Hepp!

Har ett avloppsproblem som övergår mitt förstånd. Bor villa från 67, två våningar + källare. Ganska kymigt avloppssystem tycker jag, dock så här långt problemfritt och bör alltid ha varit så. Alla stammar går givetvis till sist ner i källargolvet. Någonstans mitt i källaren går en stam upp till badrummen på de båda våningarna. Denna stammen är den som till sist går horisontellt genom hela badrummet på ovanvåningen och vänder ut genom taket i form av luftning. Efter badrumsstammen i källaren går det en lång avstickare till en dröse andra avlopp såsom golvbrunnar i källaren samt köket.

Det är i köket problemen har uppkommit. Det har på senare tid börjat klucka något vansinnigt i köksvasken. Detta beror på att det trycks upp luft genom vattenlåsen i köksvasken efter att man spolat i den. Öppnar jag gjutjärnsvattenlåset i köket så att det blir fritt blås ner i stammen som fortsätter ner i källaren försvinner kluckandet. Problemet är att även för minsta lilla gnutta vatten som slås i köksvasken så trycks det luft tillbaka. Detta övertryck leder även till att det rinner väldigt dåligt genom köksvaskavloppet. Naturligt säger jag, köket är kopplat på avstickaren som ligger "efter" luftningen. Dock är det så att det aldrig tidigare har kluckat utan det är något som börjat senaste veckorna.

Har prövat att rensa vattenlåsen i köksvasken utan förbättring. Mina tankar går åt hållet att det blivit någon form av stopp i källaren som gör att luftmängden i avstickaren efter avluftningen har minskat och allt därmed är känsligare för att jag slår vatten i avloppet. Det som talar emot det är att nivåerna i golvbrunnarna som sitter på samma avstick är normala och det rinner bra i dem. I den ena kommer det dock upp en hel del luft när man slår i vatten, alltså liknande problem som köksvasken.

Några idéer?
 
Tror att kluckandet kommer från ditt vattenlås i diskbänken och beror på att du är nära ett stopp i avloppet. Min metod för att få bort detta i köket, har hänt 2 ggr under de senaste 15 åren, är att slå i diskmedel och rengöringsmedel i avloppet. Spola lite varmvatten så att det tar sig från vattenlåset ned i röret men inte mera. Under tiden kokar du upp vatten i en/flera kastruller och spolar upp hett vatten i en av diskhoarna. När rengöringsmedlet fått verka i 5-10minuter så öppnar jag pluggen i diskhoan, slår i det kokande vattnet i den tomma och sedan vrider på varmvattenkranen för fullt när det kokande vattnet runnit ned. Har fungerat för mig och man hör ett "avgrundsslörp" när det släpper i röret.
Man kan även testa med hushållssoda/kaustik men vissa avråder om det är helstopp och att det kan fräta på gamla rörsystem. Men i ditt fall när det inte är helstopp så skulle det också kunna vara ett alternativ och då blandar du i den samtidigt som rengöringsmedlet.
 
  • Gilla
MagnusOr
  • Laddar…
Din teori stödjer ju min, dvs att det inte är normalt att det vill komma UPP luft ur avloppet när man slår ner vatten. Att det kommer upp luft ser man lätt genom att sla vatten i ena hon och sedan spola för fullt i den andra, det bubblar ur den som jag slagit vatten i.

Det borde ju vara mycket bättre att helt sonika trycka ner rensmunstycke avloppet efter vattenlåsen till köksvasken? Då angriper man ju liksom problemet direkt istället för via vattenlåsen i köksvasken. Det borde gå att antingen trycka in ett litet munstycke genom renspluggen i vattenlåset eller än bättre rensa genom rensluckan i den vertikala köksstammen i källaren som sitter precis innan 90-böjen ner i källargolvet. Det förutsätter dock att bultarna till luckan går att få loss vilket nog är mindre sannolikt...
 
  • Gilla
imagine78
  • Laddar…
Körde tre behandlingar ala AndersS på raken. Det blev bättre men inte helt bra. Med andra ord är det flott och gojs i rören. Passade även på att känna på muttrarna till rensluckan på köksstammen i källaren och de satt löst och fint. Någon vänlig skäl har nog fettat in dem en gång i tiden. Får ta och låna en högtryckstvätt med spolslang och köra igenom systemet.
 
AndersS skrev diskmedel, jag skulle vilja specificera med att rekommendera maskindisk, löst i hett vatten. Det är mycket styggt mot fett.
 
Kanske ska testa en fjärde vända med maskindisk oxo...
 
Så där, nu har jag fått tummen ur och spolat de flesta avloppen i huset med inlånad Alto högtryckstvätt med spolslang. Sitter nog en liten knyck i form av parallellförskjutning i bjälklaget på köksstammen. Efter mycket trixande med spolslangen lossnade det till slut. Jäklar vilket blås det är i vasken nu, givetvis utan kluckandet ;)
 
  • Gilla
christian.f.larsson och 1 till
  • Laddar…
Lyfter en lite äldre tråd...

Har ett liknande problem, när vi spolar i köksvasken så trycks det upp luft i toaletten som sitter på samma stam som köket.

Lyfter jag vakumventilen (nå ventilgrej med 'frigolithatt' - som sitter efter handfatets vattenlås på toan) så bubblar det inte upp nå luft - dock kommer avloppslukten smygande.
Med samma vakumventil på plats så rinner det ofta undan dåligt i toan.

Problemet uppstår sällan eller ja inte alls under sommarmånaderna, men framförallt under höst/vinter så märks det...

Är det ett begynnande stopp på stammen till kök/toa?

Visst, skulle ju kunna prova med hetvatten/diskmaskinsmedel osv men...alltid skönt att höra någons teorier innan man ger sig i kast med nåt :)
 
Har du egen 3-kammarbrun? Är det ett gammalt hus? Ett vanligt begynnande "stopp" borde inte påverkas av årstid/värmeskillnad utan det låter mera som att du har något som "fryser till" och begränsar framkomligheten. Självklart så påverkar ett begynnade stopp om det finns vatten stående i avloppet och att kylan kan tränga in och det fryser.
Att köra en riktig omgång med hetvatten och diskmedel varje år köksavloppet är inte fel för då minskar du risken. Det är metoden vi kör med sedan vi hade ett stopp och det verkar fungera bra.
 
Hej!

Hus från -38 med delvis krypgrund, där avloppsröret går, dock börjar problemen innan de blivit kallgrader ute.
Kommunalt avlopp.

Spolar man vatten på toans handfat hör man kluckande/bubblande i köksvasken alldeles runt hörnet.
Spolar man vatten i köket bubblar det i toan.
Lyfter man på vakumventilen under handfatet på toan smiter luften upp den vägen.

Ska testa med ett par kastruller vatten. :)
 
Det låter som början till ett stopp, det blir ett "avloppslavemang". Om du märker att det sedan är något som lossnar så se till att du spolar i kanske 5 minuter och mycket vatten så du får ut resterna ur ditt avlopp då det kan vara klumpar som lossnar.
 
Borde det rinna på lätt om man lyfter på vakumventil vid ett begynnande stopp?

Kan nivån på avluftningen påverka, alltså den sitter under handfatet på toan nu, och inte utdragen på taket tex?

Provade med 2 'stora' kastruller kokande vatten, men problemet kvarstår, ska nog testa med nån form av rensband o se om man stöter på patrull.
Om det vore ett stopp på G så borde de ju inte påverkas av vädret/årstiden, vilket jag inbillar mig påverkar när det kluckar och inte.

'Lärorikt med hus' :)
 
Det rinner lättare då tar bort vakumventilen då den håller emot avluftning från avloppet och det är det du hör när det kluckar i vattenlåsen vid begynnande stopp. Eller kanske mera rätt att säga att det rinner inte lättare men du luftar system bättre så att avloppet fylls ända ned till "stoppet" utan problem med luftbubblor.
 
Underbar tråd! Tack alla även om det var länge sen. Nu vet jag vad jag skall göra med mina kluckande rör!!:D(y)(y)
 
AndersS skrev:
Tror att kluckandet kommer från ditt vattenlås i diskbänken och beror på att du är nära ett stopp i avloppet. Min metod för att få bort detta i köket, har hänt 2 ggr under de senaste 15 åren, är att slå i diskmedel och rengöringsmedel i avloppet. Spola lite varmvatten så att det tar sig från vattenlåset ned i röret men inte mera. Under tiden kokar du upp vatten i en/flera kastruller och spolar upp hett vatten i en av diskhoarna. När rengöringsmedlet fått verka i 5-10minuter så öppnar jag pluggen i diskhoan, slår i det kokande vattnet i den tomma och sedan vrider på varmvattenkranen för fullt när det kokande vattnet runnit ned. Har fungerat för mig och man hör ett "avgrundsslörp" när det släpper i röret.
Man kan även testa med hushållssoda/kaustik men vissa avråder om det är helstopp och att det kan fräta på gamla rörsystem. Men i ditt fall när det inte är helstopp så skulle det också kunna vara ett alternativ och då blandar du i den samtidigt som rengöringsmedlet.
Det här funkade så j*la bra!
Slog ihop det här tipset med ett annat, vilket löste problemet för mig.

Hade problem med att det kom upp bubblor när jag spolade vatten i diskhon i köket. Vatten samlades snabbt i diskhon och rann sedan ner extremt långsamt. Hade använt vaskrensare samt gått igenom vattenlås och rören ända ner till golvet utan framgång. Hade även provat 2 olika typer av propplösare, en biologisk samt Mr Muscle.
Efter att ha lästa tipsen i den här tråden så kokade jag upp 2 stora kastruller med vatten, samt en liten som jag efter uppkokning löste upp en tablett maskindiskmedel i. Jag började sedan med att hälla den tomma kastrullen i vasken och avvaktade sedan ca 10-15 min. Därefter hällde jag i de 2 stora kastrullerna med kokande vatten samt spolade med hett kranvatten. Hällde även i lite diskmedel då och då. Det kom upp ganska ordentligt med bubblor i vasken, så man får vara lite aktsam så inte kokhett vatten som inte hunnit rinna ner skvätter på en.
Efter detta var flödet betydligt bättre och det kom inte upp alls lika mycket luftbubblor.

Avslutade med att upprepa proceduren en gång till och *slurp* sa det långt ner i avloppet så var allt som det ska igen. Kan nu spola fullt i kranen igen utan något som helst problem!

Så tack för tipsen Anders mfl!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.