Köpte ett hus byggt 1963 för 1 år sedan. Jag har nu i samband med diverse smårenoveringar börjat misstänka att delar av elsystemet är kopplat hellre än bra och kanske inte enligt alla reglementen. Kan felaktiga /otillåtna kopplingar räknas till dolda fel.
Får man göra så här t.ex. några ex:
1. Utomhusbelysning i carport kopplad med fast förlaggd "lampsladd"
2. Spisuttag inkopplad med lösa ledare ej dragna i rör utan "hänger" ut från spisen.
3. Väggbelysning i badrum trådarna kommer ut genom ett hål i gipsväggen, inget VP-rör i närheten som jag kan se.
4. Vägguttag (fasta) utomhus är kopplade via en stickpropp inomhus.
5. Ej jordade kontakter i kökstillbyggnad gjord på 1990-talet (Detta var iofs knappas dolt för mig, men tänkte bara inte på det vid besiktningen).

Några kommentarer?

/Lassie
 
Bob_the_builder
5 x "nej"... >:( Dock är väl allt detta som du hade kunnat upptäckta före köp och därmed per definition inga dolda fel... Trist.
 
:surprised: :surprised: :surprised:
Du borde nog låta en elektriker gå igenom hela installationen!
Har du jorfelsbrytare?
 
Tack för svaren.
-Erik, Jo det är säkert en bra idé att låte en elektriker titta på installationen. Jo det finns jordfelsbrytare, men inte på hela elinstallationen utan bara på en av två gruppcentraler.
-Bob, visst kunde jag kanske varit lite mer uppmärksam, men lampsladdarna och badrumsinkopplingen hade inte gått att se utan att skruva bort bräder mm.
Men detta ger ju anledning att kolla närmare på resten av installationen.
Får lampor i badrummet vara inkopplade direkt i väggen utan dosa eller liknande om det nu hade funnits ett VP-rör där jag inte kan se något?
 
trisst :-[
Du bör en elektriker gå igenom allt...
Det kommer att kosta en hel del, men det bör göras!
Jag hjälpte en kompis nyss som hade samma problem.Jag är uppe i runt hundra timmar och en hel del material...elmässigt var det huset som gud glömde!!!
ett exempel: som lamputtag i hallen satt en lamp"stickpropp" med spänning på konstant på dom blottade stiften ::)
Lycka till
 
Det låter som om det kan finnas fler "osynliga" fel också.

Men efterssom en del av konstigheterna var synliga så borde du ha misstänkt att det kan finnas fler fel och gjort en "fördjupad" undersökning av elen (i praktiken tagit dit en elektriker). Annars är just el en sak där man har lägre undrsökningsplikt än annat, efterssom el är något som vi icke behöriga inte anses kunna förstå oss på. Men här har det funnits indikationer på dålig instalaltion som även vi "amatörer" bör kunna se. Och då skall man göra en fördjupad undersökning.

Det hindrar ju inte att du kan försöka få ersättning från säljaren. Om du hävdar dolt fel, så med lite tur har säljaren tillräckligt dåligt samvete över sina "specialare" så att han baar väntat på att du skall klaga, och betalar direkt.
 
Lassie skrev:
 Får lampor i badrummet vara inkopplade direkt i väggen utan dosa eller liknande om det nu hade funnits ett VP-rör där jag inte kan se något?

Ja det får de, jag kollade det med en elektriker innan jag satte dit en ny lampa i badrummet.
 
Tyvärr ser din el nog ut som den gör i många hus där det har varit hellre än bra fixat. Mitt var precis likadant. Tog hit två elektriker som var här i tre dagar och drog om rubbet. Känns underbart att veta att allt är iordning. Kostar en del visst men måste nog göras om man vill sova gott på natten...
 
kan ju löna sej att betale en byggbesiktningsman, sotare och en elfirma ett antal tusenlappar å få huset besiktat innan man köper grisen i säcken...
men man lär så länge man lever...
 
C
He he, påminner om en historia som min elektriker berättade. Han hade blivit anlitat att "städa upp" ett dylikt råttbo med lampsladdar och grejor inne i väggen. Han bröt inkommande matning till härligheten och började riva när han åkte på en rejäl "borre". Det visade sig att råttboet även var inkopplat till en annan grupp...

/C
 
cpalm skrev:
He he, påminner om en historia som min elektriker berättade. Han hade blivit anlitat att "städa upp" ett dylikt råttbo med lampsladdar och grejor inne i väggen. Han bröt inkommande matning till härligheten och började riva när han åkte på en rejäl "borre". Det visade sig att råttboet även var inkopplat till en annan grupp...

/C
Sån´t händer och fötter.. ;D Flera grupper i samma skatbo är aldrig roligt. Det är juh därför vi alla har Phasenpennor?! ::)
 
Om det sitter jordade uttag i köksområdet, men inga jordkablar är framdragna, är det ett dolt fel?
 
Grundregel: rör aldrig en tråd innan du har mätt den. Det finns så många lustiga dragningar med dubbla matningar. anlutningar före elmätaren (naturligtvis vet ingen hur den har kommit dit, -"det måste ha varit före min tid", i synnerhet när det har varit samma ägare i 20 år och matrialet är något/några år)
 
Måste bara dra en höjdare som jag stötte på för några år sedan. Hemma hos "någon" med en utanpåliggande installation löpte en kulo längs golvlisten i ett rum. På andra sidan väggen dök en annan kuloledning ut ur väggen från "tomma intet". Det visade sig att man hade lossat kuloledningen från golvlisten, skalat ledarna blanka UTAN att klippa av kabeln. Man hade alltså skalat av ytterhöljet ca 10 cm och sedan innerledarna med ca 3 cm förskjutning. Därfter hade man tvinnat på en ny kabel som en T-skarv och borrat ett hål rakt igenom väggen och petat in den påskarvade kabeln. Det hela hade avslutats med att man isolerade skarven med maskeringstejp(!) och spikade in hela skarven bakom golvlisten... ::)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.