Jag lurar på att klyva upp 45x45 till läkt på min ytterpanel. Jag är lite petig med hur det skall se ut, vill ej ha finsågad yta utåt.

Säg att det blir 200m och sen är det väl bra att ha till att lyva annat också. Har hitintills nöjt med mig linjal och cirkelsåg.

Skulle något sådant här duga?

https://www.blocket.se/annons/jonkoping/klyvsag_metabo_tkhs_315_c/1200016727

Eller om man går på nytt:

https://www.jula.se/catalog/verktyg...ionara-sagar/bordcirkelsagar/bordssag-012146/

Inte över 5000:-, om jag kan hjälpa det.
 
45x45 har väl den nackdelen att det ofta är taget ur snabbvuxen gran och knappast är lämpligt som ytterpanel.
 
Det är samma kvalitet på panelen som på 45x45, G4-2. Men visst man får passa på. Kanske ta ur 45x70 regel istället.
 
45x70 är väl ofta sågad/fräst ur snabbvuxet klentimmer
 
Åter till klyvsågen...
 
boschkenta
Är nog inga problem för någon av dem att utföra jobbet, men personligen hade jag hellre köpt nytt än använt då den använda lär behöva lite kärlek och ny klinga osv. Tänk på att den nya sågen behöver placeras på en plan och stabil yta som för upp den i en arbetshöjd. Enklast är att också köpa till ett bord, och det bör klara budgeten med :)
 
Mmm, bord ja. Måste det vara superstabilt, eller kan man ställa den på vad som helst nästan?
 
M -MH- skrev:
Mmm, bord ja. Måste det vara superstabilt, eller kan man ställa den på vad som helst nästan?
Vad svarar man på det? Klart det måste vara tillräckligt stabilt för att sågen inte ska "dallra" men superstabilt vet jag inte. Som ett normalt bord skulle jag säga. Inget märkvärdigt men heller inte rangligt. Normalstabilt kanske är svaret. 😀
 
  • Haha
-MH-
  • Laddar…
Så borde detta duga!
Träsågbock ute på träveranda med såg, högtalare och två krukor. Soligt väder och träplankor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är Metabon good enough?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Är Metabon good enough?
Tror jag säkert. Du skriver att du inte vill ha finsågad yta, vilket jag tolkar som att du vill ha det ohyvlade virkets "fransiga" yta. Jag är nog lite osäker på hur man får till det på en bordssåg. Kanske med tillräckligt grov (fåtandad) trissa men jag tycker nog att den sågade ytan brukar bli betydligt slätare än ytan på "rått" ohyvlat virke.

Har dock aldrig strävat efter rå yta så någon annan kan säkert ge bättre råd.
 
Nej, tvärtom. Den kluvna sidan vänds inåt, så jag får tre hyvlade sidor utåt. Kvaliteten på den sågade ytan är därmed inte så noga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Nej, tvärtom. Den kluvna sidan vänds inåt, så jag får tre hyvlade sidor utåt. Kvaliteten på den sågade ytan är därmed inte så noga.
OK. Då missförstod jag helt "vill ej ha finsågad yta utåt." 😳

För övrigt är det säkert bra med en miljard olika smileys men för oss som varit byxmyndiga mer än tio år skulle en förklaring till respektive variant behövas. 🤨
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
https://www.bauhaus.se/bordssag-skil-1340aa-2000w

I mitt tycke absolut mest såg för pengarna.

Finns en tråd om den sågen här på byggahus om du söker. Finns ett fåtal på vissa bauhaus, så kanske går bort beroende på var du bor. Säljer slut rätt fort när dom kommer in i lager verkar det som.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Den bör stå så stabilt att det är svårt att välta den. Det blir hastigt mycket farliga situationer om den välter när den är igång.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Köp inte för klen. Knäcke en 3kw hemma bygd såg. Visserligen var de sen vuxen garn 2"x8" som vi klöv ner till 1" läkt Kör hårdmetall klinga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.