Hej.
Vi har ett 50tals hus på 120kvm. ganska öppen planlösning.
ägaren innan oss borrade för bergvärme, dock snålade han och borrade endast 60m, satte in den minsta och billigaste ivt pump och fick fram 40gradigt vatten som mest.
till det fanns en gammal panna från 60talet hade varit olja.
pannan kördes på elpatron och sedan dockade man på bergpumpen.

nu till min fråga.
vår uppvärmning i dag är värmebaronen ny panna och pellets brännare.
till det har vi kopplat in den befintliga bergvärmen som värmer grundtemp så att säga , så jag typ spettsar med pellets.till en 78gr.

berg pumpen är i dag sönder och har så varit några månader, plattväxlaren är troligen igenslammad av gummi massa från slangar på pumpen, slangarna är bytta men ej växlaren,

vilket tror du att jag tjänar mest på i uppvärmningskostnad pr månad?
och isf hur dyrt kan det bli?

*laga berg pump med ny växlare samt som jag förstår trycka i nytt köldmedium,
*köpa en beg berg pump och byta+installationens kostnad
*köpa en kamin till huset och kanske glidgjuta en av kanalerna i skorstenen.
*köpa en luft luft pump.

tilläggas bör att när bergvärmen fungerade så gick det bara åt hälften i pellets vinterhalvåret.
ca 1100kr mån i ren pellets anv, plus då elen för berg pumpen.

mkt tacksam för svar.......
 
vår uppvärmning i dag är värmebaronen ny panna och pellets brännare.
Behöver du alls göra något av ovanstående? Ta in en offert på lagning. 5000kr år i sparad förbrukning av pellets tar lång tid att tjjäna in på alternativ 2 och 3, dessutom ger alternativ tre inget tilskott till centraluppvärmningen utan endast lokalt i huset.. L/L pump låter galet på vintern eller hur?
 
Hur gammal är bergvärmepumpen?
Jag vet många som har en 4 kw IVT pump från början av nittiotalet som har "hela" sin uppvärmning av den. En har 240 kvm och bara vp (60m) plus eltillskott, kostnaden inklusive hushållselen 14 000 kwh. Huset byggt 1980 så det är bra isolerat och treglas.
Ett tipps är att du tilläggsisolerar om du inte gjort det innan. Det är den billigaste besparingåtgärden du kan göra.
 
vad är det för värmepump. 60m låter som en direktförångar anläggning. den skulle jag inte lägga en enda krona på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.