Har ca 900 kvadrat gräsmatta och funderar på att köpa en Robomow RS612.
Någon som vet i grova drag hur lång tid det kan ta för en sådan att klippa hela mattan med hyfsat resultat?

Grejen är den att jag skulle bli totalt nojig :x av att lämna den utomhus och låta den köra när jag inte är hemma, om den skulle bli stulen eller bugga ur och ge sig av på rymmen!
För även om den har en pinkod som stöldskydd så känns det som att vilken unge som helst skulle kunna ta den bara för nöjet att plocka sönder den och se hur den ser ut inuti, eller om någon behöver reservdelar till sin egen klippare!

Så därför skulle jag bara vilja köra (starta) den manuellt när jag är hemma på kvällarna (säg 6h per kväll 2 ggr/vecka) och kan hålla ett öga på den, samt 1-2 hela dagar under helgen.
Resten av tiden skulle den stå inlåst i en boda, med en extra laddstation inne i bodan...

Skulle detta koncept kunna funka, eller måste den gå automatiskt hela tiden för att hinna med?
 
Tycker det låter som du ska fortsätta med en bensinklippare! En robot ska klippa på eget schema.
Har just en RS612 och det tar ca 24 timmar att klippa 900 m2 . ungefär 2 dagar om man som jag väljer at låta den vila mellan 22.30 till 08.30 varje natt.
 
24 timmar låter inte så mycket som jag befarade, så det skulle väl kanske kunna funka...
Annars får jag väl bygga en upphöjd altan eller nånting att gömma den under, så den i alla fall inte är synlig från vägen.

Har också fantiserat lite om en hundkoja (robotkoja?) med en sensor och låsta dörrar som öppnas automatiskt när den vill ge sig av, och som sedan står öppna tills den kommer hem för laddning eller vila, men som sagt, det är väl mest fantasier...
 
Låter som du bor i favelan i Rio eller så? :D
Varför skulle Robomowen bli stulen? Har du ingen hemförsäkring.
 
Då låter det som att du ska ha en bosch indego
 
Risken för stöld är kanske inte så stor rent statistiskt sett, men nog verkar det som att det förekommer en del stölder:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5587304
http://feber.se/art/276147/populrt_att_stjla_robotgrsklip/
Det är ju trots allt en pryl som kostar uppåt 20 lök, och dessutom blir jag den förste att skaffa en i hela mitt område!

Men jag får väl kolla upp om min hemförsäkring gäller för robotgräsklippare...
(Det är inte helt självklart. En del försäkringsbolag anger t.ex. att försäkringen inte gäller för stöld
"om trädgårdsredskapet förvaras utomhus", och en del kräver en extra tilläggsförsäkring).
 
Redigerat:
Vad gäller Indegon så har jag fått uppfattningen att det är en hel del kvalitets- och funktionsproblem med den, med konceptet med "smarta" gräsklippare är ju i och för sig intressant!

Det finns ju smarta robotdammsugare (t.ex. Neato), så varför inte smarta gräsklippare?
Och det borde väl dessutom vara ganska lätt att göra en någorlunda smart klippare, även om den inte kan "se", men med en sensor som känner av gräshöjden på respektive sida (dvs. var den redan har klippt och var den inte har klippt) och sedan helt enkelt klippa sida vid sida (med en viss överlappning) fram till gränskabeln på andra sidan av gräsmattan.
Det skulle ju i alla fall vara smartare och snabbare än att klippa helt slumpmässigt...

Om jag bara hade tillräckligt med tålamod så skulle jag vänta ett eller två år med att köpa en klippare, för då är dom säkert mycket smartare än idag, och kostar bara en spottstyver...
 
  • Gilla
Calliope
  • Laddar…
Varför jag sa Bosch är på grund av att jag sitter i samma sits som TS. Vill ha maskin inlåst och ska göra sitt jobb snabbt. Min står i laddstation på bakgården som är inlåst. Grinden öppnar jag när jag är hemma och då får den klippa.
3 tim tis torsdag samt helgen.
Funkar bra. Och ja du har helt rätt att bosch har haft enorma problem men det verkar ha löst sig med den sista varianten som är ute nu
 
Fan nu börjar jag vela, skall jag köpa en Robomow RS612 eller en Bosch Indego?
När man ser videon hur indegon klipper så verkar den ju väldigt effektiv (I alla fall så länge den nu funkar...)

De flesta negativa kommentarer verkar vara från 2013. Har det alltså kommit en ny och bättre programvara i år?
Har dom förbättrat t.ex. hjulupphängningen så att den inte längre tappar hjulen?

Får man samma support och rätt till progrramvaruuppdateringar var man än köper den?
(Så är det inte för Robomow...)

Finns det någon utförlig manual och/eller teknisk data man kan ladda ner, eller finns det bara instruktionsvideor och bilder?
 
Jag är väldigt nöjd med klippresultatet efter 4 veckor med Rs 612. Kantklippningen gör ju att nästan alla andra faller bort. Klipptiden är ju samma Bosch o 612 så det är ju bara hur de gör det som skiljer.
 
Jag skall och titta på en demo av RS612 idag! :)

Men kan det verkligen bli samma klipptid, när den ena kör helt slumpmässigt och den andra bara klipper det som inte redan är klippt? (Eller är det så att Indegon får "tänka" så pass mycket att det i slutändan ändå tar lika lång tid?)
Du har aldrig råkat ut för att RS612:an har missat vissa fläckar när den har ansett sig färdig?

Läste en lång och väldigt intressant blogg om Indegon: http://indegobloggen.wordpress.com/
Det verkar fortfarande vara en hel del problem med den, även med den nyare 75 db versionen.
Bl.a. så verkar stöldskyddet helt undermåligt: dels piper den väldigt ynkligt, men den kan ochså lätt "glömma bort" att den är stulen (vilket ger mig kalla rysningar!)

Så det lutar nog åt RS612:an för min del...
 
Ang. missade fläckar så nej tvärtom. Jag ställde ned ytan med 100m2 för jag tyckte den gnodde lite väl länge innan den ansåg sig klar. Det går även att justera intensitet såg jag i steg om 10% öka minska ifall man upplever att gräset växer snabbare
 
Jag tror att du får svårt att hitta en robotgräsklippare som klarar att klippa som du vill. Den närmaste som jag ser kan klara detta är bosch. Alternativet som du har är att ta största möjlig för att få ner klipptiderna.
Alla slumpklippare måste klippa ofta för att täcka hela gräsmattan vilket innebär att de ska vara ute långa tider för att få full täckning. Helt klart har bosch fortfarande problem. Typ du bör 1 gång i veckan göra rent maskinen samt känna på hjulen att de sitter fast osv. Den funkar bra för mej frånsett i litet område som den tycker är för litet mellan trädet och begränsningstråden
 
Plan B:
Ja om det nu absolut inte går så får den väl klippa så många zoner den hinner med när jag är hemma, och så får jag ta resten själv med "gammelhärken" (en Monark bensinklippare från 1974).
Det blir ju i alla fall betydligt mindre jobb jämfört med tidigare...
 
Engztrom skrev:
Plan B:
Ja om det nu absolut inte går så får den väl klippa så många zoner den hinner med när jag är hemma, och så får jag ta resten själv med "gammelhärken" (en Monark bensinklippare från 1974).
Det blir ju i alla fall betydligt mindre jobb jämfört med tidigare...
Det är ju ett alternativ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.