7 917 läst · 18 svar
8k läst
18 svar
Knepig trefaskoppling
Sida 1 av 2
Hej alla elektriker.
Jag tittade under min inbyggnadshäll idag och lade märke till att den är kopplad med 3x10 A och byglad nolla samt skyddsjord.
Jag har aldrig hört talas om dubbla nollor förut. Är detta något som förekommer, eller är det en felkopplig? Från centralen går endast en nolla, så den är bara byglad i kopplingen på hällen. Den fungerar som den ska.
Läste mig till att kopplingsalternativen är 3x10 A + nolla + skyddsjord, alternativt 1x20 A + 2x10 A + Nolla och skyddsjord.
Jag tittade under min inbyggnadshäll idag och lade märke till att den är kopplad med 3x10 A och byglad nolla samt skyddsjord.
Jag har aldrig hört talas om dubbla nollor förut. Är detta något som förekommer, eller är det en felkopplig? Från centralen går endast en nolla, så den är bara byglad i kopplingen på hällen. Den fungerar som den ska.
Läste mig till att kopplingsalternativen är 3x10 A + nolla + skyddsjord, alternativt 1x20 A + 2x10 A + Nolla och skyddsjord.
Det verkar vara en ganska grov felkoppling! Jag gissar att du har idag tre faser och skyddsjord från centralen. Hällen har de inkopplingsalternativ du nämde, men i båda fallen separat nolla och skyddsjord!
Har du jordfelsbrytare? Verkar som man gjort det enkelt för sig när hällen kopplades in och byglade skyddsjord till nolla för att få 230 V.
Har du jordfelsbrytare? Verkar som man gjort det enkelt för sig när hällen kopplades in och byglade skyddsjord till nolla för att få 230 V.
Hmm.. Det var två vitt skilda svar
Jag har kollat upp lite idag och från centralen finns tre faser, nolla och skyddsjord.
Det knepiga är, att när jag kopplade bort byglingen på nollan fungerade bara halva hällen. Den måste tydligen finnas där? Den är inte byglad till skyddsjord.
Konstigt att detta inte finns med som kopplingslternativ när det inte fungerar utan?
Jag har kollat upp lite idag och från centralen finns tre faser, nolla och skyddsjord.
Det knepiga är, att när jag kopplade bort byglingen på nollan fungerade bara halva hällen. Den måste tydligen finnas där? Den är inte byglad till skyddsjord.
Konstigt att detta inte finns med som kopplingslternativ när det inte fungerar utan?
På min spis är två av faserna byglade, men det betyder inte att den går på 5-fas!
Hej Joggin, jag tänker så här:
Om jag lusläser vad du skriver så kommer jag fram till att allt är rätt. Att halva slutar fungera när nu lyfter nollan tyder på att den delen använder 230 VAC. Den bygel du talar om förbinder inte nollan och gröngul i spisen utan förbinder två kablar som går in i spisen till blåa nollan, eller hur? Helt enkelt två olika delar av spisen. I en annan kopplingskombination (se bruxen) kanske bygeln inte används.
Hur är det egentligen tänkt i en spis? Kraschkurs kommer:
Du har tre laster (olika platt/elementkombinationer) som av tillverkaren fördelats på de tre inkommande fastrådarna som i centralen ansluts till tre säkringar. Ifall elementen är på 400 VAC så ligger de kopplade mellan faserna. Vi kan börja med det.
För att ett fel inne i spisen ska kunna lösa ut en av säkringarna har man dragit en gul-grön fjärde kabel till den "gulgröna" skyddsjordsskenan i centralen. Den kan inte fungera ensam, för den hänger i luften. Men utmed den finner du en kraftig skruv som klämmer ihop förbindelse till en annan skena, nollskenan. Den som alla blå ledare går till från t.ex. enfas vägguttag. Skruven lossar man bara en kort stund vid kontroll av systemet.
Alltså är den gulgröna ett sätt att skydda kablarna (och dig) genom att ett fel ska blåsa en säkring och uppmärksamma dig på att ett fel uppstått som lagt ut full spänning på spisens chassie.
Om nu spisen behöver 230 VAC till någon funktion, så kommer vi till blå nollan. Mellan en fas (ja alla tre, en itaget var för sig) och nollan finns 230 VAC till hands. Den blå kabeln drar man bara om det behövs och då får man inte koppla ihop den med den gulgröna inne spisen. Vitsen är att den blå och den gulgröna kabeln ska ha oberoende funktioner. Den gulgröna ska vara fri från ström till den dag då fullt strömblås kommer som ska blåsa säkringen.
Kortsiktigt - rent tekniskt - är de samma sak, spänningsmässigt, det jag kallar jord, men säkerhetspoängen måste man ta allvarligt på och då anser jag att blått och gulgrönt endast får kopplas samman via den ovan nämnda skruven i centralen. En elektriker gör alltid den testen sist när allt är klart efter ett jobb och om inte det är avbrott mellan blå nolla och gulgrön skyddsjord med skruven loss, måste man följa upp var felet är och åtgärda det.
Nu ska du inte ta detta som en heltäckande beskrivning för ditt fall. Kontrollera ditt fall med en "riktig" elektriker som själv kan se hur det är kopplat. Det kan finnas något som vi bägge inte tänkt på som har avgörande betydelse. Men som du beskrivit det verkar allt vara OK. Foto?
Om jag lusläser vad du skriver så kommer jag fram till att allt är rätt. Att halva slutar fungera när nu lyfter nollan tyder på att den delen använder 230 VAC. Den bygel du talar om förbinder inte nollan och gröngul i spisen utan förbinder två kablar som går in i spisen till blåa nollan, eller hur? Helt enkelt två olika delar av spisen. I en annan kopplingskombination (se bruxen) kanske bygeln inte används.
Hur är det egentligen tänkt i en spis? Kraschkurs kommer:
Du har tre laster (olika platt/elementkombinationer) som av tillverkaren fördelats på de tre inkommande fastrådarna som i centralen ansluts till tre säkringar. Ifall elementen är på 400 VAC så ligger de kopplade mellan faserna. Vi kan börja med det.
För att ett fel inne i spisen ska kunna lösa ut en av säkringarna har man dragit en gul-grön fjärde kabel till den "gulgröna" skyddsjordsskenan i centralen. Den kan inte fungera ensam, för den hänger i luften. Men utmed den finner du en kraftig skruv som klämmer ihop förbindelse till en annan skena, nollskenan. Den som alla blå ledare går till från t.ex. enfas vägguttag. Skruven lossar man bara en kort stund vid kontroll av systemet.
Alltså är den gulgröna ett sätt att skydda kablarna (och dig) genom att ett fel ska blåsa en säkring och uppmärksamma dig på att ett fel uppstått som lagt ut full spänning på spisens chassie.
Om nu spisen behöver 230 VAC till någon funktion, så kommer vi till blå nollan. Mellan en fas (ja alla tre, en itaget var för sig) och nollan finns 230 VAC till hands. Den blå kabeln drar man bara om det behövs och då får man inte koppla ihop den med den gulgröna inne spisen. Vitsen är att den blå och den gulgröna kabeln ska ha oberoende funktioner. Den gulgröna ska vara fri från ström till den dag då fullt strömblås kommer som ska blåsa säkringen.
Kortsiktigt - rent tekniskt - är de samma sak, spänningsmässigt, det jag kallar jord, men säkerhetspoängen måste man ta allvarligt på och då anser jag att blått och gulgrönt endast får kopplas samman via den ovan nämnda skruven i centralen. En elektriker gör alltid den testen sist när allt är klart efter ett jobb och om inte det är avbrott mellan blå nolla och gulgrön skyddsjord med skruven loss, måste man följa upp var felet är och åtgärda det.
Nu ska du inte ta detta som en heltäckande beskrivning för ditt fall. Kontrollera ditt fall med en "riktig" elektriker som själv kan se hur det är kopplat. Det kan finnas något som vi bägge inte tänkt på som har avgörande betydelse. Men som du beskrivit det verkar allt vara OK. Foto?
Hej CyberStoffe, fin bild. Anslutning gjord av ett proffs för det sitter som förstärkningar på kabeländarna. Alltså törs jag hävda att den blå kabeln är nollan och de andra två är fasledningar och den sista till höger är skyddsjorden.
Mäter du med en voltmeter så har du alltså cirkus 400 VAC mellan fasledningarna i mitten samt cirka 230 VAC mellan en av dem (en i taget) och nollan till vänster. Eftersom din nollskruv i centralen ska vara åtdragen nu, så har du samma 230 VAC även på gulgröna skruven.
På det plåtlock du tog loss eller i spisbruxen finns säkert det här kopplingsfallet visat. Kanske finns där även ett fall där man använder alla tre faserna, det ger jämnare fördelning av belastningen, men kostar förstås en tråd till.
Mäter du med en voltmeter så har du alltså cirkus 400 VAC mellan fasledningarna i mitten samt cirka 230 VAC mellan en av dem (en i taget) och nollan till vänster. Eftersom din nollskruv i centralen ska vara åtdragen nu, så har du samma 230 VAC även på gulgröna skruven.
På det plåtlock du tog loss eller i spisbruxen finns säkert det här kopplingsfallet visat. Kanske finns där även ett fall där man använder alla tre faserna, det ger jämnare fördelning av belastningen, men kostar förstås en tråd till.
Hmm tror nog det ser ut som sladden som följer med från fabriken.Arne61 skrev:
Kabeln på bild är fabriksmonterad och spisen är ansluten till 3 faser och jord. Ingen nolla. Det vet jag eftersom jag själv anslutit den.Arne61 skrev:Hej CyberStoffe, fin bild. Anslutning gjord av ett proffs för det sitter som förstärkningar på kabeländarna. Alltså törs jag hävda att den blå kabeln är nollan och de andra två är fasledningar och den sista till höger är skyddsjorden.
Mäter du med en voltmeter så har du alltså cirkus 400 VAC mellan fasledningarna i mitten samt cirka 230 VAC mellan en av dem (en i taget) och nollan till vänster. Eftersom din nollskruv i centralen ska vara åtdragen nu, så har du samma 230 VAC även på gulgröna skruven.
På det plåtlock du tog loss eller i spisbruxen finns säkert det här kopplingsfallet visat. Kanske finns där även ett fall där man använder alla tre faserna, det ger jämnare fördelning av belastningen, men kostar förstås en tråd till.
Skylten för inkopplingsalternativ ser ut så här:
det är säkert riktigt,,,,,,,,,,,, färgen på trådarna skall man inte bry sig om ....vitvaru tillverkare lever i en egen världCyberStoffe skrev:
Spisen är troligtvis gjord för att passa flera länder.Joggin skrev:Hmm.. Det var två vitt skilda svar
Jag har kollat upp lite idag och från centralen finns tre faser, nolla och skyddsjord.
Det knepiga är, att när jag kopplade bort byglingen på nollan fungerade bara halva hällen. Den måste tydligen finnas där? Den är inte byglad till skyddsjord.
Konstigt att detta inte finns med som kopplingslternativ när det inte fungerar utan?
Installeras den i t.ex. Norge där man har 230V mellan faserna kan man dela på spisen för att dela lasten, i Sverige blir det gemensam nolla, därav byglingen.
Är det en spishäll från OnOff?