Hmm, svårt att få till ämnesrubriken känner jag.

Har ett gammalt hus med en bro gjuten i betong. Bron fungerar även som matkällare, dvs man har integrerat bron och matkällaren. Under bron är det matkällare. Ja ni fattar säkert. Matkällaren är ouppvärmd men håller alltid plusgrader.

Hursomhaver så har vi tänkt bygga en isolerad farstu på den gamla bron och vill då såklart ha vattenburen golvvärme. Det nya golvet får inte bygga mer än 50 -60 mm inkl golvvärme, betong, klinker och fix. Att isolera ovanpå är alltså uteslutet.

Min tanke är att såga spår i befintlig betong för att kunna få ned slangen där och på så vis reducera bygghöjden något. På slangen lägger jag armering, najar fast slang o armering och gjuter på ca 40 mm. Tänkte borra lite hål i betongen och trycka ned bockad armering för att få det att hålla ihop ordentligt. Så långt har jag planen klar för mig...tror jag.

Den egentliga frågan är väl; måste jag isolera underifrån? Jag kan ju sätta upp, säg, 10cm cellplast i taket i matkällaren om jag vill.

Vad tror ni? Alternativa lösningar på hela konstruktionen emottages tacksamt. Går det att göra enklare så blir ingen gladare än jag.
 
Hej!
Jag har själv lagt in vattenbuten golvärme ovanpå en jordkällare. Jag har satt upp 10cm cellplast i taket på källaren, för man kunde känna att betongen blev varm. Det är ju dumt att elda för kråkorna. 10cm är kanske i minta laget men själv fick jag inte plats med mer, man måste ju kunna gå i jordkällaren också.

mvh Johan
 
Av nån outgrundlig anledning som nån fysiker kanske kan förklara så tycks värme från golvvärme i betong inte stiga utan sjunka, f-n vet varför? :S Så isolering är nog ett måste om Du inte vill ha varmare i jordkällaren? ;)
Borde fungera att sätta den i taket på källaren, ju mer dess bättre, 100 mm är klart i minsta laget, det dubbla skulle jag rekommendera minst.

Jag har lagt en hel del vattenburen golvvärme och utan isolering har den byggt ca 35 mm så Du borde kunna slippa trixa med spår i den befintliga betongen och ändå hamna under 60 mm tycker jag.
 
Isoleringen gör nog mycket större nytta om den ligger ovanpå matkällaren än i den. Att isolera i taket av matkällaren kan nog motverka att det blir för varmt i källaren av värmen som läcker. Det är ju ofta ganska tjockt gods i väggar och tak på en matkällare vilket effektivt leder ut värmen åt sidorna.

Jan-Å skrev:
Av nån outgrundlig anledning som nån fysiker kanske kan förklara så tycks värme från golvvärme i betong inte stiga utan sjunka, f-n vet varför? :S
Jag klassar mig inte som fysiker, men kan svara ändå. Det är bara när värmetransporten sker genom konvektion som man kan tala om att värme stiger. Konvektion kan bara ske i vätskor eller gaser. I ett rum som värms med element skiktar sig luften så att det är varmare närmast taket än vid golvet. Därför är isoleringen viktigare i taket än i golvet. Om du har golvvärme så är golvet varmare än taket vilket gör isoleringen i golvet mycket viktigare än om du värmer med element. Har man inga betänkligheter beträffande vad det kostar att värma eller hur bra det är för miljön så är det bara att värma på utan isolering och betala. Om du fortfarande inte tror att värme går nedåt så prova att ställa dig barfota på ett kallt betonggolv. Om värmen leds nedåt genom betongen borde det kännas kallt om fötterna.

Erik
 
Avemo skrev:
Om du fortfarande inte tror att värme går nedåt så prova att ställa dig barfota på ett kallt betonggolv. Om värmen leds nedåt genom betongen borde det kännas kallt om fötterna.

Erik
Eh, va? Jag vet att värmen går nedåt i betongplattan när man har golvvärme, undrade bara varför det var så? Nu vet jag det :p
 
Var och rotade lite i matkällaren och upptäckte då att väggarna o taket är isolerade under putsen. Trots allt så håller ju matkällaren alltid plusgrader även om det är -30 ute. En kompletterande isolering i taket tror jag gör susen, vad tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.