B
Vi har en samägd fastighet där delägarna vill komma isär. Ett lösningsförslag går ut på att dela fastigheten i två, och låta tomtgränsen gå rakt igenom huset. :confused: Man skapar då ett parhus, med separata fastigheter. Vi har då fått besked om att man måste dela av huset med en brandvägg.

Är det någon som vet om detta överhuvudtaget är realistiskt, rent juridiskt?

Måste man isåfall bygga brandväggen hela vägen, och igenom alla bjälklag?

Huset är i trä, byggt kring 1900, och har källare, två våningar samt en vind.
 
Låter krångligt, och de båda "halvfastigheterna" kommer få ett värde=0 på öppna marknaden, ointressant för någon utomstående.
Om inte den ena kan lösa ut den andre så sälj och dela på pengarna och köp var sitt.
Vill minnas att en delägare ensam kan tvinga fram en försäljning men jag är inte säker på detta.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
B
Det ligger ett väldigt stort känslomässigt värde i fastigheten, så ingen vill sälja. Detta är inget alternativ. Huset ligger på västkusten med egen brygga och strandtomt, så jag tror nog att värdet på halvfastigheten är >0. Min teori är att värdet på de två halvfastigheterna tillsammans är större än på hela fastigheten. Men det kanske inte är självklart.
 
Denna typ av fasighetsbildning är ganska vanlig i Göteborg, finns ett flertal fristående villor i majorna och änggården med två eller fler fasigheter så det måste finnas en lösning. Har du pratat med en lantmäteriet?
Att dela av med brandvägg låter konstigt, antar att det var ett generellt svar från kommun, ser de detaljerna så borde de inse det orimliga.
 
Det måste absolut delas med brandvägg, det måste det mellan alla bostäder vad jag vet.
Däremot kan säkert bjälklag vara kvar. Brandväggen ska inte göra så att den andra halvan av huset aldrig brinner, den ska bara göra så att det tar min. 60 min. Bjälklag brinner så sakta så det är inget problem att klara 60 min. (Jag tror iaf. det är 60, dvs. exempelvis två lager gips på varje sida av väggen.

Jag mistänker också att värdet på en delad fastighet totalt blir större än vad det är i dag.
 
Nanny Fine
Idag har vi ju dessutom tredimiensionell fastighetsindelning, så i praktiken skulle ovanvåningen kunna vara en egen fastighet.......
 
Ett attraktivt läge gör ju saken annorlunda, men man får ju fundera på om nyttan är värd besväret och kostnaderna.
 
haavard skrev:
Det måste absolut delas med brandvägg, det måste det mellan alla bostäder vad jag vet.
Däremot kan säkert bjälklag vara kvar. Brandväggen ska inte göra så att den andra halvan av huset aldrig brinner, den ska bara göra så att det tar min. 60 min. Bjälklag brinner så sakta så det är inget problem att klara 60 min. (Jag tror iaf. det är 60, dvs. exempelvis två lager gips på varje sida av väggen.

Jag mistänker också att värdet på en delad fastighet totalt blir större än vad det är i dag.
Jag undrar om du har koll på vad du skriver, att dela in i brandzoner som det är frågan om har med säkerhet att göra, att dela in i fastigheter är en annan. Huset är säkert helt i trä (från 1900), tror inte bjälklaget vet om att det skall vänta med att brinna.
 
Att dela in i fastigheter= att dela in i bostäder. Alltså har det med brandsäkerhet att göra.
Bjälklaget vet om att det inte får brinna med mer än 1mm i minuten, alltså räcker det om bjälklaget är 6 cm brett.

(Trä brinner inte snabbare än som så och alltså kan inte flamman gå horisontalt genom ett bjälklag på under en timma.)
 
Brandväggen kan väl inte vara mer komplicerad än några gipsskivor. Om det sedan passar in i miljön är en annan sak.

Kolla om byggnadsnämnden har synpunkter. Det kan ju även finnas krav på vatten och avlopp.
 
B bizzaro skrev:
Vi har en samägd fastighet där delägarna vill komma isär. Ett lösningsförslag går ut på att dela fastigheten i två, och låta tomtgränsen gå rakt igenom huset. :confused: Man skapar då ett parhus, med separata fastigheter. Vi har då fått besked om att man måste dela av huset med en brandvägg.

Är det någon som vet om detta överhuvudtaget är realistiskt, rent juridiskt?

Måste man isåfall bygga brandväggen hela vägen, och igenom alla bjälklag?

Huset är i trä, byggt kring 1900, och har källare, två våningar samt en vind.
Hej Nyfiken på hur detta gick. Vi ska göra samma sak. Tackar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.