Som ny medlem tänkte jag nu prova min lycka hos er i forumet när det gäller vatten & värme.
Jag kan inte så mycket om detta idag, men hoppas att kunna lära mig en hel del här.

Jag har sjövärme + ett värmepumpsystem, med vattenburen golvvärme som enda värmekälla i huset. Jag har egen brunn, så jag har även en hydrofor.

I helgen kopplade jag på en ny golvvärmeslinga till mitt befintliga system, och då jag skulle fylla upp systemet med vatten upptäckte jag att trycket i systemet ökat och att det började droppa vatten från säkerhetsventilen på expansionskärlet (ska tillägga att slingan pekade uppåt då den är dragen till övre plan).

Efter att ha släppt på trycket, tänkt om, luftat och fyllt upp med vatten i golvvärmesystemet kan jag idag, när jag spolar i toaletten höra ett kluckande ljud från expansionskärlet. Hur kan det komma sig egentligen? Någon som har en aning? Jag trodde inte att toaletten och expansionskärlet hade någon koppling (och jag är helt 100 på att det inte kommer ifrån hydorforen). Detta kanske är självklart för någon där ute, men jag kan inte förstå det.

Jag har tryckt lite försiktigt på ventilen under kärlet och det verkar inte vara trasigt dvs det kommer inget vatten utan pyser som det ska.

Kan det vara så att kärlet saknar vatten eller är luftkudden helt enkelt för liten? Någon som har varit med om något liknande?

Tacksam för tips :) !
/Q
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.