Vet inte riktigt hur jag ska börja, men gör ett försök iaf.
Har nyligen köpt ett enplanshus på ca:100kvm med en #ivt490 FLVP.
Golvvärme i badrummet och hallen, radiatorer i övriga rum.
Det är golvvärmen som "spökar" händer absolut ingenting när man ändrar på termostaterna( badrum å hall) endast om man ökar på cirkulationspumpen till läge 3 då blir det mer värme i golven.
Har "motionerat" alla termostater, tryck på dom där piggarna flertalet gånger, funka hur bra som helst å verkar vara fullt öppna.

Varmast där jag håller handen, svalare under cirkulationspumpen där dom två rören ansluter.

Mina #ivt490 värden.
Normaldrift
Gt1 37° (36°)
Gt2. +3,5° (utetemp)
Gt3:1 47,3°
Gt3:2. 47,4°
Gt3:3. 43°
Gt6. 79°
Värmekurva 5.0
Finjustering 2.0

Laddar upp lite bilder på anläggningen till golvvärmen.
Så vad är steg1 att kolla upp? En hand justerar värmeinställningar på en värmeinstallation med rör och cirkulationspump. Text på bilden indikerar temperaturflödesriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation, flödesmätare, ventiler och isolerade rör mot isolerad vägg, etiketter med rumsmarkeringar, eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två öppna värmesystemskåp på vägg, rör och mätare synliga, tvättstuga, handdukshängare och konstverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Gavle026 skrev:
Vet inte riktigt hur jag ska börja, men gör ett försök iaf.
Har nyligen köpt ett enplanshus på ca:100kvm med en #ivt490 FLVP.
Golvvärme i badrummet och hallen, radiatorer i övriga rum.
Det är golvvärmen som "spökar" händer absolut ingenting när man ändrar på termostaterna( badrum å hall) endast om man ökar på cirkulationspumpen till läge 3 då blir det mer värme i golven.
Har "motionerat" alla termostater, tryck på dom där piggarna flertalet gånger, funka hur bra som helst å verkar vara fullt öppna.

Varmast där jag håller handen, svalare under cirkulationspumpen där dom två rören ansluter.

Mina #ivt490 värden.
Normaldrift
Gt1 37° (36°)
Gt2. +3,5° (utetemp)
Gt3:1 47,3°
Gt3:2. 47,4°
Gt3:3. 43°
Gt6. 79°
Värmekurva 5.0
Finjustering 2.0

Laddar upp lite bilder på anläggningen till golvvärmen.
Så vad är steg1 att kolla upp?[bild] [bild] [bild]
Förstod inte riktigt: Vad är frågan ?
Känns väl som att du får öka cirkulationspumpen så den orkar med att trycka igenom vattnet om alla termostater är öppna bara isf?
 
Kan det vara luft i golvvärmfördelaren eller i slingorna? Fördelaren går nog att lufta enkelt men slingorna är mer jobb att spola igenom. Ser också ut att vara en reglerventil på röret du skriver är varmt. Bara att den saknar ratten så man får vrida upp den med en tång.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Förstod inte riktigt: Vad är frågan ?
Känns väl som att du får öka cirkulationspumpen så den orkar med att trycka igenom vattnet om alla termostater är öppna bara isf?
Hej, kanske inte formulerade mig ordentligt, men får ingen riktig värme i golven. Spelar ingen roll hur man än gör. Har cirkulationspumpen på läge 2, ska väl inte behöva köra den på max? är ju inte så många kvm som ska värmas upp, eller tänker jag fel
 
G Gavle026 skrev:
Hej, kanske inte formulerade mig ordentligt, men får ingen riktig värme i golven. Spelar ingen roll hur man än gör. Har cirkulationspumpen på läge 2, ska väl inte behöva köra den på max? är ju inte så många kvm som ska värmas upp, eller tänker jag fel
Går inte att stänga av heller, spelar ingen roll vad jag än gör.
 
Är ventilen på primärsidans retur under ordet "Varmt" stängd? Sedan sitter det ju också en motorstyrd reglerventil på shunten. Undrar hur den styrs?
 
Hej Gavle 026

Antar att du har en gemensam cirkulationspump för radiatorer och golvslingor. Slingorna har mycket större tryckfall än radiatorerna. Radiatorer och golvvärme är ingen idealisk kombination. Radiatorer har litet tryckfall och kräver högre vattentemp än golvslingor. Därför tar vattnet lättaste vägen genom radiatorerna. Ett tecken på högt flöde genom radiatorer är liten skillnad i temp mellan radiatorns till och och retur, mellan topp och botten. Vid 50C i topp skall radiatorn ha ca 40 i botten och mindre skillnad vid lägre topptemperatur.

STEG 1. Kolla att värme finns fram till golvslingornas fördelare.
Kontrollera att slingornas strypventiler och ställdon är öppna.
Strypventiler sitter i den fördelare som inte har ställdon. Stäng först strypventilerna och notera antal varv så du kan återgå till värdet om du vill, men förmodligen måste strypventilerna stå öppna i ditt fall, möjligen lite strypt för minsta slingan.

STEG 2. Testa genom att stänga av radiatorerna en dag (ställ radiatorernas termostatventiler på lägsta) och kör pumpen på högsta läge som behövs när man har golvvärme. Är det betonggolv där du har golvvärme kan du behöva testa upp mot ett dygn. Kolla nu om det blir värme i golvet. Känn på framslingornas fram- och returledningar. Mät gärna med en berörnkngsfri IR-givare, Biltema eller Jula ca 300 kr. Med en sådan kan du kolla temperaturer på radiatorer upptill och nertill, på fördelare och på golven och även ytterväggar. (IR-givare kräver viss kulör på ytan som mäts. Vill du mäta på glas eller kakel så sätt på ljus tape eller papper och mät på det)

Om golvet blir varmt kan du behöva strypa in radiatorerna för att kunna ha dem i drift. Det kan ge lite väsljud men det får du leva med. Lycka till.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J Josth skrev:
Är ventilen på primärsidans retur under ordet "Varmt" stängd? Sedan sitter det ju också en motorstyrd reglerventil på shunten. Undrar hur den styrs?
Om det är den "prylen" du menar(överst i bilden) så styrs den med den andra "dosan" men händer inget hur man än ändrar tempen, har även provat att ta loss reglerventilen, ingen skillnad med temperaturen på ledningarna.
 
  • Termostat och radiatorventil för uppvärmning, programmerbar kontroll, bildsammanställning, energieffektivitet, inomhusinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.