pumpbrunn så brukar det ju vara en nivåvippa till pumpen och en vippa till ett högnivålarm, typ röd lampa som tänds om nivån överstiger normalt tillslag för pumpen.

Fyller du i vatten i systemet ska du ju märka att pumpen går igång och sänker nivån i din brunn.
 
Jag hade samma problem. Då var det högt grundvatten som fyllde trekammarbrunnen via infiltrationen. Funkade när jag tömt brunnen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.