Hej har en bergvärmepump Nibe fighter 1230. När den värmer elementen o varmvatten så knäpper det i elementen. Som o slå stålrör mot varandra.
Det är när vattnet skickas iväg så hör man knäppningar. Det här händer sommar som vinter. Låter mer under vintern.

Har bytt växelventil., justerad cirkulationspumpen ingen skillnad. Har läst att man behöver en slavtank/ackumulatortan.

För en del hjälper det inte.
Vad göra?
Om man ska köpa tank vad ska man tänka på.
Har någon erfarenhet av samma problem.
 
Det är när VP skiftar från VV till värme so det kommer en skvätt hetvatten ut i rören, då rör dom på sig lite häftigt, en s-k knäpptank i serie med VP och ut hjälper, den behöver inte vara stor, ca 100 L räcker, det blir då en utblandning av det heta till normal temp och knäppningarna avtar
 
J jonaserik skrev:
Det är när VP skiftar från VV till värme so det kommer en skvätt hetvatten ut i rören, då rör dom på sig lite häftigt, en s-k knäpptank i serie med VP och ut hjälper, den behöver inte vara stor, ca 100 L räcker, det blir då en utblandning av det heta till normal temp och knäppningarna avtar
Nej, det stämmer inte. Skiftet sker internt och knäpper inte. Det som knäpper är när pumpen startar och börjar ge värme till huset. Om du har en stark pump så blir det ganska mycket värme ganska fort och detta värmer rören som går runt i huset i en hög hastighet. Då utvidgas dessa rör fort (de blir längre) och det är det som du hör. Man kan montera en tank efter det matande röret från VP och till husets slinga. Denna tank brukar kallas för knäpptank. Alternativt kan man undersöka var det knäpper och kanske förändra hur rören är dragna, men det blir nog svårt.
 
E Edgarsven skrev:
Nej, det stämmer inte. Skiftet sker internt och knäpper inte. Det som knäpper är när pumpen startar och börjar ge värme till huset. Om du har en stark pump så blir det ganska mycket värme ganska fort och detta värmer rören som går runt i huset i en hög hastighet. Då utvidgas dessa rör fort (de blir längre) och det är det som du hör. Man kan montera en tank efter det matande röret från VP och till husets slinga. Denna tank brukar kallas för knäpptank. Alternativt kan man undersöka var det knäpper och kanske förändra hur rören är dragna, men det blir nog svårt.
Ni båda har rätt. Det kan ske både när den gör värme och efter den gjort vv. Beroende på var knäppningarna är och hur kall/varm rören är så kan det uppstå vid båda scenarionen. Även vissa elementtyper har en förmåga att låta mer än andra
 
V Vector skrev:
Ni båda har rätt. Det kan ske både när den gör värme och efter den gjort vv. Beroende på var knäppningarna är och hur kall/varm rören är så kan det uppstå vid båda scenarionen. Även vissa elementtyper har en förmåga att låta mer än andra

Tack för era svar. Huset är från 1965 och det är betong hus. jag har märkt att det är när vattnet skickas iväg som det knäpper.
Att försöka dra om rören på ett annat sätt blir svårt. Huvudledningarna går till övervåningen.
Blir så att jag får montera dit en tank.

Vad ska jag tänka på när jag köper en tank. Tänker på om man kan koppla solpanel längre fram (vet inte om man kan få igen den investeringen).
 
Ackumulatortank för solfångare till varmvattnet är en sak, åtminstone 300 liter enligt NIBE's dokument. Arbetstank med shuntautomatik mot knäppningar i värmesystemet är en helt annan sak, kanske 2-300 liter den också om stora problem med knäppningar.
 
E Edgarsven skrev:
Nej, det stämmer inte. Skiftet sker internt och knäpper inte
Klart att det måste komma något, det med internt, vart tar den värme vägen som finns i rör och växlare, går den upp i intet och försvinner ? Innan ventilen skiftar mellan VV och värme, den ventilen är bra snabb, så förklara dig närmare funktionen, ventil och återkoppling till värme
 
  • Gilla
Vector
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Klart att det måste komma något, det med internt, vart tar den värme vägen som finns i rör och växlare, går den upp i intet och försvinner ? Innan ventilen skiftar mellan VV och värme, den ventilen är bra snabb, så förklara dig närmare funktionen, ventil och återkoppling till värme
Det berömda, det beror på. Dels så kan det vara så att pumpen startar och börjar jobba direkt mot interna VV tanken. Samt stoppar när den är klar. Ibland så gör pumpen så att den inte stannar utan bara växlar över till värmesystemet. Men grejen är den, att knäppningar får du beror på. Det är olika. Den första biten från pumpen brukar nog inte låta, då den hänger fritt.
 
janwide
Våra rör har knäppt sedan vi flyttade in 2003. Orkar inte bry mej. Slappna av, ta ett djupt andetag, och sluta lyssna på knäppandet!
 
Om du stänger av värmepumpen och kör elpatron blir det säkert jämnare temp i systemet...
Dyrare men tystare...smakar det så kostar det...
 
Vet du var det knäpper, säkert ligger något rör direkt mot trä/annat materiel. Kan du lokalisera var det knäpper så kan det gå att få bort det med silikonspray i hålet, lite smörja är bra
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Om du inte har problem med flödena så du ska montera knäpptank välj en lite större på tex 300 liter så får du bättre drift av vp på köpet.
 
Jag satte in en 100l tank..
Det är som skillnad på natt och dag.. frugan berättade att hon hörde något knäppande för några dagar sedan.. men nu har jag en inverter pump varvtalsstyrd istället för den gamla on/off pumpen.. har du en on/off pump så skulle jag satsat på en lite större som de andra skriver... Har du en varvtalsstyrd så räcker en 100l fint :)

Nu är det så tyst och fint här, jag är supernöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.