Hej, kan någon som har en klyvsåg avgöra om jag har ett behov av en eller om jag kan stryka den från nästa verktygsköp.
Har ett gammalt hus med tillhörande ladugård som förhoppningsvis ska få sig ett litet snickeri. Så projekt finns framöver. Nu ska jag tillverka 24 innerbågar till ett uterum, inge spröjs utan bara enkla ramar ca 140x40 med en fals för ett stort fönster. Behöver alltså dimensionera virket samt göra en fals. Tidigare har jag gjort en fals med överhandsfräsen men de är rätt tidskrävande, inbillar mig att klyvsågen borde kunna göra en fin fals betydligt snabbare?
Ibland vill jag även fasa långa brädor, ex offerbrädor, enkla taklister, vattbrädor. Görs nu med cirkelsåg men tycker inte de blir nå rikigt bra, antar en klyvsåg vore perfekt för sådant.
Dimensionera virket, funkar det med långt virke typ 5 meters bitar eller måste man kapa upp de i mindre bitar först? Har ett bandsågverk så dimensionerar normalt där men är lite bökigt på vintern eftersom jag inte har något såghus. Har rikt och planhyvel när de behövs riktigt fin precision. Finns även en gammal gjutjärns "klyvsåg" som används vid sågning av någon lättmetall, antar man kan byta klinga och få den att fungera för dimensionesionering. Men den förvaras i ett uthus och väntar på lämpligt plats för montering, men den kan inte vinkla klingan så kommer sakna vettig möjlighet att fasa. Sänksåg finns även som används vid kap av skivor. Så frågan är om klyvsågen är så smidig att den kommer ta över dimensioneringen och göra underverk när man vill göra falsar eller fasa virket? Kanske ett fräsbord vore det optimala för mig och fortsätta dimensionera på sågverket? Tittat på bosch gtx 10 xc och den kommer få stå permanent uppställd, men mycket pengar om den egentligen inte behövs. Finns nog med villhöver verktyg ändå.
 
S
Bättre du köper en riktig såg än en rapplig byggsåg. Typ en justersåg.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
K
Låter som du inte ska köpa en klyvsåg à la bosch som du föreslår. Som föreslagits ovan så borde du kolla på en mer stationär begagnad justersåg, brukar finnas bra på blocket om man har lite tålamod och tur.

Sen har jag invändningar mot Bosch bordssågar också, men det är inte riktigt dig fråga här så vi skippar den diskussionen för nu.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
C
Låter som att det är en byggsåg TS har i kikaren och inte klyvsåg.

Köpte en Bosch GTS 635-216 för ett par år sedan för att klyva en större mängd list till ett projekt. Nu var det ingen finsågning det handlade om, men sedan har sågen blivit rätt flitigt använd till andra projekt. Nu är det inget precisionsverktyg och den sågen har också fått en hel del dålig kritik, men va f-n för drygt 2 000 spänn måste jag säga att jag är supernöjd och den har nog betalat sig ett par gånger om för mig.

Visst skulle man mycket hellre ha en riktig robust bordssåg med fullstorlek på klingan och ordentligt bord. Men då behöver man platsen och förmodligen en lite tjockare plånbok.

Så tja, för mig har byggsågen helt klart ett existensberättigande. För de flesta saker TS nämner funkar den perfekt i kombination med ett par sågstöd.
 
C cpalm skrev:
Låter som att det är en byggsåg TS har i kikaren och inte klyvsåg.

Köpte en Bosch GTS 635-216 för ett par år sedan för att klyva en större mängd list till ett projekt. Nu var det ingen finsågning det handlade om, men sedan har sågen blivit rätt flitigt använd till andra projekt. Nu är det inget precisionsverktyg och den sågen har också fått en hel del dålig kritik, men va f-n för drygt 2 000 spänn måste jag säga att jag är supernöjd och den har nog betalat sig ett par gånger om för mig.

Visst skulle man mycket hellre ha en riktig robust bordssåg med fullstorlek på klingan och ordentligt bord. Men då behöver man platsen och förmodligen en lite tjockare plånbok.

Så tja, för mig har byggsågen helt klart ett existensberättigande. För de flesta saker TS nämner funkar den perfekt i kombination med ett par sågstöd.
Byggsåg, klyvsåg vad är egentligen skillnaden? Är klyvsåg bara en mer stationärvariant? Ja de finns ju billigare varianter som den du nämner så fyller de sin funktion tillräckligt bra så är det absolut ett alternativ.
 
K kniv skrev:
Låter som du inte ska köpa en klyvsåg à la bosch som du föreslår. Som föreslagits ovan så borde du kolla på en mer stationär begagnad justersåg, brukar finnas bra på blocket om man har lite tålamod och tur.

Sen har jag invändningar mot Bosch bordssågar också, men det är inte riktigt dig fråga här så vi skippar den diskussionen för nu.
Kollat lite då och då utan resultat men får lägga in en bevakning så kanske man hittar något, tycker egentligen de nys bordssågarna ser lite mycket leksak för priset men samtidigt verkar folk nöjda med dem.
 
K
Jag har byggt vårt hus med helt ok resultat helt utan en sådan såg.. köpte en kapgersåg som gått väldigt varm.

Hade en gammal cirkelsåg som användes till klyning och skapande av trekantslister etc. När den la av för två år sedan köpte jag en sänksåg med skena och känner väl att det var en sådan jag skulle haft med mig i husbygget från början!

Grannen hade en bordssåg som han talade sig väldigt varm för, men jag känner inte att jag någonsin saknade den på riktigt och idag skulle den ta orimligt mycket plats i förrådet
 
C cpalm skrev:
Låter som att det är en byggsåg TS har i kikaren och inte klyvsåg.

Köpte en Bosch GTS 635-216 för ett par år sedan för att klyva en större mängd list till ett projekt. Nu var det ingen finsågning det handlade om, men sedan har sågen blivit rätt flitigt använd till andra projekt. Nu är det inget precisionsverktyg och den sågen har också fått en hel del dålig kritik, men va f-n för drygt 2 000 spänn måste jag säga att jag är supernöjd och den har nog betalat sig ett par gånger om för mig.



Visst skulle man mycket hellre ha en riktig robust bordssåg med fullstorlek på klingan och ordentligt bord. Men då behöver man platsen och förmodligen en lite tjockare plånbok.

Så tja, för mig har byggsågen helt klart ett existensberättigande. För de flesta saker TS nämner funkar den perfekt i kombination med ett par sågstöd.

Har likadan såg och likande tankesätt som dig. Har man obegränsat med plats så är stationära modeller klart att föredra särskilt om man ska ” massproducera” stycken. Men, man förlorar flexibilitet också samtidigt.
Sen att dom mindre sågarna kan vara oprecisa och lite rangliga kan handla om vana och kunskap.

Innan jag köpa denna såg klöv jag lister och foder på frihand med handhållen battericirkelsåg. Tar såklart mer tid men resultatet detsamma.

Nu vill jag såklart ej vara utan min klyvsåg.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Kan du posta en bild av den gamla gjutjärnssågen?
Så vi vet litet vad du talar om och vad som går att göra med den.

Du behöver en klyvsåg men det låter som om du behöver någonting kraftigare än den där leksaken från Bosch.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Kan du posta en bild av den gamla gjutjärnssågen?
Så vi vet litet vad du talar om och vad som går att göra med den.

Du behöver en klyvsåg men det låter som om du behöver någonting kraftigare än den där leksaken från Bosch.
Skulle ut och fota men såklart nöjde jag mig betäckningen på den så jag kunde hitta en bra bild på internet, men de var omöjligt.. Får göra nytt försök imorgon att rensa lite så de går ta bild, men en jack midhage hs1412, någon lättmetallsåg om jag förstått det rätt. Men klingan såg liten ut så går säkert inte använda till trä. Men bredvid den stod bandsågen som också väntar på montering, en acm bs 540, men antar de är för mer findimensionering/profilering av bitar. Jag har som sagt ingen tidigare erfarenhet av snickeri/träbygg mer än på slöjden för 15 år sedan samt några års google renoveringar av gården. Förberett utrymme i ladugården som ska få gjuten platta innan sakerna ställs upp.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C
L lodin92 skrev:
Byggsåg, klyvsåg vad är egentligen skillnaden?
Nu är jag inte alls någon sågexpert, men i min värld är en klyvsåg en bordssåg dedikerad till uppgiften att klyva, med avlångt bord osv. Medan en byggsåg är en portabel variant av en universell bordssåg, gjord för att lätt kunna ställas upp på en arbetsplats snarare än att stå stationärt i ett snickeri. Och med därmed hörande kompromisser vad gäller storlek på bord och klinga, vikt vs. robusthet osv. och som har en precision som mer lämpar sig för byggsnickeri än t.ex. möbelsnickeri.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu är jag inte alls någon sågexpert, men i min värld är en klyvsåg en bordssåg dedikerad till uppgiften att klyva, med avlångt bord osv. Medan en byggsåg är en portabel variant av en universell bordssåg, gjord för att lätt kunna ställas upp på en arbetsplats snarare än att stå stationärt i ett snickeri. Och med därmed hörande kompromisser vad gäller storlek på bord och klinga, vikt vs. robusthet osv. och som har en precision som mer lämpar sig för byggsnickeri än t.ex. möbelsnickeri.
Då är det en klyvsåg jag nog eventuellt är ute efter, eller ja om en klyvsåg kan vinkla klingan. Tanken var på sikt att bygga in bord/byggsågen i ett större bord och även sänka in en fräs som jag sett folk göra. Nu vart det svårt att kalla den rätt sak..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
L lodin92 skrev:
Tanken var på sikt att bygga in bord/byggsågen i ett större bord och även sänka in en fräs som jag sett folk göra.
Du har ju även s.k. snickerimaskiner som kombinerar bordssåg, fräs, hyvel och ev. ytterligare funktioner i en och samma maskin.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du har ju även s.k. snickerimaskiner som kombinerar bordssåg, fräs, hyvel och ev. ytterligare funktioner i en och samma maskin.
Eftersom jag har plan/rikthyvel (luna 410) så vill jag nog inte dra på mig en kombi. En 4 kutterhyvel eller en solohyvel står däremot på önskesidan. En solohyvel kan ju klyva med så då kanske en sådan vore bättre än en vanlig klyvsåg?
 
Redigerat:
När jag kom in på solohyveln måste jag passa på fråga något jag länge funderat på. Stålen ska alltid monteras parvis för motverka obalans. Hyveln profilerar ju 230mm, men kan jag då i verkligheten bara hyvla golvlister som är 230mm-profilensbredd (så parstålen ryms utanför ämnen) Ex den andra sockellisterna på denna bild skulle bara bli ungefär hälften av 230mm?
 
  • Bild på skärm som visar olika trälistprofiler och tillhörande verktygsfästen för snickeriarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.