Hej


vi bor sedan några år tillbaka i ett stort stenhus med en enorm takhöjd och massvis med fantastiskt vackra (kopplade 2-glas) fönster. Tyvärr är de otäta som sjutton och vi har alltid superkallt på vintern och fick redan förra vintern en enorm elnota så vågar inte ens tänka på hur det kommer bli i år.

Så jag har nu påbörjat operation byta ut alla tätningslister. Började först med ulltråd från gysinge men gav upp efter de första 6 rutorna. (Har 152 till…) med självhäftande list gick det åtminstone lite snabbare och jag har nu hunnit med några till (med betoning på några)

jag har även satt (självhäftande) dammlist uppe och nere mellan fönstrena. Men borde jag ha satt runt hela? Jag drog ut dammlisten rätt mycket på längden, var det dumt? Jag har försökt googla det där med dammlist men blev inte så mycket klokare.

kan man använda klisterremsor även på kopplade fönster? jag har redan satt upp det på 12 st trots att all min googling bara har genererat i att det används till lösa innanfönster (jag har satt upp dem på insidan - inte mellan!)
Nu är jag dock orolig att jag gjort bort mig och skapat en grogrund för fukt, kondensproblematik och dyl.)

Nästa fråga är angående fönstervadd,
Kan jag ha det trots kopplade fönster (samma där, googling har inte gett mig svar)
Om det funkar så är min nästa fråga om det funkar att använda lindrev som fönstervadd? Jag har en rulle liggandes..

Ursäkta alla mina dumma frågor, jag är bra på andra saker men inom byggnadsvård är jag novis
 
  • Gamla fönster med spröjs och växter på fönsterbrädan, vintage Singer symaskin undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mentalhuset skrev:
Hej


vi bor sedan några år tillbaka i ett stort stenhus med en enorm takhöjd och massvis med fantastiskt vackra (kopplade 2-glas) fönster. Tyvärr är de otäta som sjutton och vi har alltid superkallt på vintern och fick redan förra vintern en enorm elnota så vågar inte ens tänka på hur det kommer bli i år.

Så jag har nu påbörjat operation byta ut alla tätningslister. Började först med ulltråd från gysinge men gav upp efter de första 6 rutorna. (Har 152 till…) med självhäftande list gick det åtminstone lite snabbare och jag har nu hunnit med några till (med betoning på några)

jag har även satt (självhäftande) dammlist uppe och nere mellan fönstrena. Men borde jag ha satt runt hela? Jag drog ut dammlisten rätt mycket på längden, var det dumt? Jag har försökt googla det där med dammlist men blev inte så mycket klokare.

kan man använda klisterremsor även på kopplade fönster? jag har redan satt upp det på 12 st trots att all min googling bara har genererat i att det används till lösa innanfönster (jag har satt upp dem på insidan - inte mellan!)
Nu är jag dock orolig att jag gjort bort mig och skapat en grogrund för fukt, kondensproblematik och dyl.)

Nästa fråga är angående fönstervadd,
Kan jag ha det trots kopplade fönster (samma där, googling har inte gett mig svar)
Om det funkar så är min nästa fråga om det funkar att använda lindrev som fönstervadd? Jag har en rulle liggandes..

Ursäkta alla mina dumma frågor, jag är bra på andra saker men inom byggnadsvård är jag novis
Alltså inte byggnasdvårdsmässigt kanske, men går det inte bara sätta vanliga självhäftande E-lister både runtom mellan fönstren (är väl 2-glas ?) och mellan fönster och karm.
Egentligen skall ju inte fönstren ventilera, men ibland är det ju så i äldre hus, så det är möjligt, att du måste komplettera med annan ventilation om du fixar fönstren.
 
  • Gilla
MirandaM
  • Laddar…
Jag är i samma sits, får mycket kondens mellan våra gamla kopplade fönster och undrar om det skulle fungera att lägga in fönstervadd för att suga upp fukten? När man googlar får man mest info om att det ska användas för lösa fönster. Jag förstår inte riktigt varför det inte skulle funka för vanliga tvåglasfönster?
 
Kondens mellan rutorna i kopplade fönster beror på att tätlisterna mellan karm och innerbågar inte är täta.
Antingen är tätlisterna dåliga, eller saknas, eller är dåligt monterade så det inte är helt tätt.
Åtgärden är i samtliga fall att montera nya tätlister noggrant/korrekt.

Dammlister ska normalt inte sträckas nämnvärt.
(Tycker inte det bör vara nämnvärt problematiskt dock, så det kan vänta på åtgärd till ngt annat år om tiden är knapp.)
Har själv börjat sätta dammlister på våra fönster. Jag sätter listerna runt om nu till att börja med. Skulle det i vinter visa sig att det ger imma så får jag (nästa sommar) skära bort så det blir några mm glipa i hörnen och så utvärdera nästa vinter.

Fönstervadd går naturligtvis bra att ha även i kopplade fönster. Principiellt fungerar kopplade fönster och enkelfönster med lösa innerbågar på samma sätt.

Klisterremsor är ett alt till tätlister även på kopplade fönster, men högkvalitativa tätningslister är bättre då de sätts upp en ggn och sedan behöver man inte göra ngt mer på 10-20 år, innan det är dags att byta lister igen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.