Hej. Här kommer mycket text och en del frågor.... Är inte nybörjare, men har lite dålig kolla på grundkonstruktioner...
Skall bygga ut 3x4m, ett källarrum och ett rum ovan. Trodde att det var berg under, men i helgen har jag grävt ur och det sticker upp några knallar men mellan är det djupt. Tidigare var det en betongbalkong som vilade på en murad vägg och en stolpe (plus två sidor mot huset), under var det gjuten platta på en kantbalk. Balkongen var däremot bara 1,5x3,7m, och jag har rivit bort allt (men ni förstår då bilden).

Den befintliga källaren är oisolerad platta och 1m stenväggar (byggt 1907). Mot den sidan jag bygger har man bytt stengrunden mot en murad då det fanns en sättningsskada (byggt på en stubbe, en helt annan historia...).

Nu till frågorna.
Jag tänkte mura undervåningen med 19cm Leca. Det skall inte vara uppvärmt utan en verkstad som antagligen håller 14-17 grader året runt. 19cm Leca måste väl räcka hållfastighetsmässigt?

Jag kommer gjuta en "klack" att sen mura på där det är berg. Mellan bergknallarna får det bli en sula och en gjuten kant att mura på. Frågan är om hur högt jag skall gjuta. Personligen känns det som det vore bättre att ha betong under marken och ett varv Leca ungefär i markplan med gjutet golv på. Men det går ju mycket betong då (jobbigt). Alternativet är att mura upp med Leca, men den hamnar ju en meter under marken mellan berget då... Alla tips på konstruktion välkomna!!

Bifogar bild på hur det ser ut idag och var det finns berg. Det som syns till höger i bilden är en veranda som ligger ovanpå ett gammalt murat utrymme för oljecistern.
Jag måste ju spränga högsta bergknallen som ni ser, men de andra ligger typ 1,5 meter lägre....
 
  • grund_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • grund.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, inga tips. Jag tror att jag bestämt mig hur jag skall göra. Efter att ha bilat bort berget bygger jag en form och gjuter en 20cm grundmur upp till 20 cm under färdigt golv (mot befintligt hus gjuter jag fast en klack mot befintlig grundmur). Där det inte är berg under gjuter jag en sula. Sen murar jag en 10cm Leca på grundmuren, fyller klabbet med lös leca och 10cm frigolit. Sen gjuter jag en 10cm platta på lecan (med en 5:a frigolit utåt för att bryta kallras). Sen muras undervåningen ovanpå plattan med 19 leca.

Vad tror ni om den konstruktionen? Det jobbiga är att jag måste få hit en betongbil två gånger, en gång för grundmuren och en gång för plattan. Det blir nog dyrt eftersom jag måste pumpa....
 
  • Grundmur.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjut en vanlig platta med förstärkt kantbalk som hänger på dina bergknallar, sedan murar du med LECA (det går att ha under jord) men naturligtvis så ska det vara platonmatta (eller liknande) på utsidan. LECA isolerar bättre än betong.

Protte
 
Problemet är att berknallarna till höger i bilden ligger uppåt en meter under den vänstra. Eftersom det sluttar brant utför utanför så känns det som jag måste få det förankrat ordentligt i berget för att säkra att allt inte börjar kalva utåt.
 
Dubba på berget och bygg en form som passar mot bergknallarna, du kan ju aldrig få det stadigare.

Protte
 
Hur dubbar man smidigast? Gjuta fast armering med expanderbetong eller dubb med kil (var köper man sådana?)
 
Borra hål och släpp ner (borde nog vara rostfitt) pinnar, tycker inte du behöver förankra mer än den betong som kommer att rinna ner i hålet, du ska ju inte lyfta berget. Det är ju sidokrafterna man dubbar för.

Protte
 
Hej hopp
Arbetet pågår för fullt. Var tvungen att spräcka bort toppen på bergknallen till vänster i bilden. Nu håller jag på att bygga form ´mot bergknallarna. Tanken är att utrymmet inte skall vara uppvärmt, men vill samtidigt ha lite isolering. Den skiss jag gjorde ovan med ett varv leca på muren, och sen plattan, verkar det vettigt? Och om, murar jag fast lecan i grundmuren med vanligt murbruk eller finns det ngt smartare sätt (kanske lägga den i våta betongen vid gjutning). Grundmuren kommer ju inte vara isolerad, så jag vill bryta kallraset till plattan på ngt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.