Vad tror ni om denna produkt?
http://www.rutlands.co.uk/sp+woodwo...tter-steel-pro-kit-standard-kerf-width+dk7056

Idén är bra och om bitarna sitter stabilt fast kanske det fungerar...

Risker är:
- de sitter snett och styr ämnet in/ut
- de inte sitter fast utan rör sig på grund av vibrationer eller ämne
- de lossnar under sågning
...

Alternativet att fräsa ett spår och limma en träkluvkniv är kanske inte mycket bättre...

Om man nu inte har en såg med klyvkniv som slutar strax under sågbladets överta punkt...
 
Ganska vanligt "over there" här är en variant:)
[video=youtube;zNXuYlwI8N0]https://www.youtube.com/watch?v=zNXuYlwI8N0[/video]
 
Det finns ingen större anledning att klyvkniven skall gå över tänderna. Räcker om den är 1-2 mm under översta tand. Och att ta bort kniven och sätta dit nånting i plast eller trä låter sådär kan jag tycka.
Jag skulle ta vinkelslipen och skära ner klyvkniven om jag var du. Om det funkar så kan man ta upp spåret på klyvkniven så man kan sänka den.
 
Hej,

Spenderade några timmar igår och idag med att såga/fila klyvkniven på min bordsåg (Charnwood W650) just för att kunna få klyvkniven lägre än sågklingan. Även på den sågen så fäster man ett klingskydd i toppen på klyvkniven (i ett utsågat spår) och eftersom jag inte ville förstöra den möjligheten så gjorde jag tvärtom i stället. Jag sågade bort en massa material nederst på klyvkniven (samt förlängde lite olika styrspår) för att kunna trycka ned klyvkniven längre ned i maskinens innandöme än vad som tidigare var möjligt.

Skall väl också tillägga att på just min såg så måste själva fästanordningen för klyvkniven vara uppfunnen av någon
som står djävulen nära. Blev så upprörd efter halva arbetet att jag var tvungen att åka och basta och bada ett tag på Dommarudden för att lugna ned mig innan jag till slut kunde återvända och slutföra jobbet. Det blev bra till slut i alla fall :)
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.