Hej!

Vi köpte hus förra sommaren, vi har uppvärmning med ved med en Gaselle 45kw tillsammans med 2250liter ackumulatortank fördelat på 750 + 1500.

När vi flyttade in så satt shunt regulatorn fast på 10an och således skickades 80c vid full värme i tankarna vilket gjorde att antingen var det supervarmt eller svinkallt och vi fick gå och stänga av samt sätta på pumpen till elementen hela tiden.

Vid uppvärmning tog det ca 1-2 laddningar beroende på hur kallt det var i tankarna från början att elda upp till 80c och tog ca 3-6h vad jag vill minnas. Med elementen igång behövde vi elda varannan dag och avstängt ca var 3-5 dag (sommaren runt var 5e dag).

Nu har det hänt lite grejer som en liten vattenläcka och installation av shuntautomatik osv. Men nu plötsligt så försvinner värmen efter 12h och det går ut 50c till elementen. Det tar dessutom endast 75% laddning att få upp graderna till 80c igen och det tar ca 1h 15min från 38c till max.

Nyligen skaffade jag digitala termostater och då fått grafer på detta som jag delar med mig här. Detta är en veckas uppvärmning.

Någon som kan killgissa vad som kan ha hänt? Enligt min mening hade det varit mer rimligt att värmen gått bort fortare, då hade man fått leta någon värmebov men att i samband med detta uppvärmningen blir såpass mycket snabbare också? Jag förstår ingenting.

Kan det vara rimligt att den stora tanken på 1500 liter blivit bortkopplad på något vis?
 
  • Graf över veckans temperaturförändringar i värmesystemet, varierande mellan 40 och 80 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
Jag kan dra till med en killgissning på att stora tanken är bortkopplad.
Relationen mellan 1h15m och 3h+ är ju ungefär jämförbart med 750L och 2225L.

Har du snackat med de som kopplat in automatiken?

Bilder på själva installationen kan säkert hjälpa om du önskar ett mer ordentligt svar från de medlemmar som kan mer än killgissa ;)
 
Någon kran som är stängd?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag kan dra till med en killgissning på att stora tanken är bortkopplad.
Relationen mellan 1h15m och 3h+ är ju ungefär jämförbart med 750L och 2225L.

Har du snackat med de som kopplat in automatiken?

Bilder på själva installationen kan säkert hjälpa om du önskar ett mer ordentligt svar från de medlemmar som kan mer än killgissa ;)
Ja så klart. Automatiken var väl ingen direkt "installation" utan bara trä över en motor över shunten och dra ut en tempgivare utomhus.

Installationen är svår att ta bild på då det är isolerat och gipsat runt alltihopa
 
D Daniel 109 skrev:
Någon kran som är stängd?
Ja, jag hoppas ju att så är fallet, men mig veterligen har det ej arbetats inne vid tankarna då de är inbygga med isolering och gips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.