Hej!

Vi flyttade in i huset i februari och en bervärmeanläggning (Nibe 1225) fanns då installerad.
Redan från inflyttning i februari 2014 har två av elementen "knäppt", de beter sig på samma sätt nu när det är sommar och Niben går på tomgång.Som ni kan se på bilden med niben i närbild, står vredet på -2 när det är sommar. I våras var det på +2.

Trycken i expansionskärlet är 0,4, visst ska det vara 1.0? Jag har tänkt att lufta elementen men innan jag gör det känns det bra om expansionskärlet kan komma upp till 1.0. Någon som vet hur jag grejar det? Bifogar info från displayen samt lite bilder.

VB-fram 23(16)gr C
Varmvatten 45 gr C

Utetemp 28 gr C
VB-r 23(53) gr C
VVstart 45(44) gr C

kb-f 50 gr C
KB-r 50(- 8)gr C

Kurvlutning 9
VPstarter 21825

VP-tid 16012h
TS-tid 1h

Grundinst. 0 10
Sverige
bild 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu finns det folk här som är bättre än mig på detta. Du ska ha en separat vattenledning med någon typ av kran vanligtvis vredeskran eller ballofix som går till det röda expansionskärlet. Ser inte det på dina bilder. Den röda visaren visar det rekommenderade trycket du ska ha när systemet är varmt och används i vinter. Hittar du kranen så fyll det till strax under 1,0 bar. Titta längre ner på denna sida hur en annan med bilder fått råd.

Det är ganska vanligt att de som byter till bergvärme får knäppningar i sina element som beror på temperaturförändringar i smala/små element. Det finns lösningar med att en mindre tank kan anslutas till systemet. Det är därför man säger att gamla stora gjutjärnselement som rymmer mycket vatten är idealiska till bergvärme.

Använde du vredet i +2 i våras så undrar jag vad du ska när det är riktigt kallt i vinter eller ställde du det för högt?
Har för mig att kurvornas grundinställning är för 20 grader. Använder ni mycket varmvatten (endast 160L, ca 45 gr) så kan det också påverka värmeeffekten i huset eftersom pannan viss tid koncentrerar sig på varmvattnet.
 
Tack för svar Slurppe99. Jag hittade ballofixen, nu är trycket 0.9. Ska ta och läsa den andra tråden. Imorgon ska jag ta och lufta samtliga element. Intressant att det är gamla gjutjärnelement som fungerar bäst, jag har ett gäng sådana som inte knäpper. Det som knäpper är av en nyare (80-tal?) platt typ.

Ställde det för högt. Som 1:agångs husägare hade jag noll koll på inställningen, därav vred vi upp till 2 när det var kallt i februari och sedan var den inställningen kvar en bit in i maj (då vi var tvugna att vädra ur värmen ur huset. Vi är två vuxna och två småbarn i hushållet så 45 kanske fungerar till att barnen blir "långduschare".
 
Elementen luftade, inväntar om våra gäster hör något knäppande! :D
 
Efter att vp gjort vv kommer en skvätt hett vatten ut i radiator systemet vilket kan leda till knäppningar en tank brukar lösa problemet. Sommartid när vp står i sommarläge brukar det inte knäppa går cp hela tiden även på sommaren ?
 
smurfen har en poäng. Tittar på din bild och värden igen. Varför ger den 23 grader när vredet är inställt på 16 grader? Även returvattnet ger 23 grader? Menar du smurfen att det kan förklara varför han då hade 23 grader i systemet och knäppningar?

Kan det ha varit en sådan höjning av varmvattnet till 55 gr som ska ske en gång i veckan eller varannan vecka? Är varmvattnet inställt på 45 grader eller har det sjunkit/stigit någon grad?
Bevaka värdet 23 grader så att det sjunker utan att ändra något.

När barnen blir stora så har du olika alternativ på inställning av varmvattnet.
http://www.nibeonline.com/pdf/639251-1.pdf
 
Redigerat:
Framledningen och returen blir 23 grader därför att det troligtvis är just ca 23 grader inne pga sommaren. Man måste kolla på temperaturen hela tiden om man ska se att den ändras för den höjs på nån minut och sjunker sakta tillbaka till 23 grader igen. På lite nyare Nibe tex 1245 har man usb loggning då ser man direkt i loggen hur tempen varit utan att behöva stå och kolla på vp.
 
smurfen72 skrev:
Framledningen och returen blir 23 grader därför att det troligtvis är just ca 23 grader inne pga sommaren. Man måste kolla på temperaturen hela tiden om man ska se att den ändras för den höjs på nån minut och sjunker sakta tillbaka till 23 grader igen. På lite nyare Nibe tex 1245 har man usb loggning då ser man direkt i loggen hur tempen varit utan att behöva stå och kolla på vp.
Ja det var tydligen inget problem då jag var hos en bekant som har en 1215 och hon hade nu 26-25 grader på framledningen. Då lös även gröna knappen för pannan och varmvattnet blinkade eftersom hon då hade höjning av varmvattnet. Hennes går att stänga av värmen men det var den tydligen inte under sommaren. Menar du att detta ska räcka för att han nu ska ha knäppningar i elementen?
 
Vad ska räcka ?
 
Status just nu, utetemp 16 grader

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.