A
Vi la om taket i somras, av en firma som jag tyckte var snabba och seriösa, men när arbetet var klart har jag upptäckt ett gäng saker som varit slarvigt utfört t. ex. ventilationsrör som åkt "upp" ur sitt läge, avloppsluftare som fick bakfall mfl...
Iaf, tyvärr ingick inte plåtarbete i offerten (vi har 5st plåtkupor för fönsterna) säljaren sa dock att pappen (eg. duk, T-tak evo) viks upp över kanten under plåten och att det inte kommer vara några problem med det..
Kollar jag under plåten mot pannorna så tycker jag att pappen är slarvigt vikt/skuren (tyvärr ingen bild, men se grov skiss), pappen lämnar liksom ett mellanrum mot själva "väggen" och jag tänker att vid väldigt ogynnsam väderlek, kan vatten/snö slås in mot väggen och rinna bakom pappen... Vid några ställen har det varit för mkt papp. så att denna vikts ner mot pannorna istället...

Jag har påtalat detta till firman och de säger att de alltid drar pappen ca 100mm upp och att det räcker... De har kommit tillbaka och limmat pappen på vissa ställen, dock ej längs hela kupan utan bara "punktlimmat" för att pappen inte ska vikas så. mkt..

Jag är trött på att ringa hit dem och jag tror som det är nu är så bra de faktiskt kan (vill) göra det...

Ångrar att jag inte valde en firma som även bytte plåten, men iaf min plan är att ta bort pannorna o lägga en sträng med asfaltklister för att klistra den nya pappen mot den gamla (som alltså sitter kvar På "väggen"..)

Är det en bra plan eller bör jag överväga att byta plåten "bara" för detta...? Vad kan ett byte av hela plåten kosta ca?
 
  • Handritad skiss föreställande slarvigt monterad takpapp vid en plåtkupa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat tak med plåtkupor och öppen takkonstruktion, taktäckningsmaterial delvis installerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grovt 50-100 tusen plåt arbete är en stor kostnad i tak byten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.