Hej!

Jag undrar om det finns någon där ute med en pelletskamin från kmp?
Har köpt ett hus där det står en kmp 6 i ett rum och den går väldigt ojämt.
Den röda lysdioden blinkar då och då och väldigt ofta blir det driftstopp och
den röda dioden lyser konstant. Jag hittade en instuktionsbok på nätet och där står det:

]Justera branslemangden.
Demontera brannaren och
kontrollera att flamvakten sitter
i ratt lage och att linsen ar ren.

Flamvakten sitter rätt och är ren. Om jag skruvar ner bränslemängden till lägsta matarmängd brukar kaminen fungera ett par timmar men den kan även då stängas av. När bränslemängden är i botten får man inte någon riktig värme heller så detta är inte bra....

Finns det någon som vet vad felet kan bero på? Jag försökte skriva direkt till företaget men fick inget svar.

Hoppas på bra råd MVH/Martin
 
Redigerat:
Ingen som har problem med sin KMP, eller vet hur man kan göra för att slippa problemet?
 
OK, sista försöket på detta forum....
Har kommit fram till att kaminen fungerar bra om man har den i läge ON men om man sätter den på TERMOSTAT stänger den av sig ganska snart efter att den gått igång.
Problemet är ju att jag inte kan ha den på ON hela tiden, det blir tokvarmt då...
Någon som vet vad man kan göra???

//Martin
 
Den röda dioden lyser för att den får för lite ljus och det tolkar "maskinen" som att det inte brinner och stänger då av. Har 2 st K6 med den gamla brännkoppen och glödstiftständning som uppför sig likadant vilket denna gång beror på pelletskvaliten.På 3-4 tim är brännkoppen halvfull med fluffig aska (likt sockervadd) som hindrar ljuset att nå ljusvakten. I en annan kamin av ett annat märke kan brännkoppen flöda över med pellets under några timmar. Detta händer inte med varje pelletspåse men väl var tredje. Så tills du får ny o bättre pellets så se till att hålla hålen i brännkoppen rena och om du har något av de nyare kretskorten,ta bort bygeln som tillåter att kaminen går ner på lågfart.Det är då som ljuset blir som svagast och kan förorsaka larmet.
 
Tack för svaret exerg.

Vet du om kaminen går ner på halvfart oftare om man kör termostat-läget?
Jag kan inte minnas att den blinkat grönt ngn gång när den står på ON.

Och den där bygeln du pratade om... kan du beskriva den lite mer? Kaminen är från 2004

Och har du ngt tips på ett bra pellets-märke?

MVH/Martin
 
Redigerat:
Den kan bara gå på halvfart vid termostatläge. Bygeln sitter i så fall på kretskortet .En gråvit liten plastmoj som är trädd över 2 st små pinnar. Inte alla har detta.Den pellets, oavsett fabrikat, som inte blivit utsatt för fukt efter pressningen brukar vara ok men den kan inte tillåtas ligga i öppet förråd hela sommaren ;med ofta 90%-ig luftfuktighet,utan att skapa problem för kunderna.
 
Jag köpte en Mysinge 2004 det var isep 2010
Den var beg men fungerade enligt säljaren vi testade den ute hos honom så den fungerade

Jag instalerade den i en befintlig skorsten skaffade några säckar 8mm Norrlands pellets
innan jag ställde den på auto kollade jag olika forum och då blev jag brydd jag hade köpt marknadens sämst maskin det skulle mätas och fixas för att få den att fungera.
Nu till det roliga fyllde på pelletsen och sedan i med kontakten det var den 1 okt.
Jag fick justera matningen och efter några dagar lät det som en svets efter att jag hört mig för så rekommenderades jag att använda 6 mm.
Jag fyller på pellets innan det tar slut fixar glaset och pysslar med den lite och se den bara fungerar. efter behov av termostatens justering blinkar den grönt för min effekt jag bor där det oftast är mellan 25 - 35 ggr kallt vid -25 räcker en 6mm ca 1,5 dagar jag har 90m2 hus och endast ett el element...

skoning skrev:
Hej!

Jag undrar om det finns någon där ute med en pelletskamin från kmp?
Har köpt ett hus där det står en kmp 6 i ett rum och den går väldigt ojämt.
Den röda lysdioden blinkar då och då och väldigt ofta blir det driftstopp och
den röda dioden lyser konstant. Jag hittade en instuktionsbok på nätet och där står det:

]Justera branslemangden.
Demontera brannaren och
kontrollera att flamvakten sitter
i ratt lage och att linsen ar ren.

Flamvakten sitter rätt och är ren. Om jag skruvar ner bränslemängden till lägsta matarmängd brukar kaminen fungera ett par timmar men den kan även då stängas av. När bränslemängden är i botten får man inte någon riktig värme heller så detta är inte bra....

Finns det någon som vet vad felet kan bero på? Jag försökte skriva direkt till företaget men fick inget svar.

Hoppas på bra råd MVH/Martin
 
Jag får ingen ordning på kaminen.... Får inga bra svar från "experterna" (från de som säljer kaminen) heller.

Chrreis jag tror inte att det är kaminen i sig de flesta varit besvikna på utan att det varit på den där skorstenen rakt ut i väggen och vad kul att din fungerar som den ska.

Drygt nu när det är så kallt och vakna utan värme...
 
Vi hade liknande problem med vår kamin och efter kontakt med Msi Järn i Vadstena 0143 131 43 fick vi reda på att det troligtvis var en kondensor ( tror jag det heter ) som hade gått sönder . Matningen av pellets ska bara gå åt ett håll och eftersom kondensorn var trasig så bytte matningen håll när som helst så det kom inte tillräckligt med pellets , kaminen har gått som tåget efter byte av kondensorn .
 
OK, ska ringa dem imorgon EMEL.
Tack för svaret... blir tokig på kaminen.
 
Någon som vet om det finns ngn kamin-reperatör i bollnästrakten?
 
Jag har en KMP6, Mysinge, som installerades mars 2007. Den har varit defekt sedan dess, utan att jag förstått det. Förbränningen är inte ok, askan blir mörkt brun eller svart men skall vara grå. Den slockar ibland eller rätt så ofta . Jag har bytt matarmotor, tändelement.......
Nu har jag ledsnat på denna kamin som har kostat skjortan i service. Jag har varit i kontakt med 5 olika servicefirmor men ingen kan ge mig hjälp med att lösa problemet. Svaret jag får är att det är fel men vi vet inte vad eller hur vi ska åtgärda det. Är det någon som vet vad som skall göras? Jag har kontaktat mitt försäkringsbolag som i sin tur väntar på ett utlåtande från en reparatör som bara uteblir. Jag bor i Bålsta och avråder med det bestämdaste att inte köpa en KMP.
Problemet med denna modell finns på andra forum i Sverige.
Hoppas att jag svarade eller gjorde ett inlägg i rätt forum.
 
Shit... jag som funderat på en KMP med en sån "skorsten" ut från väggen.
Tydligen sämsta combon efter vad man läst...
 
socbengan, jag känner igen det där problemet med att den slocknade. Jag hade problem med min länge men när sotaren var här sa han att jag kunde prova att byta fotocellen (tror jag att det hette, han kallade det för "tittögat"). Han hade en som jag kunde få köpa för 350:- (halva priset). Jag gjorde så och bytte.
Nu fungerar den utan driftstopp. Jo det blir stopp om askkoppen blir full men det är ju mitt fel. Jag tycker att det blir mer aska av pelletsen från byggmax än ngn annan. Tömmer man askoppen var 3:e/4:e dag är det dock inga problem.

gadu^, den skorstenen skulle jag passa mig för. Har inte hört ngt bra om den någonstans.
 
Jag har haft många problem med KMP Mysinge och kan verkligen inte rekommendera den. Tändelementet fick bytas 6 gånger p.g.a. dålig konstruktion och för tunn tråd i elementet. Tråden försvagas med tiden. Ett trick för element med dålig prestanda men som fortfarande fungerar: sätt fast elementet så nära förbränningskroppen som möjligt. Är den längre bort är förbränningen sämre med mera sot och svart aska som följd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.