Fyllde poolen (6500L) i maj och har under den tiden regelbundet kontrollerat klor och pH-värde och det har ända tills nu fungerat hur fint som helst. Klorat vid fyllning sedan kört med veckotabletter i flottör som följde med poolen.

senaste två veckorna har kloret iprincip visat 0 några dagar efter jag fyllt på med klor (klor starter heter det som följde med) pH ligger på stadiga 7,2-7,4.

vad är felet, är vattnet så skitigt att kloret försvinner?

Mäter pH och klor med en sån plastbehållare som man lägger tabletter i. (Från Biltema)
 
Om halten fritt klor sjunker snabbt är det något som förbrukar kloret och typiskt är ju det smuts.

Solen är också en klor-ätare av rang, så vet du att du inte haft pooltäckningen på plats längre perioder så kan det vara problemet.

För att göra någon bättre analys behöver man veta även cyanursyranivån, men en hög sådan gör bara kloret overksamt, det finns fortfarande där.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om halten fritt klor sjunker snabbt är det något som förbrukar kloret och typiskt är ju det smuts.

Solen är också en klor-ätare av rang, så vet du att du inte haft pooltäckningen på plats längre perioder så kan det vara problemet.

För att göra någon bättre analys behöver man veta även cyanursyranivån, men en hög sådan gör bara kloret overksamt, det finns fortfarande där.
har skydd över. Men skyddet är ett j#vla aber att hålla på med och ligger för det mesta på botten efter ett dygn.

såg nu att det är grönt längst kanterna på botten. Har inte sett det förut, kan det vara alger och påverkar de isf kloret snabbare?

En fråga till. Går det att bli av med alger med klor? Har ingen lust att byta vatten nu när den ändå snart ska tömmas

kan tillägga att pumpen (2000l/h) går dygnet runt
 
Redigerat:
Ja det är klor man använder för att bli av med alger. Du kanske ska börja med en chockklorering och se vad som händer. Har du fått påväxt räcker antagligen inte puckarna.

har du ett sandfilter? Annars brukar det vara svårt att bli av med alger. Bestways patronfilter är värdelösa.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är klor man använder för att bli av med alger. Du kanske ska börja med en chockklorering och se vad som händer. Har du fått påväxt räcker antagligen inte puckarna.

har du ett sandfilter? Annars brukar det vara svårt att bli av med alger. Bestways patronfilter är värdelösa.
Nej, har en sån pump man byter filter i. Får investera i en bättre till nästa sommar.

körde en ”start klorering” nyss.

törs man låta barnen bada i poolen om det är grönt på botten?

sen undrar jag vad det är för skillnad på alger som ligger på botten och de som flyter i vattnet (som jag endast sett på bild än så länge)

många frågor
 
Jag tror det är klokt att investera i ett riktigt sandfilter och en separat vattenpump. Det behöver inte vara kraftiga saker eftersom du har så lite vatten. Håll lite koll på blocket, där finns ofta prylar till salu.

Lite grönt på botten tror jag ingen dött av, men givetvis ska man vara lite försiktig med alger, i sjöar är det ju rätt vanligt att hundar och människor blir lite dåliga av det. Har du just chockklorerat kanske det är klokt att vänta till imorgon med bad.

I min värld är det ingen skillnad på alger i en pool. Du får påväxt där du inte cirkulerar vattnet gissar jag.

En annan uppgradering du kan försöka göra är att skaffa en skimmer/breddavlopp. Det är viktigt att få bort ytvattnet i poolen så snabbt som möjligt och de enklare poolerna har ofta utloppen en bit ner. Det är på ytan som alger börjar växa först.
 
Tack för infon.

Ja ska vi ha denna pool nästa år så lär jag skaffa en sandfilterpump. Kostade drygt 1600kr på jula såg jag. Pumpen som följde med poolen pumpar som fasen första dagarna med nytt filter sen är filtret igensatt och det blir ett dåligt flöde. Tar bort och spolar av men det hjälper bara nån dag.
 
Någon här som har bubbelpump med extern knapp (pneumatisk knapp)? Alltså inte en som styrs via displayen/panelen.
Jag fick igång min nu efter två år (varit strul med rätt pump osv).

Efter elektrikern installerat allt, funkade den ett tag. Stängde av den och efter en stund skulle jag sätta igång den igen och då gick det inte. Sen gick det efter några minuter.
Men nu funkar den inte och har inte gjort det på några timmar.
Verkar funka i tid och otid.
Något jag missat? Något man ska tänka på?
Har bubbelpumpen inne i tekniklådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.