Har en himla massa stora stenbumlingar på gården som jag måste sick-sacka runt med gräsklipparen. Har gått loss på dem med alla mina hiltimaskiner, ända upp till TE76, men dom gick inte riktigt bet på dem.

Var inne en sväng på Cramo och kollade vad dom hade och erbjuda, en bensinare (Cobra) och en eldriven Makita HM1810, döm om min förvåning då makitan visade sig ha avsevärt högre slagenergi än cobran på pappret, hela 63 joule.

Någon som använt denna maskin tidigare och vågar uttala sig om huruvida den är tillräcklig för ändamålet?

Snigeldynamit osv i all ära, men det är STORA stenar, men som det bara syns en liten bit av i gräsmattan, så jag behöver egentligen bara flisa av lagom stora bitar...

förslag, tips ?
 
79:an skrev:
Fräs av toppen på dom.
Kanske finns någon som har en sådan här i närheten eller runt omkring.
[länk]
halleluja... det var den gräsmattan det... :)

Tror nästan det kan vara värt och prova makitan först iaf... men tack ändå...
 
Det är lite klurigare men det går ju att spränga ur kilar med snigeldynamit också
 
Om du inte vill gräva och använda kilar (billigt och bra) eller (dyrt och bra?) utan bara ta av toppen på stenarna
kan det vara värt att prova med vinkelslipen och ett diamantblad...

/ATW
 
mats_o skrev:
Det är lite klurigare men det går ju att spränga ur kilar med snigeldynamit också
lust att beskriva tillvägagångssättet närmare? Min erfarenhet är ju att man måste borra så in i helsikes mycket och djupt för att få det att funka?
 
Har inte gjort det själv utan bara sett det göras men jo han borrade rejält med hål från alla sidor
 
Bor du inte allt för centralt kan du väl tända en rejäl brasa över en sten och avsluta med en hink kallt vatten, brukar knäcka de värsta bumlingarna.
 
goranmjolby skrev:
Bor du inte allt för centralt kan du väl tända en rejäl brasa över en sten och avsluta med en hink kallt vatten, brukar knäcka de värsta bumlingarna.
centralt och centralt är det kanske inte, det är ju mitt inne i skogen :) men vill ju inte gärna elda upp halva gräsmattan för ändamålet. :) Gör nog ett första försök makita-borren, kostade ändå inte mer än ca 350kr om dan så... skulle det mot förmodan inte gå så kanske man får prova bras-varianten... har dock aldrig själv gjort det tidigare... hur varm behöver stenen bli innan den kyls?
 
Ring stenspräckaren. En liten utkörningsavgift, sen kostar varje skott 60:- Det kan var löst på en timme. Och värt varenda krona... kan bli 1-2000 pistoler...
Annars lät ju en brasa o en kanna vatten mysigt. Elda ett par timmar så...
Eller gräv ett hål bredvid o putta ner dem i underjorden...

Har bara använt en eldriven cobra på armerad betong. Gick fint. På granit kan det nog vara besvärligt.
 
Någon timme tar det nog att få upp rätt värme. Faktum är att ofta spricker stenen utan att man slår på något vatten. Nackdelen är ju såklart som du säger det här med svarta fläckar i gräset, inte särskilt snyggt :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.