Hej på er alla byggkunniga!

Håller på att renovera kök i vårt gamla hus i Skåne. Jag skulle bl a vilja ta fram en gammal tegelvägg. Nu är väggen putsad och jag undrar, går det att knacka ut putsen så att det blir snyggt och rent? Det är gammal tegel också så att det är väldigt skorvigt.
Det är ingen idé att lägga ner massor med tid och det inte går att få ren från putsen. Tänkte inte måla väggen, vill gärna behålla den naturlig. De andra väggarna kommer att vara ljusmålad pärlspont.

Tacksam för snabbt svar! Står med hammaren i handen!

Ulla-Maija

PS. Varför är min byggahus-sida på engelska? DS
 
K
Det går att knacka ner puts, men det är ingen dans på rosor :)

Ang. att din är på engelska: Gå in på din profil, klicka på modifiera, skriv i ditt lösenord, klicka på tillval. Längst ner kan du välja språk. Klicka sen på ändra :)
 
Ulla-Maija skrev:
Tacksam för snabbt svar! Står med hammaren i handen!

Ulla-Maija
Låt bli! Det är ingen snygg tegel man putsade över och det kanske blir en anning mer "rustik" än du förväntar dej. Dessutom blir det mycket damm i hela huset och sista kalkrester ska man tvätta med saltsyra för att få det rent från det vita kalken som sitter rätt djupt i en porös tegelyta. Mycket slabbande med vatten och kemikalier som inte är helt harmlösa mot golv och annat inomhus. För mycket jobb och altför osäker resultat, tycker jag. Köp hellre fusktegel och sätt det på vägg så som man sätter kakel.
gaia
 
ha ha, det verkar som gaia här ovan har försökt ;D. Men jag åkte på detta jobb för en del år sedan, syftet var detsamma, att få fram tegeln= jämt röd, och snyggt uppmurad.
Jag hade mina farhågor redan från början, 4 dagar tog det att knacka ned putsen= inga större problem. Men hu vad det såg ut, där bakom putsen, snett och krokigt var det murat, förmodligen från utsidan. Fick putsa upp väggen igen. Som nämns, det är väldigt dammit med det gamla bruket, så det lär inte bli någon höjdare. Finns olika beklädnadstegel på marknaden avsedda för inneväggar, som är ett bättre val.

ps. det var också ett gammalt hus i Skåne, mittemot Ven ;)
ps2. det verkade också som man använt annan tegel till insidan (2-sort, eller3-dje)
för att hålla ned kostnaderna. Så var det ofta på de nu gamla husen.
 
C
Instämmer med tidigare inlägg angående den troliga kvaliteten på murverket bakom putsen, men att rekommendera pizzategel (och dessutom i byggnadsvårdsforumet)! Brrrrrrr!! :surprised:
 
cpalm skrev:
Instämmer med tidigare inlägg angående den troliga kvaliteten på murverket bakom putsen, men att rekommendera pizzategel (och dessutom i byggnadsvårdsforumet)!  Brrrrrrr!!  :surprised:
Finns även tapet....... ::)
 
Tack för alla bra svar! Då lägger jag ner hammaren! Fusktegel eller tapet med tegel låter jag också bli, det får vara på riktigt om det ska va! Sätter upp ett pärlspontsvägg istället.

Jag återkommer om det blir fler frågor! Tack igen!

Ulla-Maija
 
saturnus2 skrev:
ha ha, det verkar som gaia här ovan har försökt ;D.
;D;D det skulle man tro ... men faktiskt inte ;). Jag har bara övat i min stora källare och lärde mej ett och annat .... fex hur många våningar upp lyfter kalkdammet när man glömmer stänga dörren , hur många hinkar vatten går det åt att få klinker kalkfritt igen ;).
Och viktigaste av allt - att en putsad vägg är snyggast när den får ett färsk lager puts och en omgång silikat ( i stället för limfärg) i samma bleka ockra-nyans som det var när huset var nytt 1938 ;). Mitt bidrag till riktig byggnadsvård på källarnivå ;D.
gaia
 
Faktum att jag precis gjort detta jobbet, fast på skorstenen där kaminen skulle stå.
Vilket blev tre sidor på skorstenen från golv till tak i vardagsrummet.
Det går att göra utan kemikalier som saltsyra eller klinkerrent, för det åt en jäkla massa vatten att skölja bort sådan och det vill man inte göra inomhus.
Jag gjorde så här:
Först grovjobbet. Knackade ner befintlig puts med hammare och mejsel (använde även borrhammare lite grann) dammade som sagt så in i hel***te.
Sen finliret. Stålspackel, stålborste, nylonborst, huggmejsel och plast på golvet. På med varmvatten och maskindiskmedel, gnugga, skrapa och slabba på varenda sten och fog i många timmar.
Sen på med kalkbruk i fogar som var dåliga.
Vi är nöjda med resultatet, men man som tidigare sagt, muraren som teglade från början hade inte tänkt sig att inte skulle vara puts på  ;)
Jag skulle aldrig göra detta jobbet på en större vägg och definitivt inte om det hade varit annat än kalkbruk typ något cementbaserat tjohejsan.
Det går snabbare att putsa.
 
  • Gilla
Teisen
  • Laddar…
W
Pedersen skrev:
Faktum att jag precis gjort detta jobbet, fast på skorstenen där kaminen skulle stå.
Vilket blev tre sidor på skorstenen från golv till tak i vardagsrummet.
Det går att göra utan kemikalier som saltsyra eller klinkerrent, för det åt en jäkla massa vatten att skölja bort sådan och det vill man inte göra inomhus.
Jag gjorde så här:
Först grovjobbet. Knackade ner befintlig puts med hammare och mejsel (använde även borrhammare lite grann) dammade som sagt så in i hel***te.
Sen finliret. Stålspackel, stålborste, nylonborst, huggmejsel och plast på golvet. På med varmvatten och maskindiskmedel, gnugga, skrapa och slabba på varenda sten och fog i många timmar.
Sen på med kalkbruk i fogar som var dåliga.
Vi är nöjda med resultatet, men man som tidigare sagt, muraren som teglade från början hade inte tänkt sig att inte skulle vara puts på  ;)
Jag skulle aldrig göra detta jobbet på en större vägg och definitivt inte om det hade varit annat än kalkbruk typ något cementbaserat tjohejsan.
Det går snabbare att putsa.
Gjorde samma sak i vårat badum som har en hel vägg (5 meter) som e murstock, var grymt dammigt och jobbigt men blev sjukt bra. Innan nya fogar så fick vi plocka ur en del stenar för att kapa dem och sedan stoppa in dem igen för att få en jämn vägg (de stack ut minst 4 cm).
Blev som sagt kanon fint men fy vilket jobb det var
 
Jo men, Pedersen, Du talar om skorstenens framsida/utsida, vi talar om baksidan/insidan ;) Men är det endast en tegel i skorstenen (halvstens) så är den nog lika fin där. Men i en enstenvägg där insidan skulle putsas, var man inte så noga.
 
Ja, jag har själv sett murare in action, här är inte snack om att kapa stenar eller block snyggt, här huggs med yxa, "det syns ändå inte under putsen". Det gäller att veta vad man plockar fram och endast ta "striden" på rätt ställe. ;)
 
Det låter lite till och från! Vad ska man göra.... Jag har hjälpt min vän att renovera hos sig. Han har en skorsten mitt i huset. Nu är den blottad från alla intilliggande rum. Resultatet blev ett mycket mer levande känsla. Han och jag tyckte att det var värt besväret. Dammer..O ja. ha en grovdammsugare framme hjälpte bra, men damm blir det alltid! Sedan var den ojämn och dan, men det är charm i det med. Massonit och kartong på golvet. Sedan är det bara till att börja hacka! Ska just börja hemma i mitt kök, skorstenen används inte, så jag vill ta fram det fina röda teglet. Dock blir det alltid lite mer jobb än vad man har tänkt sig. Men så är det att vara hemmafixare.
 
Köp gammal tegel och hyr en kap. Kapa av 20 mm på varje långsida och använd som fusktegel. Foga. Ser riktigt bra ut. En kollega har gjort en hel vägg och det är riktigt snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.