Hej!

Jag har en kalkstensplatta som jag skulle vilja kapa upp i remsor om 70mm för att göra en sockel.
Vill ha så fina snitt det bara går. Är det vattenskärning som gäller eller går det med någon form av kakelsåg?
 
Vattenskärning underlättar, ev kan du komma undan en kakelsåg modell där du placerar kalkstensskivan på en stabil släde och sedan drar klingan över. I båda fallen kommer du behöva gå på ordentligt med slipning och polering i efterhand till din önskade yta och tänk på att eventuella ojämnheter/hålighet på baksidan kommer synas i överkantens "väggsida" på sockeln

Kalksten spricker otroligt lätt vid små vibrationer vid kapning och bearbetning så sist jag behövde sockel så pungade jag ut för att få den tillverkad. Förvisso var dyrt men behöver man större mängder så otroligt bekvämt. Betalade 400kr per löpmeter sist + material för en professional firma och givet hur lätt det senare var att knäcka en bit sockel bara att kapa den i rätt längd är jag glad att jag inte försökte mig på detta själv och då var det för en mindre toa som bara krävde 4 löpmeter
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Vattenskärning underlättar, ev kan du komma undan en kakelsåg modell där du placerar kalkstensskivan på en stabil släde och sedan drar klingan över. I båda fallen kommer du behöva gå på ordentligt med slipning och polering i efterhand till din önskade yta och tänk på att eventuella ojämnheter/hålighet på baksidan kommer synas i överkantens "väggsida" på sockeln

Kalksten spricker otroligt lätt vid små vibrationer vid kapning och bearbetning så sist jag behövde sockel så pungade jag ut för att få den tillverkad. Förvisso var dyrt men behöver man större mängder så otroligt bekvämt. Betalade 400kr per löpmeter sist + material för en professional firma och givet hur lätt det senare var att knäcka en bit sockel bara att kapa den i rätt längd är jag glad att jag inte försökte mig på detta själv och då var det för en mindre toa som bara krävde 4 löpmeter
Lämnade du till ett stenhuggeri?
 
J JF. skrev:
Lämnade du till ett stenhuggeri?
Japp!

I mitt fall VE Sten. Inte billiga men inte något de utger sig för att vara. I mitt fall var valmöjligheterna lite begränsade med i och med att jag har börjat med en specifik kalksten i en hall och sedan fortsatte med en toalett där det även skulle vara en sockel i exakt samma kalksten. Då gick de billigare handlarna bort då de inte kunde specialtillverka sockeln och jag hade bestämt mig att tillbringa min tid på andra områden än att svära framför kakelsågen
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.