Goddag!

Köpte ett torp 2010, som var i riktigt dåligt skick.
Vi fick bla, riva upp golven i kök och badrum och sedan gräva ut krypgrunden eftersom gamla isoleringen hade ramlat ner på backen under huset pga fukt och röta. Sedan gjorde vi om golvet med nya reglar (vi lät de gamla som var friska ligga kvar), ny isolering. Vi beslöt sedan att vi ville ha klinkers med golvvärme i hela köket ca 16m2. Så vi trodde att vi gjorde allt detta efter konstens alla regler, sökte info på nätet och pratade med folk men gjorde allt själva utan nämnvärd erfarenhet. Jag hade tidigare hjälpt min far att renovera en del så det var väl inte första gången jag höll i en hammare men ändå. Vi hade inte pengar att anlita snickare eftersom vi pluggade och renoverade därför med studiemedlet som budget.

Vi lade alltså spånskivor på hela golvet och sedan flytspacklade vi in elgolvvärmesslinga. sedan lade vi ett klinkergolv, med ganska stora plattor ca 250 x 400 mm. Detta gjorde vi klart vintern 2011. Redan vintern 2012 började vi känna att några plattor vickade när vi gick på dem.. detta blev bara värre och värre, särskilt verkade det bli värre under vintrarna. Det gjorde ju även att fogarna sprack och bitar av fog lossnade. I början var min tanke att ev limma fast de enstaka plattor som hade lossnat, men allteftersom fler och fler blev lösa har vi börjat fundera på andra lösningar. Några plattor har även spruckit.

Om man ska fundera på orsaken så tror ju jag att det måste bero på att reglerna under rör på sig sommar/vinter pga värmeskillnaden osv. Fast om det resonemanget skulle stämma skulle det ju aldrig gå att lägga klinkers i ett gammalt hus? Eller kan det finnas andra orsaker som jag inte har begripit?

Den lösning vi funderar över nu är att lägga ett klickgolv ovanpå. Förstår att vi förlorar värme på detta sätt och att det kan vara bra att lägga pumppapp istället för foam under klickgolvet. Har läst en del här på forumet om liknande situationer. De har dock inte haft problemet med att plattorna släpper. Jag undrar om detta ställer till det än mer för oss. Kommer detta kännas även när nya golvet är lagt eller kommer lagrena med först lumppapp och sedan klickgolv göra att man bygger över glappen uppstått i klinkergolvet så att plattorna inte vickar.
Har tänkt köra typ ett paket klickgolv först och testa i ett hörn av köket, då förlorar vi inte så mycket pengar om det inte skulle funka. några tankar kring detta? Värt att prova innan man river upp hela golvet för andra gången på tre år? ;)

Förstår att det kan tyckas slarvigt gjort osv men vi läste på inför varje moment och samtidigt köptes torpet billigt för att vi just ville lära oss att renovera.

Badrummet som vi helkaklade gjorde vi golvet på precis samma sätt. Där har klinkerplattorna inte släppt.
 
La ni någon primer på flytspacklet innan ni la klinker?
Om inte så kan det vara så att fixet torkat för snabbt (pga att flytspacklet sög åt sig fukt) och inte fått fullgod vidhäftning.

Du skriver att ni gjorde på samma sätt i badrummet och att ni inte fått problem där. Jag tror dock att ni lagt tätskikt på flytspacklet i badrummet och det kan vara skillnaden/orsaken som gör att plattorna sitter fast bättre i badrummet.
 
Hej

Ja det kan du ha rätt i. Mycket riktigt, självklart tätskikt i badrummet, så där är ju en skillnad.
primer hade vi, som jag minns det på spånskivorna. Såg ingenstans att vi skulle ha använt det på flytspacklet också..
Dock förklarar det väl inte riktigt att några plattor spruckit? De borde ju snarare spricka av att de sitter för hårt och sen rör det sig under? Annars skulle de väl släppa istället för att lossna? Mycket möjligt att jag tänker galet om det här dock..
Har du nån tanke kring lösning på det här då?
 
T
Hur tjockt flytspacklade ni? Och använde ni armering? Vad är det för cc mått på regelverket?
 
Redigerat:
Hm, vi flytspacklade nånstans mellan 5-10 mm skulle jag tro. Armerade inte, vi gjöt ju in värmekabeln och siktade väl på att täcka den, med lite marginal. Regelverket försökte vi hålla högst cc 40 på, som jag skrev lät vi några av de gamla friska bjälkarna ligga kvar och de strulade liksom till cc måtten lite på några ställen, eftersom de låg med annat cc mått. Så det är inte exakt jämnt cc 40 men inte större mellanrum.
 
T
För tunnt flötet samt ingen armering, inte konstigt att plattorna lossnar...............
 
ok, såg ingenstans att det skulle armeras, inte på någon av bygghandlarna vi besökte nämndes detta. Har även varit med och lagt klinker ett par tillfällen tidigare då hantverkare gjort det, användes inte armering vid någon av de tillfällena.
 
E
reglat spångolv har alltid armerats på alla, små som stora, byggen där jag varit inblandad
 
ok. då är det säkert där felet ligger..
om man försöker hitta en lösning då, några förslag på det eller är det bara att riva upp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.