Jag har fällt några fullvuxna tallar, kapat upp stammarna i mindre bitar och skulle nu vilja klyva detta till ved. De grövsta bitarna är nog 50-60cm i diameter och för stort för en vedklyv på 5 ton.
Jag undrar om någon har tips på hur jag kan klyva bitarna till vedklyvsstorlek.
Tänkte att man kanske kunde klyva bitarna med kedjesåg/cirkelsåg eller såga jack för att sedan klyva med kilar och slägga.
 
Claes Sörmland
Jag kör kilar och slägga. Jag har tre rejäla kilar, normalt så slår jag i två och då spricker kubben. Men när jag har läst veden fel och det är vresigt så kan den tredje kilen krävas. När det är kluvet i kvartingar så går de att få upp på mina vanliga (lilla) vedklyv som jag ställer på marken. Inte så ergonomiskt med det går undan.
 
Slår du in kilarna utan att såga jack?
Slår du kilarna i axiell riktning?
 
Claes Sörmland
M mrtinus skrev:
Slår du in kilarna utan att såga jack?
Slår du kilarna i axiell riktning?
Jag bankar bara i dem med släggan direkt. Just tall är ju mjukt så det är lätt.

Jag brukar låta tallkubbarna ligga några dagar och då ser man små sprickor när ytan torkar. Jag inbillar mig att det är där mina kilar ska in (i praktiken radiellt) så jag tar en på varje sida om kärnan i de där sprickorna så delar sig veden fint. Nästan alltid.
 
M mrtinus skrev:
Jag har fällt några fullvuxna tallar, kapat upp stammarna i mindre bitar och skulle nu vilja klyva detta till ved. De grövsta bitarna är nog 50-60cm i diameter och för stort för en vedklyv på 5 ton.
Jag undrar om någon har tips på hur jag kan klyva bitarna till vedklyvsstorlek.
Tänkte att man kanske kunde klyva bitarna med kedjesåg/cirkelsåg eller såga jack för att sedan klyva med kilar och slägga.
Det går bra med vedklyven. Gäller att bara ta tunna bitar åt gången och snurra friskt tills den blivit klen och går att klyva vanligt
 
  • Gilla
toolman77 och 3 till
  • Laddar…
Fick ett år frågan om jag ville köpa billig ved. Det kom två lass med bok i tjocklek om 60 cm och uppåt. Vriden dessutom. Tog mig 3 säsonger med liten motorsåg att först såga upp i 30 cm bitar och sen klyva med kilar och slägga. Gjorde av med 3 kilar totalt som såg ut som en lapau mega 10,1 gram som träffat en älg. Men lite barrträd fixar du lätt!
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Är virket grovkvistigt?
Vanlig grovtall i utan speciell kvist går fint med Fiskars klyvyxa, lättast är att ha klubben direkt på marken om man inte har en låg stubbe tillhands.
 
Jag köpte två kilar samt en slägga och provat med ett par klubbar. Den ena kilen är spetsig och den andre flat. Den spetsiga kilen sätter sig direkt som en spik medan den flata kilen är lite svårare att få fast om det inte redan finns en spricka. Å andra sidan klyver den flata något bättre. Det var iallafall lättare att spräcka veden med kilar än jag trott.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fairlane
Nu såg jag tråden väldigt sent så det hela är säkert löst, men jag är säker på att du hade klarat dig med din vedklyv på 5 ton. Jag har tagit större stammar av gran med min 5-tons-klyv. Granen tycker jag är värre än tallen, så det är fler grenar och det är när det kommer en rejäl gren som det blir problem.
 
galento
Samma här , har delat stora björk kubbar med klyven och det har
gått bra , skulle inte kunna tänka mej att stå och klyva grov ved
med klyv yxa när det finns hydraulik att ta till.
 
A
motorsåg till de kvistpaket som finns..
kapar vedträn direkt med sågen..
väldigt bra ved faktiskt... Men arbetet är hårt..

Den som har tekniken är snabbare med yxa än med klyv..
Jag klyver en hel del med yxa.
vedträn från 15 cm i diameter och neråt klyver jag inte alls.. de får ligga lite längre bara..
 
galento
Maskintok skrev:
Den som har tekniken är snabbare med yxa än med klyv..
Är man så gammal som jag så måste man
spara lite på kroppen och låta oljan göra jobbet ;):cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Glad jag hade klyven när jag tog hand om några grova ekar, dem slipper man väl i princip norr om Dalälven.;)
 
A
A AndersS skrev:
Glad jag hade klyven när jag tog hand om några grova ekar, dem slipper man väl i princip norr om Dalälven.;)
klyvarna eller ekarna? :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.