Hej,

jag ska skruva fast en regel i ett snedtak, och den behöver sitta så att regelns undersida är vågrät när den skruvats fast. Dvs, regelns tvärsnitt måste var typ som en triangel, och klyvd längs med i samma vinkel som takets lutning. Den kommer vara ca 4 meter lång.

Går detta att göra själv med en cirkelsåg? Går det att få hjälp nånstans att köpa en sådan regel och var vänder man sig i så fall?
 
Det enklaste är att använda en bordssåg, men det går bra med en handklinga också. Testa på en ställbit innan du sågar den långa regeln.
 
Det blir ju en väldigt mycket klenare regel om man gör på det viset? Tror det normala är att sätta in en vinkel vid varje fästpunkt istället, så att regelns underkant inte ligger emot väggen.
 
P
Ta reda på vilken vinkel du vill ha. Åk till en bra bygghandel som har bra såg och be dom såga en regel. Kanske kostar dig en tia men går så mycket fortare.
 
P
Alternativt så använd ett stämjärn för att jacka ur regeln. Så noga behöver det väl inte vara om du ska sätta något framför eller det kanske du inte ska...
 
Bordssåg har jag tyvärr ingen.

Mjoo den blir ju klenare så klart, men det jag ska hgöra är att bygga en avgränsande vägg läggs med ett snedtak, och jag måste fr reglarna att fästas i något och tänkte att med en sån där på plats kan jag bara skråa fast reglarna i den klyvna regeln, och den klyvna regeln kan jag skruva fast i takstolarna.
Ett alternativt är så klart att kapa varje regel i överkant med gerkap, vilket så klart är enkelt, men det blir svårt att fästa dem i taket då eftersom de flesta inte kommer hamna precis vid en takstol.

Å andra sidan kanske en enklare lösning vore att kapa reglarna trots allt och på något vis fästa dem med tillbocka vinkeljärn upp i gipstaket med gipsexpanders? Men deä är det ju alltjämt trixigt att få vinkeljärnen på plats på ett bra sätt
 
Som sagt: en triangel vid varje takstol. Skruva en hel regel på trianglarna.

Det normala är ju annars att ha lodräta reglar, en vid varje takstol, som är gerade i toppen. OSB utanpå det, och sedan gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.