Hejsan! Gjorde en renovering i våras där hela golvet i huset (1-plan, 60-talsvilla) gjordes om ner till bjälklaget där även vissa reglar byttes. Jag har tyvärr inte en bild på hur golvet ser ut just där det knarrar.

Det knarrar där två reglar sätts ihop. Det är utmed en viss vägg i hallen där man alltid går. Det är regel 2 från väggen. Den närmast väggen är fullt stabil och knarrar inte. Det sträcker sig ca 2 meter på längden och 0,5 på bredden. Det betyder med relativ säkerhet att det är över en regelskarv.

På bilden kan man även se hur ena sovrummet har reglerna skarvade precis utmed den linje i huset där knarret är. Den röda cirkeln markerar var knarret i hallen är.

Jag funderar på att dra i två, eller flera, långa träskruvar i golvet på väl placerade ställen. Specifikt över / på där reglarna går ihop, så när man går på golvet dras inte reglarna "isär" (som en sax). Jag bryr mig inte så nämnvärt över utseendet på golvet efteråt. Alltså att man ser skruvarna efteråt. Jag vill ha bort knarret!

Nu vill jag dock lyckas med gärna första skruvarna, så det inte blir onödiga hål.

Golvet är ett tarkettgolv, trägolv, och under det, ca 3 cm tjocka spånskivor.

Finns det sådana här regelsökare som klarar av att se igenom golvet och spånskivorna så precist att jag kan lyckas med att skruva fast regelskarven ordentligt?

Hoppas någon kan komma med bra tips :)
 
  • WP_000047.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.