Så här är det:
Huset är tilläggsisolerad utifrån med 70mm + träpanel för ca 10 år sedan. Skall måla om kåken i år (byta kulör) och givetvis måste jag byta lockläkt på södersidan:confused:
Inget större bekymmer kan man tycka, men saken är den att förra ägaren som brädfodrade huset har använt en lockläkt av udda dimension, nämligen 17x45 (!?). Det normala i denna konstruktion är ju 22x45.

Bottenvåningens lock sitter uppstucken bakom övervåningens panelbräder med några cm. Det går lätt att ta bort de undre locken men frågan är hur jag skall göra med den nya lockläkten.. Den går ju inte att skjuta in under bef panel p.g.a att de är tjockare. Jag har som jag ser det 4 st alternativ:
1: Antingen spikar jag den nya lockläkten dikt an mot underkanten på övervåningens panel, eller om det medför t.ex fuktproblem så får jag..
2: ..försöka pilla in ett överbläck och spika det genom springorna mellan övervåningens panelbrädor.
3: Fasa 5mm några cm längst upp på alla de nya locken så att de går in under gamla panelen.
4: Sista alternativet blir att ta alla de nya 66st locken á 2,4 meter till ett snickeri för avhyvling ner till 17mm:(

Helst skulle jag bara vilja köra enl alternativ 1 då andra sidan på huset inte har någon markerad midja. Sätter jag en dropplåt på södersidan så får jag riva panelen på norrsidan också bara för att få in en plåt så det ser lika ut:mad:

Någon som vågar sig på ett råd?

Sitter jag i en knepig sits eller har jag tänkt mig ett problem som inte finns?

Se bif bilder.

WP_000096.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_000091.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC00169.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • väggen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_000093.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
har sett 17x45 lockläkt på min lokala bygghandel, så det borde vell gå att åtminstånde beställa med rätt dimension.
 
Ok. Ska lyssna med xlbygg om det går att beställa.

Det skulle kunna vara 16x45 föresten.. Träet kan ha svällt lite + ett par lager färg..
 
Och om du verkligen inte får tag i rätt dimension så skulle jag köra med en elhyvel. Tar inte så jättelång tid att averka ett par mm med en sådan. Jag har hyvlat mycket virke själv med en sådan och tycker det går helt OK
 
Också en tanke. Tack för det!
 
Det får bli så här: Köper 22x45 och hyvlar av 5-6mm på yttersidan längst upp så går de in under bef. panel. Problem solved:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.