Hej,
Hamnat i senariot där jag skulle behöva klorera min dricksvattenbrunn. Sen slog det mig att i andra änden sitter ett minireningsverk av typen ecobox som inte gillar klorin.

Hur går man tillväga för att klorera dricksvattenbrunnen och inte dödar reningsverket på köpet?
 
R Rashtek skrev:
Hej,
Hamnat i senariot där jag skulle behöva klorera min dricksvattenbrunn. Sen slog det mig att i andra änden sitter ett minireningsverk av typen ecobox som inte gillar klorin.

Hur går man tillväga för att klorera dricksvattenbrunnen och inte dödar reningsverket på köpet?
Spola ur dricksvattnet på tomten?
 
Lite sen på bollen, men dricksvattenklorering är typiskt under 0.5 ppm för att inte smaka märkbart mycket med klor, och vid kanske 1 ppm definitivt både smakar och luktar klor.

detta är så låga halter att det förmodligen inte ger någon påverkan i avloppet då det fins så mycket reducerbart material i reningsverket att kvarvarande fri klor reduceras rätt fort.

det är annan sak om man häller i klorin i deciliterdoser i samband med rengöring - att det kan bli lite för mycket för reningsverket att ta hand om på en gång när rengöringsvattnet sedan hälls ut och att det kanske sker ofta...


det är som salt på maten - det handla om hur mycket....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.