Hej,

Har ett förråd med snedtak där takkonstruktionen ser ut som följande (byggd av NCC).

Utifrån och in är tågordningen:

  1. Plåt
  2. Typ av reglar som plåten är skruvad i
  3. Vindväv/plastväv
  4. Takstolar
Nu håller jag på att isolerar och har problem med att hitta en bra lösning för att skapa luftspalten mellan isoleringen som ska upp mellan takstolarna och vindväven/plastväven.

Provade med att sätt distansklossar högst upp på takstolarna direkt under väven för att spika fast boardskivor men det var ju omöjligt.
Eftersom väven inte är hård så vågar man ju inte trycka upp något för hårt mot denna.

Vindväven/plastväven går att trycka upp litegrann mellan takstolarna så det verkar vara en "luftspalt" mellan väven och plåten också.

Fick rådet att ha en luftspalt mellan väven och isoleringen för att vädra ut ev. kondens.

Någon som har något bra förslag på konstruktion och material?

Mvh, Andreas
 
C
Vaddå inte gick? Det är väl bara att spika upp läkt längs med takstolarna innanför yttertaket, och sen spika/skruva nån form av lämplig skiva till detta..
 
Just det, hade en fundering till.

Kan man inte bara spika upp några reglar/plankor med tjocklek 25-50 mm med en halvmeters mellanrum mellan två takstolar för att få en luftspalt mellan isolering och duk?

Måste det verkligen vara en skiva?

Och om man har en typ av skiva (wellpapp, board etc) måste den vara hel eller kan man skarva?

Mvh, Andreas
 
Redigerat:
cheetah1 skrev:
Vaddå inte gick? Det är väl bara att spika upp läkt längs med takstolarna innanför yttertaket, och sen spika/skruva nån form av lämplig skiva till detta..
Det finns inget yttertak. Det är problemet.

Alltså:

  1. Plåttak
  2. Reglar för att fasta plåttak i (ej att förväxla med ett solit yttertak)
  3. Vind-/plastväv
  4. Takstolar

Därför är det lite knepigare.

Mvh, Andreas
 
C
Plåttak = yttertak i min värld iaf. alltså, jag ritar väl en bild då...
 
  • takosv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är exakt så jag försökte göra men antar att jag har att göra med en krånglig skiva i så fall (board). Kanske vore lättare med en styvare skiva.

Eftersom skivan är så böjlig är jag orolig för att den ska bukta uppåt mot plåttaket i mitten när jag trycker upp isolering.
Helst av allt skulle jag vilja ha en tredje läkt i mitten men det går inte då det bara är väv där. :(

Kanske får snickra något typ av "rutnät" av läkt mellan takstolarna.

Kan man skarva boarden för att få en enklare hantering?
 
C
Klart man kan skarva (tror jag.. >_> ) det är ju bara en luftspalt det ska bli.

Du ska ju inte trycka upp isoleringen i den bemärkelsen, den ska ju bara ligga där. Tror ett vanligt material att använda till skivan där är masonite, och det kan ju verkligen flexa en del.

Edit: Tror det kan vara lämpligt att inte spika masoniten/boarden/whatever så jättehårt, och dessutom lämna några millimeter på varje sida så den får plats att svälla.
 
Alrajt, men då blir det nog att jag snickrar dit läkt fast mellan takstolarna istället för längs med för att motverka att boarden böjer sig uppåt i mitten. Så häftar jag fast min tunna board med skarv (som man lägger tegelpannor ungefär).

Tack för feedbacken!

Mvh, Andreas
 
C
Hm, undrar om det är så lämpligt på samma gång, risken är kanske då att det ställer sig vattendroppar precis där läkten är.

Är det ingen erfaren snickare/hemmafixare som kan komma med lite fakta här? ;)
 
cheetah1 skrev:
Hm, undrar om det är så lämpligt på samma gång, risken är kanske då att det ställer sig vattendroppar precis där läkten är.
Det är skarven på masonit-boarden du talar om va?

Mvh, Andreas
 
Nu ger jag mig in i diskussionen :) Du kan ju inte ha läkt på tvären, får då kan inte luften röra sig (om du inte sätter den läkten några cm under väven). Vitsen är ju att luften skall kunna cirkulera mellan takfoten och luftas av i nocken, alternativt att den skall kunna röra sig från takfot till takfot. Som cheetah nämnde så skall ju inte isoleringen pressas ihop så risken att trycka upp masoniten skall vara obefintlig. Däremot om du har 120 cm mellan takstolarna så är nog risken större att masoniten sjunker ned i mitten och trycker ihop isoleringen, så du förlorar värme.
 
Det stämmer ju :eek:

Däremot så är det cc60 mellan takstolarna (litet förråd på 6 kvm).

Takstolen är 170 mm och jag hade tänk ha 145 mm isolering i taket. Så om man har en läkt på 20 mm i tjocklek så kan det ju finnas ca 5 mm mellan läkt och väv.

Kan det räcka eller är det för lite mellan läkt och väv? Mellan skivan och väven blir det ju ändå ca 25 mm.

Mvh, Andreas
 
Med cc60 borde väl en vanlig masonit klara att hålla formen. 25mm luftspalt tror jag bara det är i minsta laget, men det funkar nog på ett litet tak. Jag hade skruvat 25x25 mm läkt utmed takstolarna upp mot väven. Sen på med masonit som sågats till till ca 550mm bredd (om det är 45mm takstolar och cc60)..
 
Precis så blev det gjort nu :)

Tack för all feedback!

Mvh, Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.