1 432 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Knackande element, ingen luft i systemet
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 207 inlägg
Godkväll!
Jag har ett ganska så irriterande problem med ett element som knäpper/knackar varje 10-15 sekund.
Har luftat alla elementen idag, samt även smörjt upp -och kollat ventilerna, men det blev ingen märkbar skillnad.
(Dessutom fanns det ingen luft alls i systemet ändå.)
Det hörs ett liiitet missljud (surrande) från cirkulationspumpen , om du står med örat väldigt nära pumpen.
Sen hör jag att det susar en hel del i två andra element, men det slutar när jag stänger termostaten.
Vad är detta tecken på?
Alltså.. ett element som knackar/knäpper i sovrummet, och totalt två andra element (i olika rum) som susar, när termostaten är på.
Jag är supertacksam för all hjälp.
Har ingen som helst möjlighet att springa och köpa en massa nya delar just nu, så jag hoppas därför på hjälp med all försöka åtgärda det som finns.
Pannan är en CTC 1100 Ekonomi, och jag kör med el-patroner. (vet, snordyrt)
Jag har ett ganska så irriterande problem med ett element som knäpper/knackar varje 10-15 sekund.
Har luftat alla elementen idag, samt även smörjt upp -och kollat ventilerna, men det blev ingen märkbar skillnad.
(Dessutom fanns det ingen luft alls i systemet ändå.)
Det hörs ett liiitet missljud (surrande) från cirkulationspumpen , om du står med örat väldigt nära pumpen.
Sen hör jag att det susar en hel del i två andra element, men det slutar när jag stänger termostaten.
Vad är detta tecken på?
Alltså.. ett element som knackar/knäpper i sovrummet, och totalt två andra element (i olika rum) som susar, när termostaten är på.
Jag är supertacksam för all hjälp.
Har ingen som helst möjlighet att springa och köpa en massa nya delar just nu, så jag hoppas därför på hjälp med all försöka åtgärda det som finns.
Pannan är en CTC 1100 Ekonomi, och jag kör med el-patroner. (vet, snordyrt)
Har haft liknande problem, väldigt irriterande. För min del funkade det att slå på elementet med en gummihammare. Oortodox men de funkade häe iallafall. Vet inte om ja vill rekommendera det, men nu har jag nämnt de ifall du skulle bli desperat när du försöker sova sen o här knack knack
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 207 inlägg
Stort tack för det snabba svaret.Hammare&Spik skrev:
Jag har läst att man kan knacka lite försiktigt på ventilhuset med en gummihammare (eller liknande), tror dock inte att det skulle hjälpa i mitt fall.
Har som sagt haft av alla termostater och kollat -samt smörjt in ventilerna.
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 207 inlägg
Ingen annan som har något förslag?
Det knäpper bara i ett element (sovrummet) och susar ganska högt från elementet i två andra rum.
Hur vet jag om det är ventilen eller termostaten som felar?
Har en CTC-panna som sagt, med en shuntventil. vet dock inte hur detta fungerar riktigt.
Tacksam för all hjälp, så att jag kan få fixat detta.
Det knäpper bara i ett element (sovrummet) och susar ganska högt från elementet i två andra rum.
Hur vet jag om det är ventilen eller termostaten som felar?
Har en CTC-panna som sagt, med en shuntventil. vet dock inte hur detta fungerar riktigt.
Tacksam för all hjälp, så att jag kan få fixat detta.
Bra fart på flödet då kan det susa när termostaten börjar stänga lite lätt. Kan vara så att ventilen på det knackande elementet vill stänga lite och då kan den börja hoppa invärtes, fladdra lite. Prova med att sänka farten på pumpen ett snäpp, det behövs inte mycket till fart för att få runt vattnet.
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 207 inlägg
Stort tack för det snabba svaret.J jonaserik skrev:Bra fart på flödet då kan det susa när termostaten börjar stänga lite lätt. Kan vara så att ventilen på det knackande elementet vill stänga lite och då kan den börja hoppa invärtes, fladdra lite. Prova med att sänka farten på pumpen ett snäpp, det behövs inte mycket till fart för att få runt vattnet.
Ska testa att sänka hastigheten på cirk.pumpen.
Kan det räcka menar du?
Så det är inget fel på termostaterna?
Hur vet jag om det t ex även kan vara en ventil som felar?
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 207 inlägg
Liknande trådar
-
Lufta element på övervåningen 1 gång i veckan.
Värme allmänt -
Ingen cirkulation/värme i en slinga enrörssystem (Element) i vår villa.
Vatten & Avlopp -
Varför fungerar bara elementen på ovanvåningen?
Fjärrvärme & Gas -
Nibe värmepump F1126, ingen värme i element
Värmepumpar -
Varför värms inte elementen i övervåningen?
Värmepumpar