Hörde idag att det knäppte ett par gånger i väggen inne på bottenvåningen idag när det regnade ute.
Lät precis som när vi duschar eller tvättmaskin tömmer på övervåningen, men då knäpper det för att rören vidgar ut sig när varmvatten forslar i dem, de första minuterna. Å detta har pågått i många år, så där borde en ev vattenskada varit upptäck om det inte var rören.
Jag har ett gammalt hus från 1800 talet som knäpper och knakar en del, men jag har inte reflekterat över det här knäppande ljudet vid regn. Kan det vara en läcka utifrån eller är det väderomslaget att det plötsligt blivit kyligare väder å fuktigt i samband med regnet?
Huset rör sig en del under året har jag märkt, timmerhus är det. Och det är med anledning av sin ålder lite snett här och var
 
Knäppte det vid en innervägg eller yttervägg? Vid ytterväggen kan det ju vara något som droppar från ett bleck eller bara att det rinner längs fasaden och droppar "lossnar" längs vägen och träffar fasaden igen. Det kan även droppa inne i skorstenen, det har jag hört I mitt eget hus när det regnat kraftigt och det rinner inne i skorstenen, droppar och träffar botten på rökkanalen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Maalkl skrev:
Knäppte det vid en innervägg eller yttervägg? Vid ytterväggen kan det ju vara något som droppar från ett bleck eller bara att det rinner längs fasaden och droppar "lossnar" längs vägen och träffar fasaden igen. Det kan även droppa inne i skorstenen, det har jag hört I mitt eget hus när det regnat kraftigt och det rinner inne i skorstenen, droppar och träffar botten på rökkanalen.
Oki! Tack, det är yttervägg vid skorsten. Om det uppstår igen ska jag försöka lokalisera om det är i skorsten eller väggen. Men det låter inte som droppar utan mer knäpper, och inte hela tiden när det regnade utan lite då och då under skyfallet.
 
  • Gilla
Maalkl
  • Laddar…
värmespänningar...ytterst vanliga i äldre hus...
Kan också förekomma där ytterpanelen bytts ut
mot plåtfasad.
 
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
värmespänningar...ytterst vanliga i äldre hus...
Kan också förekomma där ytterpanelen bytts ut
mot plåtfasad.
Och det kan förekomma vid regn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.