Detta är ingen seriös fråga utan mer knep och knop.

En hemmafixare ska lägga ändspontade glovbrädor i ett rum som är 4.20 långt. Golvbalkarna sitter med CC60. Brädorna är 4.00 långa. Närliggande brädor får inte ha skarvar i samma fack mellan golvbalkarna.

Hur såga till brädorna?
 
Jag antar att en bräda måste ligga på två minst golvbjälkar också?
 
Köp längre brädor ;-)


H hustomten71 skrev:
Detta är ingen seriös fråga utan mer knep och knop.

En hemmafixare ska lägga ändspontade glovbrädor i ett rum som är 4.20 långt. Golvbalkarna sitter med CC60. Brädorna är 4.00 långa. Närliggande brädor får inte ha skarvar i samma fack mellan golvbalkarna.

Hur såga till brädorna?
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Det får bli 40cm spill på varje bräda.
Lägg första, kapa 20 cm på nästa och lägg. Ta av 40 cm och lägg resten.
Helst hade jag tagit av 40 cm på första brädan också så skarvarna hamnar på regel.
 
useless useless skrev:
Jag antar att en bräda måste ligga på två minst golvbjälkar också?
Det har du nog rätt i, tänkte inte på det...
 
J Jan_G skrev:
Det får bli 40cm spill på varje bräda.
Lägg första, kapa 20 cm på nästa och lägg. Ta av 40 cm och lägg resten.
Helst hade jag tagit av 40 cm på första brädan också så skarvarna hamnar på regel.
Kan du utveckla lite?
 
H hustomten71 skrev:
Kan du utveckla lite?
Menar du först:
4.00 + 0.20

Sedan korta alla kvarvarande brädor till 3.60 och sedan:
3.60 + 0.60
3.00 + 1.20
2.40 + 1.80
1.80 + 2.40
1.20 + 3.00
0.60 + 3.60

Problemet med att korta brädorna är att spånten försvinner.
 
  • Gilla
Timmerloftet
  • Laddar…
Börja med en 3,60 så att du får skarv på bjälke. Sen kapar du av 0,60 på nästa bräda med rätt ände och lägg på plats. Kapa av 40 cm från änden du just sågat från. Då har du 3 m kvar med spont i änden. Lägg dit. Kapa 1.20 lägg dit. Kapa bort 40 cm och lägg dit din 2,40 bräda. Osv.
Blir en del spill men väldigt snyggt och hållbart.
Man kan fundera om man vill använda så korta bitar som 0,60 men jag tror det fungerar mot vägg eftersom det är fullspont. Är det tunnt virke, under 20 mm så hade jag själv inte gått under 1,20 för att få upplag på 3 reglar.
 
  • Gilla
hustomten71
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Börja med en 3,60 så att du får skarv på bjälke. Sen kapar du av 0,60 på nästa bräda med rätt ände och lägg på plats. Kapa av 40 cm från änden du just sågat från. Då har du 3 m kvar med spont i änden. Lägg dit. Kapa 1.20 lägg dit. Kapa bort 40 cm och lägg dit din 2,40 bräda. Osv.
Blir en del spill men väldigt snyggt och hållbart.
Man kan fundera om man vill använda så korta bitar som 0,60 men jag tror det fungerar mot vägg eftersom det är fullspont. Är det tunnt virke, under 20 mm så hade jag själv inte gått under 1,20 för att få upplag på 3 reglar.
Då är jag med i matchen. Spillbiten tas bort ur mitten av brädorna så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.