Ngn som blivit utsatt för liknande.
Bygger i stomrest i egen regi. Tilltänkt elektriker var från början helt överens om att endast inkoppling i central och godkännande var ok. Nu när gått lite längre så det skall börja dras VP-rör mm så påstår den samme att han skall göra en hel del jobb om han skall godkänna installationen, "annars kan jag skit i det" var kommentaren.
Nu byter vi elektriker !!!

Vilket vi gjorde rätt i för den nämde har vi på bakvägar fått reda på sa till andra om oss: "att jag kommer att ta och lägga på timkostnaden så mkt att det uppväger bortfallet av material och timmar".  
 
mickey skrev:
Nu byter vi elektriker !!!
Det skulle jag också gjort. Typiskt för vissa oseriösa hantverkare att inte kunna stå till sitt ord. Det tycker jag är en hederssak och framförallt ger det fler kunder :D.
 
Nu e det bytt elektriker, SKÖNT !
 
Jag hoppas att den nye är seriös. Lycka till!
 
Tveksamt o kalla sig seriös när man står för jobbet utan att veta hur det är gjort..
 
mickey skrev:
Tilltänkt elektriker var från början helt överens om att endast inkoppling i central och godkännande var ok.
Jag anser att man är seriös om man står till sitt ord!
 
Håller med Immobil. Jag har läst tråden där man diskuterat för och emot att göra el-jobben själv, och i för sig jag håller med den sidan som tycker att det mesta borde lämnas åt en fackman. I det här fallet borde dock den första elektrikern sagt emot från början.
DET hade varit ett professionnellt förhållningssätt.
Tycker jag.... ::)

C.
 
joakim skrev:
Vet du exempelvis vad du får belasta en 3x1,5G EKLK med för Ampere storlek??  Eller hur regeln för en trefasmatning är vid en dvärgbrytar centrtal?? Får du förlägga en mantlad kabel i eller utan vprör i en vägg??

// Joakim
Är det inte därför detta forum finns??
Att ta och ge.
Nu vet jag inte svaret på frågorna,men det verkar inte som att det skulle vara några problem att ta reda på. Och det skulle nog inte minska säkerheten, eller ......

Said
 
joakim skrev:
...

Jag vet att jag nu låter som någon moralpredikare..  det är inte min mening, det finns många saker man kan göra själv, bara en behörig installatör visat dig var och hur ..  det är inte för inte vi elektriker går en utbildning med lärlingstid på totalt 7 år !!! innan vi anses som fullutbildade installatörer. Och att vi ständigt går på uppdateringar i Starkströmsföreskrifter Svensk Standard och Riskanalyser över nyupptäkta felkällor.

Svaren är föresten 13A om kortslutningstiden inte överstiger 0,4s, allpolig brytning och JA
:-*
Men handen på hjärtat:
Behövs 7 års utbildning för att dra elkablar i en villa??
Det efter att ha pratat med en elektriker som räknat fram div. volt, ampere mm.
Det är ju inte så att de flesta ger sig på det UTAN att veta på ett ungefär vad de gör.

Och vad skulle man kunna göra om en elektriker visar??

Sedan verkar det som att så fort någon frågar något om el tror alla (elektriker) att den som frågar ska bygga ett kärnkraftverk eller liknande. Man börjar prata om saker som inte alls hade med frågan att göra.

Jag har full reskept för el och mycket annan här i livet men ibland tycker jag att varningar om hur farligt allting är och hur fel allt kan gå INTE är befogade.

Eller är jag helt ute och cyklar???
Said
 
joakim skrev:
Handen på hjärtat kanske är just vad du behöver, någon annans hand som ger dig hjärtmassage !!

Men visst, pratar vi "bara" om att trycka in ett par pipor vp i väggarna och dra lite FK till ett par uttag, be my guest men om vi pratar om en total installation i en villa för tre miljoner, varför då vara så dumsnål att du gör elen själv. Då kan du ju lika gärna bygga takstolar och beräkna hållfastheten på alla reglar själv och soltorka egna tegelpannor i trädgården själv, så noga kan det väl inte vara? Det är ju inget kärnkraftsverk vi ska bygga

;)

Vem vet kanske behöver jag hjärtmassage efter elarbetet jag planerar utföra.

Det är väll ingen som sagt att det INTE ska göras nogrant??

Och är det att folk snålar eller att folk gör det själva som upprör de flesta elektriker??

Hmm soltorka tegelpannor kanske kan vara något. :)

Said
 
Said och Joakim: vilken rolig diskussion ni har! Mkt har vi lärt oss om el också genom att läsa era rader! ;)
Allvarligt:                                                                    
Joakim du har rätt tycker jag i dem flesta av dina argument, det var dock inte det man diskuterade här till att börja med. Frågan var hur OK är det att först säga att man går med på vissa vilkor och sedan ta det tillbaka.
Said: hur skulle du tycka om att en amtör skulle ge sig in på ditt yrke och påstå att dem kan göra det LIKA bra som du? Och visst går det att få svar på dem flesta frågor, bara man vet vilka frågor man skall ställa....

Min poäng: i den bästa av världar skulle jag sköta mina patienter och snickaren skulle sköta mina köksskåp. Nu visar det sig dock att denna värld inte är perfekt så jag hänger upp köksskåp och hoppas dem inte kommer att ramla ner medans patienterna får stå på väntelistan tills HTH har bestämt sig att leverera alla passbitar i rätt storlek och färg, helst samtidigt. Snacka om effektivitet  8)
 
När vissa hantverkare bildar skrån som elektrikerna gjort måste man helt enkelt hitta alternativa vägar för att få ned elinstallationskostnaderna. Vid vårt första hus tänkte jag ta det säkra före det osäkra och låta en fackman göra all installation. Efter detta hus inser jag att vi inte har råd att göra allt by the book hädanefter.
Det kostar helt enkelt för mycket. Vad jag får göra är att muta elektrikern att utbilda en på att dra kabel och fästa dosor i väggen. Att sedan låta elektrikern koppla in säkringsskåp etc blir naturligt. Däremot tänker jag köpa in material själv.
Tråkigt att man tvingas bli bryta mot lagen, men lagen ska ha något mått av rimlighet för att jag ska följa den.

mvh
David
 
joakim skrev:
Då kan du ju lika gärna bygga takstolar och beräkna hållfastheten på alla reglar själv och soltorka egna tegelpannor i trädgården själv, så noga kan det väl inte vara?
Gör inte alla det.....? ;)

Kul diskussion!
Jag känner igen den sedan tidigare duster med elektriker här på forumet. :)
Naturligtvis ska man hålla fingrarna borta från något så potentiellt farligt som elen, men samtidigt tycker jag att det var ett av de roligaste momenten i husbygget när vi planerade uttag och räknade på belastning av faser osv som gick vidare till kabeldragning och montering.
Har man bara ett positivt samarbete med en bra elektriker så är elarbetena utmärkta gör-det-själv projekt - åtminstone vissa av momenten.
 
Hej igen.

Vad jag märkt är att en del elektriker gärna förespråkar svartjobb.
Men hur var det egentligen. Man får ju inte bryta mot lagen när det gäller elarbeten, men gärna genom svartjobb.....

Jag har absolut inga problem med att folk anlitar svart arbetskraft.
Vem vet kanske jag själv kommer i det läge där jag tycker att jag inte har råd med ett annat alternativ.
Risken eller chansen finns.

Said
(nu har nog tråden gått vilse)
 
När man gör installationen själv och vill ha inkopplingen utförd av en elektriker förutsätter man väl att elektrikern ifråga ochså säljer råd angående hur man skall göra samt att det finns en ritning att gå efter...

Dessutom finns det faktiskt en del människor, därbland jag själv, som faktiskt jobbat som anställd elektriker men inte har behörigheten att utföra arbeten på egen hand. Ganska vanligt om man jobbar för större firmor som jag gjorde...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.