I det rum som vi använder som gästrum (samt sovrum för mig på sommaren) sitter vår vattenmätare. När jag sovit första natten i detta rum vaknade jag med ett ryck pga ett ljud som jag trodde var vatten som droppade på golvet. Det visade sig vara sambon som duschade och att vattenmätaren ger ifrån sig ett ganska kraftigt tickande/knackande ljud när vatten flödar igenom den. Jag tycker att detta ljud blivit kraftigare med tiden, men det kan vara inbillning.

Är detta ljud normalt? Om inte känns det som att det är läge att byta vattenmätaren.

Jag har länge sneglat på hela rördragningen vid inkommande vatten. Dels sitter ena avstängningsventilen (den bakom mätaren) fast, dels finns där en (förvisso ganska tjusig) mässingskran som aldrig kommer användas. Rummet huserade tidigare oljetank så jag gissar att kranen sattes där för ev. grovrengöring i detta rum som alltså ursprungligen inte var menad som boyta. Slutligen spärrar rördragningen en ganska stor väggyta som vi skulle kunna utnyttja bättre ifall vi kunde banta ner 90°-böjarna till endast en, ifall det finns vattenmätare som kan monteras vertikalt.

Så här ser det ut idag:

IMG_0311.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes är det inte mycket vi kan göra med väggen när det ser ut så här.

Så här tänker jag mig att det skulle kunna se ut istället. Ursäkta den riktigt dåliga bildredigeringen...jag kände inte för att lägga ned så mycket jobb i Photoshop ikväll...:rolleyes:

IMG_0311 copy.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med denna lösning skulle vi enkelt kunna sätta upp en klädhängare för "arbetskläder" och en skohylla för stövlar m.m, eller kanske rent av en garderob. Dörren som syns till höger i bild är in till garaget, så gästrummet är lite av en grovingång. Röret kommer ju upp ur golvet trevligt nära hörnet så hela installationen kommer inte ta mycket plats. Min tanke är sedan att bygga en låda för att täcka mätaren, ventiler och kopplingar, men detta måste jag kolla upp lite närmare vad reglerna säger om.

Så för att rekapitulera mina frågor:

1. Är det normalt att vattenmätare tickar ganska ljudligt?

2. Finns det mätare som kan monteras vertikalt? I så fall, är de mycket dyrare och svårare att få tag på än normala horisontella mätare?
 
1: nja, dom brukar inte låta något direkt, ring VA-nätsägaren och fråga om ljudet och när det är dags för mätarbyte.

2: dom flesta vattenmätarna (alla mekaniska) måste sitta horisontellt, dom nyare ultraljudsmätarna kan monteras vertikalt. Men det är upp till VA-nätsägaren att besluta om dom vill ha mätaren vertikalt (nästan garanterat till 99,9% inte vertikalt).
Det finns föreskrifter/rekommendationer hur mätarplatsen ska vara beskaffad och se ut och utrymmet runt omkring.

Edit:
Ex på hur en VA-nätsägares föreskrift ser ut, http://www.hassleholmsvatten.se/pdf/vattenmatare.pdf

Multical-21 från Kamstrup kan monteras vertikalt http://products.kamstrup.com/index.php#
 
Redigerat:
Tack, då är det läge att ringa vattenbolaget!

Varför vill de inte att mätaren ska sitta vertikalt? Finns det någon verklig anledning, eller är det mer "vi har alltid monterat dem horisontellt, så det är det som gäller"-inställning?
 
Demmpa skrev:
Dom mekaniska mätarna har bla ett propellerhjul som bara ska snurra åt ett håll, den innehåller många mekaniska delar, dessa mätare är konstruerade att sitta horisontellt.
Jo, det förstår jag...men om det nu finns mätare som är konstruerade för att monteras vertikalt med bibehållen funktion så faller ju det som skäl.

Gissar att din länk skulle peka på dokumentet P100. Detta kostar 1400 kr att ladda hem...det är jag inte så sugen på att betala för något som kanske inte ens är någon idé att försöka genomföra...:|
 
Paxman skrev:
Gissar att din länk skulle peka på dokumentet P100. Detta kostar 1400 kr att ladda hem...det är jag inte så sugen på att betala för något som kanske inte ens är någon idé att försöka genomföra...:|
Utdrag finns det gott om på nätet, t ex
http://www.hassleholmsvatten.se/pdf/vattenmatare.pdf
 
Kan tillägga att jag har en vattenmätare liknande din, kanske rentav samma modell, och den tickar när den snurrar. Eftersom den sitter i tvättstugan är det ingen nackdel...
 
Går det att flytta mätare och avstängningar till ett annat rum, eller grenar rören av sig direkt efter de lämnat gästrummet?
 
svartöra skrev:
Utdrag finns det gott om på nätet, t ex
[länk]
Jo, jag har hittat några sådana. De gäller dock endast horisontella mätare och de ger heller ingen förklaring till varför utrymmet måste vara utformat just så. Det är ju lätt att anta att det har med arbetsmiljö att göra, men varför är just denna installation så hårt reglerad? I min redigerade bild finns det ju gott om utrymme att utföra arbete på den vertikala mätaren, så jag ser inte att det skulle innebära några problem för en framtida rörmokare att utföra service på installationen.

Det är ju lite absurt att en installation som ska besökas av en montör en gång kanske vart tjugonde år ska kräva så mycket av min boyta.

Kan tillägga att jag har en vattenmätare liknande din, kanske rentav samma modell, och den tickar när den snurrar. Eftersom den sitter i tvättstugan är det ingen nackdel...
De mätare jag bevittnat tidigare i livet har surrat lite svagt när de snurrar, så att de låter det vet jag. Men vår knackar, och det är dessutom ett oregelbundet knackande. Det är det som får mig att misstänka att något är vajsing med den. Hade det varit helt taktfast vid jämt vattenflöde så skulle jag kunna köpa att det är så den låter. Just nu, i skrivande stund, hör jag också att det visslar om mätaren. Sambon fixar med något i köket och har kranen rinnande. Det knackar inte alls lika mycket om mätaren som när någon duschar, men nu är det också ett ljud som påminner om ett stilla vindtjut istället.

Går det att flytta mätare och avstängningar till ett annat rum, eller grenar rören av sig direkt efter de lämnat gästrummet?
Jag har haft funderingar på att sätta mätaren på andra sidan väggen, alltså inne i garaget, men då spärras ju samma väggyta där, och där är behovet ännu större att behålla befintlig vägg. Att låta mätaren flytta länge in i huset fungerar inte eftersom gästrummet har duschrum, så rören grenar sig innan de lämnar gästrummet. Detta gör också att garagealternativet skulle innebära att gå igenom väggen två gånger.

Här har jag hittat en mätare som kan monteras vertikalt (OBS det är en pdf). En sådan skulle lösa hela problemet.

Jag har en stark aversion mot regelverk som inte kan motiveras. Regler ska finnas av en reell anledning, inte för att någon vid något tillfälle bara bestämt att så här ska det vara. Om någon kan ge en vettig förklaring till att vattenmätare alltid måste sitta horisontellt så accepterar jag det...men jag köper inte "det bara är så" som anledning.
 
Paxman skrev:
I min redigerade bild finns det ju gott om utrymme att utföra arbete på den vertikala mätaren, så jag ser inte att det skulle innebära några problem för en framtida rörmokare att utföra service på installationen.
Vid utbyte av vattenmätare så spills/rinner det lite vatten från mätaren. Om mätaren sitter vertikalt så går det inte på ett enkelt sätt samla upp vattnet i en bunke.

Paxman skrev:
Det är ju lite absurt att en installation som ska besökas av en montör en gång kanske vart tjugonde år ska kräva så mycket av min boyta.
Vattenmätaren måste bytas minst vart tionde år, detta enligt bla SWEDAC-regler.

Paxman skrev:
Jag har en stark aversion mot regelverk som inte kan motiveras. Regler ska finnas av en reell anledning, inte för att någon vid något tillfälle bara bestämt att så här ska det vara. Om någon kan ge en vettig förklaring till att vattenmätare alltid måste sitta horisontellt så accepterar jag det...men jag köper inte "det bara är så" som anledning.
 
Demmpa skrev:
Vid utbyte av vattenmätare så spills/rinner det lite vatten från mätaren. Om mätaren sitter vertikalt så går det inte på ett enkelt sätt samla upp vattnet i en bunke.
Om det är enda anledningen så tar jag gärna skurtrasan alla dagar i veckan de gånger mätaren behöver tas bort.

Demmpa skrev:
Vattenmätaren måste bytas minst vart tionde år, detta enligt bla SWEDAC-regler.
Det hade jag ingen aning om...undrar hur gammal min är...:rolleyes: Nog orkar jag torka upp lite vatten vart tionde år för att få en vertikal montering av vattenmätaren! (y)
 
Jag tog mig friheten att rita lite på din bild! :)

Kapa ingående rör och dra det mot dörrposten och sen upp mot taket. Då blir det betydligt mer plats på väggen och möjlighet at ordna med hyllor och krokar för kläder.
vatten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns "vanliga" vattenmätare för villor för vertikal montering. Ring "vattenverket" i kommunen och fråga om du kan ändra installationen och få en vertikal monterad istället. En rörmokare får ändra installationen och montera en mätarkonsoll och sedan kommer vattenverkskommungubbarna och byter mätare.
Rörmokaren lär du få betala själv, om vattenverket vill ha betalt för att byta mätare varierar nog.

e951655370a89c6495.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du flyttar mätaren så lär VA-ägaren kräva att det monteras en vattenmätarkonsoll, backventil samt nya avstängningsventiler enligt regler från svenskt vatten och BBRen,
http://www.svensktvatten.se/vattent...versikt-regelverk/allmanna-bestammelser-abva/
http://www.svensktvatten.se/vattentjanster/dricksvatten/dristribution/aterstromningsskydd/
http://www.boverket.se/globalassets/vagledningar/kunskapsbanken/bbr/bbr-22/bbr-avsnitt-6

Det verkar som om mätaren idag sitter på ca 900mm höjd och den ska sitta i intervallet 700-1000mm, höjden är antagligen framtagen för att det ska vara bekväm arbetshöjd.
 
thomas33 skrev:
Jag tog mig friheten att rita lite på din bild! :)

Kapa ingående rör och dra det mot dörrposten och sen upp mot taket. Då blir det betydligt mer plats på väggen och möjlighet at ordna med hyllor och krokar för kläder.
Helt OK att du ritade! (y) Nja, vinsten är marginell så det känns inte värt att lägga pengar på att få till en så liten skillnad. Dessutom bryter den mot höjdbestämmelsen i P100...det skulle ju innebära att montören får böja sig eller stå på knä...och det kan ju aldrig gå för sig! :D

Fotografen skrev:
Det finns "vanliga" vattenmätare för villor för vertikal montering. Ring "vattenverket" i kommunen och fråga om du kan ändra installationen och få en vertikal monterad istället. En rörmokare får ändra installationen och montera en mätarkonsoll och sedan kommer vattenverkskommungubbarna och byter mätare.
Rörmokaren lär du få betala själv, om vattenverket vill ha betalt för att byta mätare varierar nog.

[bild]
En sån skulle ju fungera utmärkt! OK, den är inte lika slimmad som den jag länkade till från Beulco, men vinsten är ju enorm ändå.

Jag har inga problem att betala rörmokare för att göra installationen, jag kan tom betala för mätaren om det skulle krävas. Dock skriver mitt vattenbolag att det är de som äger mätaren, så det kanske blir knepigt..

Demmpa skrev:
Om du flyttar mätaren så lär VA-ägaren kräva att det monteras en vattenmätarkonsoll, backventil samt nya avstängningsventiler enligt regler från svenskt vatten och BBRen,
[länk]
[länk]
[länk]

Det verkar som om mätaren idag sitter på ca 900mm höjd och den ska sitta i intervallet 700-1000mm, höjden är antagligen framtagen för att det ska vara bekväm arbetshöjd.
Ursprungstanken var ju att ev. byta vattenmätaren, få bort kranen samt att byta avstängningsventilerna, så att lägga till en konsol och en backventil är ju inget som avskräcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.