S
Jag har ett enplanshus med kallvind. 1/3-del är oisolerat i takbjälkarna upp mot vinden för de valt att ha synliga takbjälkar i vissa rum. På visa ställen ligger 200mm gullfiber och på andra ställen något som liknar spannmål mer än isolering. Huset är från 1850 med solida tegelmursväggar. Torpargrund och gamla typen av fönster.

Igår rulla jag ut lite 150mm-ish gullfiber över de värsta ställena på vinden och tempen steg från 17-18 till 20, så det gjorde nog lite nytta :)

jag tänkte dra upp allt golv på vinden och ösa ut allt, sen ska jag lägga i 400mm cellulosalösullsisolering. Vad kan jag räkna med för energivinster?

huset värms av en dålig pelletsbrännare som ska bytas ut mot grundvatten VP.
Kan påpeka att tilläggsisoleringen även kommer omfatta nytt golv på vinden så det blir inredningsbart i framtiden. Kostnad 150.000kr och då har jag lagt på lite extra för oväntade utgifter.
 
Min reflektion:
40 cm i mellanbjälklaget låter onödigt tjockt om du avser att göra en inredd ovanvåning.
Är det inte möjligt att ha bjälklaget normaltjockt (ca 20cm?), och komplettera med 10-15cm isolering i tak och gavlar, så att du får en ouppvärmd "ljummen"-vind till att börja med? Bör ju vara rätt likvärdigt med 40cm i ett lager. Senare är det då bara att sadla på och isolera mer på tak & gavlar när iordningställande av ovanvån börjar.

Alt normaltjockt bjälklag och 10-20cm pappade isoleringsmattor löst liggande ovanpå, som senare går att återanvända till snedväggar/tak & gavlar?
 
S
1. Måste använda cellulosa, difföppet.
2. Takbjälkarna är kassa. Byts tak, byts stolarna också.
Räknade ut att jag besparar runt 20.000kr/år på att isolera. Då betalar sig isoleringen på 3år.
 
1. Helt rätt att satsa på difföppet och cellulosabaseradisolering i denna typ av hus. Om du ändå tar bort all befintlig isolering bör du ändå montera en ångbroms (papp inte plast) i botten av isoleringen.

2. Tycker också det verkar konstigt att köra så mycket som 40 cm i vad som snart (?) ska bli ett mellanbjälklag. För att ta reda på om det är värt det får du räkna på skillnaden mellan 20 cm och 40 cm. Den skillnaden tror jag det tar några år innan du tjänar in. Ett så tjockt bjälklag tar ju också rätt mycket på takhöjden på övervåningen vilken ofta är rätt begränsad i äldre hus. Minskar även boytan ut mot snedtaket.
 
S
1. Ja, diffusionsöppen vinskydd både ovan och under isolering.
2. Jag vill gärna kunna skjuta lite på takbytet. Det är sjukt dyrt, 250kvm på ett plan och taklutning på 45 grader. Vet inte om jag vågar göra det själv, just pga taklutningen. Merkostnaden är runt 22500kr i isolering och kanske 10000kr i material (grövre dimensioner). På 8 år så är det 4000kr mer per år, det kan nog var jämt med energisparandet. Bara uppskattningar.
Men väljer jag att inte inreda ovanvåningen då pga av något så är inte jobbet ogjort. Svårt val, men jag väljer nog att isolera ordentligt. Det är inte så att jag måste ha 500kvm hus, haha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.