Har det på följande sätt:

Huvucentral ---> Tre faser och nolla till Undercentral --->

Undercentralen är i köket och av 12 säkringar så är det endast 4 som används.

Mätte lite för skojjs skull och upptäckte att ett uttag hade 50v mellan noll och jord.

Efter lite letande så märker jag att säkringen till diskmaskin/micro är den som skickar ut 50v.

Det knepiga:

Faserna och nollan kommer från huvudcentralen, i undercentralen är nollan på nollplinten
och samtliga faser är byglade gemensamnt. jordkabel är ansluten från vissa sladdar som går från centralen men jordplinten är inte byglad med nollan. Som det ser ut nu så fyller inte jordkabeln någon funktion då dom enbart leder in i centralen men inte vidare.

Det sitter en jordfelsbrytare där faserna och nollan är kopplade, Ska det vara så eller är tanken att jorden ska vara kopplat där nollan sitter?

Dags att ringa elektriker?
 
Låter verkligen som det är dags att ringa en elektriker, Som det låter så skulle alla jordade apparater och höljen kunna bli spänningsförande om t ex elementet i tvättmaskinen läcker mellan fas och jord. En elektriker tar inte lång tid på sig att "besiktar" installationen och då kan du sova desto lugnare. =)
 
Släng upp foto=?
 
Om jag fattar dig rätt nu så har du en central som matar denna central. Går den matningen via säkringar eller direkt från huvudcentralens brytares insida? Om det inte går via säkringar så har du ett fel redan där med underdimisionerad matning mellan centralerna. Hur som helst så ska du från "huvudcentralen" ha tre faser, en nolla och en jord alternativt tre faser och en PEN. Det jag ser av kopplingarna i centralen gällande jfb och jord samt nollskena är lite mysko så jag tycker nog du ska slå en elektriker en pling för att ta en koll på båda centralerna.
 
Vad jag kan se ser hela anläggningen ojordad ut. Den blå som är PEN ledare ska märkas med G/G tejp och läggas direkt på jordskenan. Därefter ner till JFBR och sen upp till N plinten.
 
H
Ser jag rätt, är det en RÖD kadel som är kopplad till nollan och som verkar komma från HC???

Det finns ju en jordledning som verkar komma från HC och som har G/G hylsa på sig.
 
Det ser så ut. Den röda kabeln skulle lätt räcka upp till jord-plinten eller jordfelsbrytaren så verkar lite okunskap bakom jobbet. Och ledningen med G/G hylsa skulle jag tro att det är jordledaren och skärmen från en EKRK/EKLK xG1,5. Ser för klent ut för att vara en matning.
 
Centralen på bilden har ju jordfelsbrytare, då skall inte heller noll- och jordplint vara byglade.
Antingen matas centralen med 3 faser + nolla + separat jord. eller 3 faser +PEN, och i det senare fallet skall PEN ledaren in på jordplinten. Därifrån via jfbn till nollskenan.

Om nolla OCH jord finns från matande central skall nollan via JFB till nollskenan och jorden direkt in på jordskenan.

Men mkt svårt att se hur det är kopplat, (Röd ledare var ju jord förr i tiden.. så OM den röda är ren nolla och Gu/Gr"hylsa" är matande jord , ser det rätt kopplat ut...)

Faserna kommer via huvudbrytaren går genom jordfelsbrytaren och är sedan ansluten till säkringarna , sedan är faserna inte "ihopbyglade"(Då skulle det bli kortslutning) utan det sitter en trefasskena som matar underkanten på säkringarna i övre raden Var tredje säkring på var sin fas s.a.s. ...Och via ledare även till de undre oanvända två dvärgarna..

Längst till höger i övre raden sitter ngt jag tolkar som ett impulsrelä (Tryck en gång på styrknapp för att tända, en gång till för att släcka)...
 
Redigerat:
Ja, du behöver reda ut hur det är kopplat eftersom ditt symptom tyder på att du saknar jord!
Dessutom har fasskenan dålig passning då dvärgen längst till vänster är av ett annat fabrikat.
 
Tack för alla svar.

Från HC så kommer det 3 faser och PEN antar jag, då nolla och fas är bygglade i HC och sedan jfl.
Faserna till UC är avsäkrade med 16A. Matningen till UC är en äldre variantvav blykabel som inte längre är tillåtna vad jag hört. Den tjocka jordkabel som är i centralen är väldigt konstigt kopplad, den går till jorden på diskmaskin/mikro, vidre till jordskenan, det är även den som ger mig 50v mellan jord och nolla när jag mäter. Slår jag av säkringen till mikro och diskmasking som går på samma, så försvinner dom 50v. Den kabeln är delat i en kulodosa ovanför köksluckorna som jag inte kommer åt ifall jag inte monterar ner den sektionen. Finns en del att reda ut.
 
Låter som om det inte finns någon jord, man har misslyckats ordentligt med att PEN/jordsken/nollskena i kombination med jordfelsbrytare.
Slå av huvudbrytaren och slå inte på den igen förrän någon som vet vad han håller på med rättat till det där.
Inbyggda dosor är inte bra heller.

(Inkommande PEN ska gå till jordskenan där alla gruppjordar även ska sitta. Från jordskenan tas nollan till jfb, sedan från jfb till nollskenan där gruppnollorna sitter. Ingen bygel mellan jord/nollskena.)
 
Jag tycker det är svårt att se exakt hur det är kopplat.

Ta gärna två bilder till, en i 45 grader vinkel nedifrån och en i 45 grader vinkel uppifrån, så man ser var det verkligen går in kablar i automatsäkringarna, jordfelsbrytaren och huvudbrytaren.
 
Är jag blind, eller ser en gul Torix med rött o bla kabel? Ä nåt annat anslutet där?
 
kamilenski skrev:
Är jag blind, eller ser en gul Torix med rött o bla kabel? Ä nåt annat anslutet där?
Det är en gul torix med röd och blå kabel. (sparade ner bilden lokalt och zoomade, då syns det ganska tydligt) Jag tror att den röda kabeln kommer från HC, troligtvis PEN som sedan går till jfb?

Sen vill även jag se bilder från andra vinklar. Blir lite fundersam över en del andra kopplingar. (t.ex. Den bruna och grå som syns över brytaren, är dessa bara olyckligt placerade eller är det byglat från inkommande på brytaren till utgående på dvärgar?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.