Utrymmet för diskmaskin under diskbänken är cirka 4 cm bredare än diskmaskinen. Jag har skaffat ett vitt melaminbelagt hyllplan av spånskiva som jag tänker såga till och sätta som stående täcklist, cirka 2 cm på var sida om diskmaskinen. Jag har aldrig sågat i sånt material, men har hört att det flisar sig lätt i ytan om man använder handcirkelsåg. Därför kommer jag att tejpa på ytan där snitten kommer hamna, för att minska den risken. Vilken sorts tejp rekommenderas?

Sågen min har 165 mm i klingstorlek. Hur många tänder bör klinga ha för detta ändamål? Räcker 24?
 
B
varför inte ta sticksåg och såga under/baksidan?
 
Du skall få fast passbitarna i skåpen, så ett alternativ kan vara att köpa en färdigmålad list i passande dimension istället.
Om hyllplanen är ex 19 mm tjocka så kan du vända kanten utå (och den sågade innåt)t och då är du granterad en rak kant på båda sidor och kan också limma fast dem.
 
Ingen som har erfarenhet av detta? Vad säger den allsmäktiga samlade expertisen?

Alltså; vilken typ av tejp rekommenderas? Andra tips i ämnet (se ovan)?
 
Mikael_L skrev:
[länk]
Där står vad du behöver veta.Kolla även den länkade tråden till möbelsnickeriforumet.

Annars tycker jag att pbengtsson:s idé med att använda kanten på ett melaminbelagt hyllplan är alldeles förträfflig - speciellt med tanke på hur enkelt det är att genomföra.
 
Tack för bra tips! :)
 
Handklinga med tejp på ovan och undersida...... En fintandad rackare.. ANnars en radialsåg alt droppsåg....
 
zankan skrev:
Handklinga med tejp på ovan och undersida...... En fintandad rackare.. ANnars en radialsåg alt droppsåg....
Håller mig till handklinga och rätskiva. Har en Milwaukee CS55 med 165 mm klinga. Standardklingan har 24T + har en 18T. Vad anses vara fintandad klinga för storleken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.