Vill gärna klyva en limträbalk så att det lirar lutningsmässigt med takstolarna. Kommer vara 9 graders lutning. Funkar det utan att LTB:en försvagas markant?

LTB: 90x270

Uterum, kanalplast, 4 meter mellan stolparna
 
  • Handritad skiss av en takstol med måttangivelser, grön på vitt papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Det beror såklart på belastningen men en del tillverkare brukar ogilla att man klyver översta och nedersta lamellerna i balken. Kan du inte flytta upp takstolarna och klyva en kil på balken istället?
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
E epw skrev:
Det beror såklart på belastningen men en del tillverkare brukar ogilla att man klyver översta och nedersta lamellerna i balken. Kan du inte flytta upp takstolarna och klyva en kil på balken istället?
Tack för svar.

Jo absolut. Kil skulle kunna vara en variant.

OM jag klyver så skulle LTB:en bli 265 som högst och 250 som lägst.
 
  • Träkonstruktion, vitmålad överdel, obehandlad träskiva nedre delen, synliga skruv- och spikhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast jag skulle ju hellre låta takstolarna vila på stolparna..........Det är ju isåfall mer normalt att snedkapa dessa lite så de vilar på en plan stolpe.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast jag skulle ju hellre låta takstolarna vila på stolparna..........Det är ju isåfall mer normalt att snedkapa dessa lite så de vilar på en plan stolpe.
Menar du enl. bilden?
 
  • Enkel, barnliknande, grön teckning av en pistol på vitt papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja och sen jacka ur en kil i takstolen så den vilar plant. Det är väl så man brukar göra och sen då som du ritat låta takstolen gå ut en bit så man har nåt att lägga tak på. Annars får du ju bara tak fram till stolpe.
 
S Stefan1972 skrev:
Ja och sen jacka ur en kil i takstolen så den vilar plant. Det är väl så man brukar göra och sen då som du ritat låta takstolen gå ut en bit så man har nåt att lägga tak på. Annars får du ju bara tak fram till stolpe.
Så har jag idag, men det kommer inte funka med denna nya konstruktion.
Oavsett så kommer jag inte klyva LTB:en. Tack för alla svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.