Hej. Jag har en fråga gällande knakande golv. Golven är ett flytande träklickgolv av Berg och Berg.
Underlaget består av papp och blå platonmatta. Vi bor i bottenvåning. Vid inflytt i lägenheten (nyprod) i augusti förra året märktes kraftig svikt samt knastrande ljud när man gick på golvet. Efter en månad reklamerades golvet då byggföretaget konstaterat svikt vid två ställen.
Golvet lades om i vardagsrum/kök samt hall. Efter omläggningen så var svikten bättre. Byggherren intygade att underlaget var helt rakt. Det knastrande ljudet menade han berodde på de små piggarna på platonmattan och att det skulle ge med sig med tiden. Det gjorde det också och vid årskiftet så var det knastrande ljudet så gott som helt borta.

På ett ställe i köket är det ett ställe som har "knakat" även under vinterhalvåret och nu i maj så tilltog det och spred sig över ett större område. På ett annat område i hallen började det också att knaka mer i maj och knakar fortfarande. Man känner hur brädorna rör sig under foten vid belastning och ger ifrån sig ljudet.
Av rädsla för fuktskador så undvek jag i princip helt att moppa golven under perioden augusti till maj.
Jag testade för en tid sedan att moppa golven och det knakande ljudet försvann helt och hållet för att sedan komma tillbaka när golven torkat.


Nu undrar jag vad som kan vara orsaken och hur man eventuellt kan minimera knakandet.

Luftfuktighet
Under vinterhalvåret låg fuktigheten i lägenheten mellan 30-40. Nu sedan maj har den ökat och ligger nu stabilt kring 60 och ibland över. Jag har misstankar om att det är luftfuktigheten som gör att golvet har börjat knaka på dessa ställen genom att brädorna sväller och kommer i kontakt med varandra vid belastning varav ljudet. Värt att poängtera att det bara är på två ställen i huset där knakandet uppstått, borde inte golvet knaka överallt i lägenheten om det är luftfuktigheten, eftersom luftfuktigheten är samma i hela lägenheten

Underlag
Kan det vara underlaget som faktiskt är ojämt? Men då borde väl inte en moppning av golven få bort ljuden eftersom moppningen inte kommer i kontakt med underlaget?


Är det någton som har någon teori om vad som kan vara problemet med golven, och kanske ytterligare saker jag kan testa för att få reda på om det är själva golvet eller underlaget som knakar, jag håller på att bli tokig!
 
BirgitS
Min gissning är att golvet, någonstans kring området/områdena där det knakar, ligger mot väggen därför att golvet har lagts med för liten springa mot väggen. Då får inte golvet plats när det sväller.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Min gissning är att golvet, någonstans kring området/områdena där det knakar, ligger mot väggen därför att golvet har lagts med för liten springa mot väggen. Då får inte golvet plats när det sväller.
Tack för svar. Men om jag moppar golvet med ytterst lite vatten och såpa, bara så att det blir fuktigt, då försvinner knakningarna, och återkommer så fort golvet torkat, efter 15 min cirka? Bordet det kunna bli så om det är som du skriver att golvet tar i väggarna?
 
BirgitS
Såpvattnet kanske fungerar som smörjmedel?
Men jag vet inte, men just att du skriver att man kan känna hur brädorna rör sig tyder ju på att golvet bågnar lite när man inte står på det. Att lägga ut något som är långt och helt plant (rätskiva) på golvet kan ju visa om golvet är plant eller inte.

Trägolv ska fukttorkas, alltså fuktig trasa eller mikrofiberduk, för att man inte ska riskera att det kommer ner något vatten i någon skarv som förr eller senare orsakar att träet blir fuktskadat. Vårt parkettgolv är torrt på max 5 minuter.
 
Nu har jag löst problemet (åtminstone tillfälligt) med hjälp av "karrkvitt". Pulvret som egentligen bara är mycket fint talkpuder tog bort knarret helt och det har varit knarrfritt i en månad nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.