Om man vill dela sin stora sten som ligger i vägen, vilken maskin tar man då,
Mejselhammare eller en Bergborrmaskin
 
Hur stor är stor?
 
wrang skrev:
Om man vill dela sin stora sten som ligger i vägen, vilken maskin tar man då,
Mejselhammare eller en Bergborrmaskin
Varken eller, är jag rädd, med mejselhammaren kan du kanske göra små spår i den och med bergborrmaskinen kan du borra hål, men dela på sig kommer den inte göra. Om den inte är allt för stor kan du spräcka den med bergskilar och är den stor kan du få den spräckt med krutpatroner. Men det krävs licens för sånt (som jag råkar ha ;) skaffade det när jag skulle spräcka berg för vårt garagebygge).

Som sagt, hur stor är stor? Diameter? Ligger hela stenen fritt på marken, eller helt eller delvis under jord?
Hur små bitar vill du ha den i?
 
Jag har delat ett antal stenar med bergsborr och snigeldynamit, har fungerat oklanderligt. Finns säkert billigare metoder men denna funkade bra för mig.
 
Ska man flytta på en sten finns det oftast enklare metoder än att klyva den. Med en rejäl femmetersregel eller två som hävstång kan man flytta rätt stora stenar med lite tålamod.
 
grävmaskin lr hjullastare. eller gräv ett hål brevid och vält ner den :)
 
Tack alla för svaren!
Den är 110x60x60

Lite nergrävd för stunden men det går att blottlägga den mer.
Har redan knäckt en sten brevid med mejsel och handslägga flyttat med hävert och rundstång men orkar inte med denna
Här är en bild på eländet.
ImageUploadedByByggahus.se1379247897.070014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill ha bort den så små eller mer hanterats bitar är okey.
 
Redigerat:
Bergskilar eller snigeldynamit....
 
Den där tar du bort på en dag med bergskilar, du kan få låna mina om du är rädd om dem :)
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
Borhammare och kilar så fixar du det där :) Jag hyrde prylarna som behövdes för 500kr. Delade upp den i delar som gick att bära bort. Tog en dag.

stor_sten.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sprackt_sten.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läs min tråd för lite tips om hur du får borren att hålla :)
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/220006-mitt-forsta-utbygge-tv-rum-och-sovrum.html
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
Om du har tillgång så testa att blåsa av den med högtryckstvätten. Har du tur finns det sprickor där du kan hugga lite med ett spett, kofot eller annat tillhygge. Fick bort några hundra kilo sten på detta sätt när jag stötte på berg när jag byggde pool.
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
Göran.W
Man kan även gräva ett djupare håls sidan om och välta ner den i.
 
I
Göran.W skrev:
Man kan även gräva ett djupare håls sidan om och välta ner den i.
Det låter farligt, har dock aldrig haft sådana bekymmer. Men fy tusan om man får en sån över sig.
 
Göran.W
Man får ju gräva så den inte kan ramla ner och sen samla familjen och välta ner den med spätt med gemensamma krafter.
Få den över sig är nog ingen höjdare precis.
I bästa fall bryter man bara benen.
Ligger den bra till kan man få den hämtad med kranbil.
Kostar en slant men det spar en himla massa jobb och huvudbry.
 
Jag tar bort mina stenar och uppstickande bergknallar i gräsmattan och på den föredetta ladugårdsbacken med värme.
Med en ordentlig gasolbrännare och en 10 kg gasolflaska klarar man många stenar. Dom brukar också få hjälp på traven med släggan och eventuellt kallt vatten om jag har lust att dra ut slangen.
Metoden kallas tillmakning och användes i gruvdriften före dynamiten.
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.