Hej!

Bor i ett radhus som är gammalt, byggt -76
På nedre plan/sutterängvåning golvet i hallen knakar så jag blir tokig.

Följande vet jag, ljudet förflyttar sig. Kan knaka på olika ställen olika årstider.
Just nu ligger det spånskiva och på den korkmatta. (se bild)

Hur kan jag få bort detta otroligt irriterande ljud som? Kom med förslag men förklara er tydligt då jag inte är så kunnig inom detta område.

Tack på förhand
/Mvh Niklas


 
Ingen? Tror ni det räcker med att ta bort mattan skruva in nya skruvar i golvet och på med laminat golv och ljudet e borta?
 
Hej, kontrollera om spånskivan har luftspalt längst innerväggen, om inte försök åtgärda med lämpligt verktyg. Dra i fler skruv, och se om det hjälper. Troligen fördelas vikten bättrre på det nya golvet mot idag med korkmattan, så förhoppningsvis så knakar mindre. Ska det försvinna helt så måste du antagligen riva upp spångolvet.
 
Ja, man kan riva upp skivan och lägga grålumpapp på reglarna (och där skivan mäter annat trä). Sedan skruvar du fast den igen ordentligt.

Knarret är nämligen trä som gnider mot annat trä. Försök därför att lokalisera dessa ytor och åtgärda dem. Att det varierar mellan årstiderna beror på att skivan växer och krymper när luftfuktigheten ändras.
 
Okej, ja då ska jag börja med att dra bort mattan, och sedan se hur skivorna går. så dom inte går under väggarna, kan dom göra det?
 
nixxz skrev:
Okej, ja då ska jag börja med att dra bort mattan, och sedan se hur skivorna går. så dom inte går under väggarna, kan dom göra det?
Om skivorna kan gå under väggarna? Ja, visst kan de göra det... Dock inte säkert.

Jag antar att du menar gips-/spånskivorna (eller liknande)? Har du betongväggar däremot är det nog inte så att de går under väggen... :D

Har du identifierat knarret till skarven mellan golv och vägg m.a.o?
 
Nej det har jag inte gjort. Men tycker det nästan ser ut så om man tittar på bilden.


6918201044627dc0a.jpg
 
En av de största anledningarna till att man ska limma golvspånet på reglarna men detta kanske de hoppade över på den tiden... och det är inte lätt att åtgärda i efterhand...
 
Ja jag får hoppas att det räcker med att dra in nya skruvar och lägga på laminat golv.
 
Någon som har en aning om hur långt det kan vara mellan regelarna eller hur jag kan ta reda på det?
Ligger dom på längden eller bredden? Hittar inte vart jag ska dra ner skruvarna.
 
Köp en regeldetektor. Kostar inte många hundralappar och de brukar fungera för el-ledningar och metall (t.ex. avloppsrör i gjutjärn) också.

Jag har besparat mig mycket problem när jag borrat i väggar genom att använda en sådan.

Kommer m.a.o. att vara användbar vid fler tillfällen.
 
Okej jo det ska jag nog göra, Jula verkar ha en för hyffasd för 249
 
nixxz skrev:
Någon som har en aning om hur långt det kan vara mellan regelarna eller hur jag kan ta reda på det?
Ligger dom på längden eller bredden? Hittar inte vart jag ska dra ner skruvarna.
När du tog bort mattan, syntes inte de gamla skruvarna då? Eller åtminstone spackelfläckar där skruvarna gömmer sig under.
 
Har inte tagit bort mattan tänkte försöka hoppa över det.
Men har nu börjat, men fy fan vad den sitter och utan bra verktyg är det omöjligt.
 
Nej nu är jag nära att ge upp, jag har försökt ta bort mattan i en timme och kommer ingenstans, använder ett sånt där spett.
Försöker hitta reglarna och tänkte lägga golvet direkt ist men hittar nästan inga reglar så konstigt.
Hittat 2 reglar och mätt avståndet mellan dom som var 56cm tror jag sedan mätte jag 56 cm igen och testade skruva men det drar inget i skruven där.

Vad kan jag göra? alla tips är välkommna. tror ni en regeldetektor likt denna: http://www.jula.se/regelsokare-tra-metall-strom-127855 kan känna genom mattan?

Alltså spån plattan verkar typ vara 2,1 cm tjock så då måste regeldetektorn klara runt 2,4 cm
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.