Hej där,
Vi har haft lite strul med avloppet och insett att de gamla cementrören inte är som de ska. I söndags kväll bidde det akut. Grävmaskinen kom på måndag kväll och idag bar det av. Det akuta är att fixa avloppet och sedan tar vi inkommande vatten av bara farten

Vår tomt ligger en bit ovanför gatunivå med en mur som avskiljare mot trottoaren knappt 6 meter från huset.

När kommunen -96 bytte vatten- och avloppsledningar var den tidigare ägaren inte riktigt med på noterna och såg till att det samtidigt blev draget in till huset. Därför ligger kommunens skarv för vatten (32mm PEE slang vs ROSTIGT galvat rör) och avlopp (160mm PVC rör vs cementgrör) på ett säkert avstånd på ~50cm utanför vår mur, under trottoaren på ca 2 m djup, under relativt nydragna el- och telekablar.

Att gräva tunnel under muren och ytterligare 50cm in under trottoaren för att komma åt anslutningarna plus en rimlig yta/volym att arbeta på känns inget kul. Dels ser jag inte fram emot rasrisken, dels kommer jag ju få den relativt nya dräneringsgruset under trottoaren i knät. Undrar hur den trottoaren kommer att se ut om ett tag...

Och här kommer de frågor vi kommit på så långt

1. Kommunen säger att deras ansvar går fram till 50cm från tomtgränsen, sen är det upp till mig att göra vad jag vill och bekosta det. Korrekt? Finns ju då en liten koppling till fråga 2 ;)

2. I gatan finns kommunens avstängning för vatten och en bit in på vår tomt vår avstängning. Vem har ansvaret för att byta ut röret från kommunens anslutningspunkt idag fram till min avstängning?

3. Att gräva upp trottoaren, förbi el och tele ner till kommunens anslutningspukt känns dyrt om de nu inte vill/ska stå för det. Någon med en uppfattning om hur?

Ingången i huset
avloppsstopp_040629_01.jpg


Muren och vår avstängning
avloppsstopp_040629_02.jpg

Början till grävning under muren
avloppsstopp_040629_03.jpg

Förhållande mellan gata och tomt
avloppsstopp_040629_04.jpg

Cement (högtryckt) möter plast
avloppsstopp_040629_05.jpg
 
I Västerås ansvarar kommunen för vattnet fram till deras avstängning i gatan, resten är mitt. I mitt fall låg avstängningen 20 cm utanför tomten, så det klarade sig utan att behöva gräva i gatan.
 
tror att kommunen ansvarar till tomtgränsen i sollentuna? så där skulle det vara deras ansvar?

inte säker, men har för mig att en granne fick kommunen att komma och leta rätt på dagvattenbrunnen här om året, blev till att riva upp en hel del av vägen ;)
 
Hej
I huddinge ansvarar Kommuen fram till tomt gränsen. Detta enligt förra ägarn som fick stopp å på så sätt skaffade sig egna erfarenheter ;)
 
Hmm, pratade med Sthlm vatten idag igen och de vidhåller 50cm utanför min tomtgräns.

Inte heller hade de något ansvar för den vattenavstängare som jag har på tomten, "Ta bort den, du behöver den inte. Vi stänger av vattnet åt dig"

Givet att det nu stämmer är det uppenbarligen bara att tunnla neråt ytterligare en bit - burrrrrrrrrrrrrrr

Ingen som har koll på hur man kan dubbelkolla detta?!
 
Surfade lite på Stockholms vatten och hittade följande:

"Gränsen mellan den allmänna anläggningen och fastighetens va-installation
bestäms av förbindelsepunkterna. Förbindelsepunkten utgörs av den punkt där
fastighetens ledningar ansluts till den allmänna anläggningen och är vanligen
belägen 0,5 m utanför fastighetens gräns. Förbindelsepunkters lägen bestäms av
bolaget."


Det står högst upp på sid 4 i
http://www.stockholmvatten.se/pdf_arkiv/kundkontakt/ABVA-brosch.pdf

Sorry!
 
vi gjorde nåt liknande som dig... du kan ge dig på att asfalten kommer sjunka ihop sen under vintern :/

ändå grävde vi inte mer än 20cm under den...
 
Tack Starfighter och TiGGrE
Jag har varit och försökt hitta mer info på Stockholm vatten men inte kommit fram till det dokument du nu har letat upp åt mig! Har tidvis varit extremt segt nät för min del (även på byggahus.se), får skylla på det :-[ Pratade precis med Sthlm Vatten igen som nämnde att det stod i VA-lagen... surt äpple

TiGGrE, jag kan inte se något annat heller och har uttryckt mina farhågor för detta men har fått svaret från en av entreprenör "äh, skit i det, det gör vi alltid, det är Gatukontorets problem"!! Om ni bytte inkommande vatten samtidigt, var det några konstigheter för er att ansluta till kommunens PE-rör? Sthlm vatten ber mig kapa bakom dagens koppling och sätta dit en rak PRK-koppling (har inte kikat vad det är än).

Vidare kan jag ju nämna att de rekommenderar att lägga fiberduk i botten och upp en bit, fylla på och packa med ett lager 0,8 gravgrus, på med rören och fylla på ytterligare 20-30cm gravgrus och sedan massor.

De rekommenderar också att köra 160cm avloppsrör så långt upp mot kåken som möjligt, helst också in i den.
 
Jag hade inga problem att ansluta till kommunens avstängare. Jag gick alltså direkt på den och drog inte på någon rak koppling. Så få kopplingar som möjligt tycker jag verkar bra. Å andra sidan borde det innebära att du inte behöver gräva så långt ut under gatan om du gör som de föreslår.

Angående fyllndadsmassor så la jag inte i något annat än det som jag grävde bort, dvs lera och grus i en härlig blandning. När grävaren höll på och skottade igen så vattnade vi leran för att den skulle bli riktigt smetig. Sedan körde vi över den ett par gånger med grävmaskinen för att pressa ut smeten under gatan. Återstår att se om det fungerade.
De rekommenderar också att köra 160cm avloppsrör...
Inget dåligt avlopp ;D

Använd så stor diameter du kan så långt upp som möjligt.
 
Jag fortsätter vara frågvis....  8)

Tittar man inne i huset så kommer man till nästa steg inför det kommande bytet av ledning för inkommande vatten; Hur ansluta till kommunens vattenmätare?

Kanske är det uppenbart men jag tar mig friheten att se vad forumets hjärntrust med sina erfarenheter kan komma fram till.

Så här ser det ut idag;

Inkommande rör har ~48,5mm i ytterdiameter och utvändig gänga på vattenmätaren är ~33mm.

avloppsstopp_040701_01.jpg

avloppsstopp_040701_02.jpg

Som det är idag är röret fastgjutet i gropens kant, utanför locket. Det känns ju som om att man slår bort det och drar slangen där och vidare till mätaren (med en ny avstängare innan) på något snyggt sätt. Sedan avslutar man med att täta runt röret ner mot brunnen och ser till att Stockholm Vatten sätter på en ny försegling. Är det så enkelt?
 
swehjo skrev:
Är det så enkelt?
Ja, tyvärr är det inte svårare. ;)
 
bilade själv upp en ny väg in vid avloppet ungefär, sen ner med avloppsrör (75mm?) och sen drog vi pex i den...

måste köpa en ny hållare (den som har av och på vred), sen kopplar du in befintlig mätare i den (den blå prylen)

och vårat fina hål i gatan som blev asfalterade de en gång förra sommaren (nån som klagade, för vi bad dem aldrig fixa ;) sen en gång till nu i våras... så nu ser det bra ut...

mina röris kunskaper är goa, 75mm?... blå pryl... hehe...
(lär mig varje gång röris är förbi dock)
 
  • Gilla
D746
  • Laddar…
När jag bytte vattenledning började jag dagen med att för säkerhets skull tappa upp en massa vatten...

Sedan drog jag loss vattenmätaren och tog med den ut till Bauhaus och hängde på låset när de öppnade. Provade ut så att jag fick rätt grejer och köpte (återigen för säkerhets skull) en jädra massa grejer och dubbla uppsättningar av allt (30 dagars öppet köp ;D). Hem och mecka ihop det. Naturligtvis saknades det en grej så det blev en till resa till B-haus. Hem igen och skruva och greja och tadaaa! Det funkade och var nästan tätt...

Jag kan rekommendera gängsnöre istället för tejp. Det funkade mycket bätttre!

Jag har ingen försegling mellan mätaren och anslutande rör utan plomberingen sitter på själva mätaren = ingen inblandning av vattenverksgubbar.
 
Jag fortsätter förlänga tråden med en statusuppdatering och en fråga

Kommer försöka att dra den nya slangen inuti det gamla röret från grunden och fram emot mätaren. Enligt Sthlm Vatten måste slangen sitta i någon form av rör och får ju inte gjutas fast så det blir ju bra. Blir tydligen också vattenmätarbyte då det ska göras vart nionde år. Kostar inte mig något och med lite tur slipper man ju då också kostnaden på 700 spänn för vattenavstängninen :)

Dock, jag har idag en klämma för potentialutjämning ansluten till vattenröret strax innan mätaren. Den är testad av elektrikern som nu tyvärr är utomlands (jordning via inkommande el). Hur f-n löser jag det med plaströr? Sthlm Vatten är ju inte så intresserade av att man sätter den på mätaren. Men det borde väl gå att sätta klämman efter vattenmätaren där det är kopparrör?
 
swehjo skrev:
Men det borde väl gå att sätta klämman efter vattenmätaren där det är kopparrör?
Visst, bör det gå bra! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.