A
Hej! Jag har ännu inte ekonomin att bygga eget, men hoppas att jag får posta här ändå!

Vi köpte en nybyggd lägenhet för ca 1 år sedan. Genomgående ekparkett, som nu på flera ställen börjat knarra. I vardagsrummet ganska rejält mycket. Det är vår första bostad, så vi har inte så mycket erfarenhet av sånt här. Har flera grannar som också märkt att det knarrar. Är det "normalt" att det knarrar, eller är det tecken på att golvet är dåligt lagt? Vi har ca ett års garanti kvar på lägenheten, är det här något som vi borde garantianmäla?
 
Knarrar det året om eller bara på vintern? Trä lever och rör sig men om det är mycket kan det vara fellagt.
 
Generellt ska ett nytt parkettgolv inte knarra. Byggaren försöker förstås hänvisa till varierande luftfuktighet och årstider. Men det ska inte knarra oavsett.
I min nyproducerade lägenhet har de bytt ut 110kvm parkett. Lika så hos många av mina grannar. Det har varit like olika orsaker, inte bara knarr. Men huvudanledning skulle jag säga har varit dålig kvalitet på parketten. Hantverkaren som bytte ut det bekräftade detta. Så det byggaren sparade på att lägga in billig parkett har nu kostat 3 gånger så mycket. Lägenheterna töms ju och folk har bott på hotell i ca 2 veckor
 
Mats-S
A Amatörmässig skrev:
Genomgående ekparkett, som nu på flera ställen börjat knarra. I vardagsrummet ganska rejält mycket
Knarrar det över hela golvet, eller på specifika platser typ efter väggarna?
Vad är det för golv under, betong eller "typ spångolv"?
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Knarrar det året om eller bara på vintern? Trä lever och rör sig men om det är mycket kan det vara fellagt.
Har bara bott här i ett år, men jag noterade det nog först för ca fyra månader sedan, runt mitten av sommaren.

P Per i Hamrånge skrev:
Generellt ska ett nytt parkettgolv inte knarra. Byggaren försöker förstås hänvisa till varierande luftfuktighet och årstider. Men det ska inte knarra oavsett.
I min nyproducerade lägenhet har de bytt ut 110kvm parkett. Lika så hos många av mina grannar. Det har varit like olika orsaker, inte bara knarr. Men huvudanledning skulle jag säga har varit dålig kvalitet på parketten. Hantverkaren som bytte ut det bekräftade detta. Så det byggaren sparade på att lägga in billig parkett har nu kostat 3 gånger så mycket. Lägenheterna töms ju och folk har bott på hotell i ca 2 veckor
Vilka andra tecken finns det på att ett parkett är dåligt lagt? Har kollat med vattenpass och noterat att golvet inte heller är plant på alla ställen. Hur "fel" behöver det vara för att det ska vara rimligt att anmäla?

Mats-S Mats-S skrev:
Knarrar det över hela golvet, eller på specifika platser typ efter väggarna?
Vad är det för golv under, betong eller "typ spångolv"?
Vet tyvärr inte vad det är för golv under. Det knarrar framförallt i mitten av vardagsrummet. På ett område kan det ibland vara så uttalat att jag känner hur golvet rör sig någon millimeter när jag ställer mig där. Knarrar inte utefter väggarna
 
Mats-S
A Amatörmässig skrev:
På ett område kan det ibland vara så uttalat att jag känner hur golvet rör sig någon millimeter när jag ställer mig där
Det tyder ju på att undergolvet inte är plant nog för att lägga parketten direkt på det. Finns vissa toleransvärden för hur "oplant" undergolvet får vara, det brukar anges på förpackningen till golvet.

Prova att ha någon som går på golvet när du samtidigt tittar från sidan (dina ögonen nära golvet) så får du en mer exakt uppfattning om rörelserna. Du kan även lägga en lång RAK bräda utefter golvet där det svajar så ser du hur många mm det rör sig neråt när du belastar det.

Känns ju som att det här kan vara något att gå på, har man fuskat med underarbetet så gäller den gamla devisen: Gör om, Gör rätt :coffee:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.