Det stora kakel/klinker-äventyret har just börjat i renoveringen. Först ut var klinkergolvet i det nya köket. Att lägga golvet var inget problem. Först en, två plattor åt gången, mot slutet slängde jag ut 8st åt gången varefter finjustering av läget gjordes. Det går fort!!

Ett huvudbry under denna övning var hur plattorna skulle bearbetas till rätt form. På flera ställen behövdes urtag göras så att plattan blir L-formad.

Vanlig plattknäckare användes för att dela plattor på mitten. Fungerar bra även om några plattor gick i tusen bitar pga dålig rits.

Papegojtång provades för att knapra av hörnor etc för diverse rör. Tången var dock förliten och det funkade bara bra för små små bearbetningar.

Provade också att göra en söm av borrhål med lämplig borr, men det tog så lång tid att jag aldrig blivit klar om jag fortsatt.

Kakelsåg med runt sågblad provades också men även det gick för långsamt.

Tillslut åkte jag till bauhaus och köpte en 800W sågbord avsett för kakel/klinker. Denna lite större variant kostade förvisso 1000spänn men fungerade också fantastiskt bra. Med denna gick all bearbetning extremt lätt och det är mycket enkelt att göra exakta kap. Enda nackdelen är väl att maskinen för ett förfärligt oväsen.....

Skall man göra mindre jobb hyr man förstås en maskin - har man mer jobb är det värt varenda krona att köpa en.
 
Köpte en liten mindre variant för ca 700sek på bauhaus eller om det var rea just då (brukar vara det med jämna mellanrum) Har sedan dess gjort 2 badrum, en tvättstuga och två kök. Den har verkligen betalat sig. Litet sågbord med diamantkapklinga i vattenbad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.