Hej.
Har klippt av laddkabeln, en liten tvåtrådars. Output är 5 V, 400mA.
Jag har två alternativ. En med 5V, 1 A och en med 9V 500mA. Kan jag använda ngn av dem? Det är ett fast Li-Jon batteri.
 
Hur menar du "två alternativ"? Två olika kablar?? Var väldigt noga med polariteten när lagar eller byter kabeln.
 
J Josth skrev:
Hur menar du "två alternativ"? Två olika kablar?? Var väldigt noga med polariteten när lagar eller byter kabeln.
Jag menar om jag kan använda en av de andra laddarna jag har men som är till andra apparater
 
Det måste vara samma spänning som original och minst samma strömstyrka. Och samma polaritet i kontakten som måste vara exakt likadan. Jag skulle nog ha lagat den avklippta sladden.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det måste vara samma spänning som original och minst samma strömstyrka. Och samma polaritet i kontakten som måste vara exakt likadan. Jag skulle nog ha lagat den avklippta sladden.
Hur lagar jag den!
 
Skalar av isoleringen så koppartråden kommer fram och skruvar ihop med en s.k. "sockerbit" kanske? Viktigt då att de två ledarna går att skilja på genom någon markering så att man vet polariseringen och vilken som hör ihop med vilken. https://www.clasohlson.com/se/Kopplingslist/p/Pr363417000
 
J Josth skrev:
Skalar av isoleringen så koppartråden kommer fram och skruvar ihop med en s.k. "sockerbit" kanske? Viktigt då att de två ledarna går att skilja på genom någon markering så att man vet polariseringen och vilken som hör ihop med vilken. [länk]
Ok, sockerbitar har jag hemma så jag testar med det.
 
MultiMan
Jag har laddare till Litiumjon-prylar där laddstyrningen sitter i laddarpluggen och inte i apparaten, så var helt säker på var regleringen sitter innan du byter eftersom batteriet kan skadas annars.

Som vanligt bör man alltid ange vilka prylar det gäller, annars är det väldigt svårt att ge bra svar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E EvaOg skrev:
Hej.
Har klippt av laddkabeln, en liten tvåtrådars. Output är 5 V, 400mA.
Jag har två alternativ. En med 5V, 1 A och en med 9V 500mA. Kan jag använda ngn av dem? Det är ett fast Li-Jon batteri.
Så länge som polariteten är densamma på båda kontakterna så bör den fungera. Det bör finnas symboler för det på laddarna, ska se ut ungefär såhär https://www.kjell.com/globalassets/...ips.jpg?ref=2A5BA426D8&w=1280&h=1280&mode=max
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har laddare till Litiumjon-prylar där laddstyrningen sitter i laddarpluggen och inte i apparaten, så var helt säker på var regleringen sitter innan du byter eftersom batteriet kan skadas annars.

Som vanligt bör man alltid ange vilka prylar det gäller, annars är det väldigt svårt att ge bra svar.
Det är en Bosch busk o grästrimmer, Isio.
 
B Bästerortarn skrev:
Så länge som polariteten är densamma på båda kontakterna så bör den fungera. Det bör finnas symboler för det på laddarna, ska se ut ungefär såhär [länk]
Polariteten är samma på alla laddare. Har läst att spänningen bör vara lika med ström ut kan vara högre så då är det ju 5V laddaren som borde fungera.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har laddare till Litiumjon-prylar där laddstyrningen sitter i laddarpluggen och inte i apparaten, så var helt säker på var regleringen sitter innan du byter eftersom batteriet kan skadas annars.

Som vanligt bör man alltid ange vilka prylar det gäller, annars är det väldigt svårt att ge bra svar.
Oj, det verkar ju krångligt. Vet du hur man ser det?
 
det är väl bara att skarva i hop kabeln?
 
E EvaOg skrev:
Polariteten är samma på alla laddare. Har läst att spänningen bör vara lika med ström ut kan vara högre så då är det ju 5V laddaren som borde fungera.
Japp, den 5V 1A laddaren du har bör i.s.f. funka så länge kontakten är av samma typ, polariteten som sagt är samma o.s.v.
 
  • Gilla
EvaOg
  • Laddar…
S Stefansod68 skrev:
det är väl bara att skarva i hop kabeln?
Vi har diskuterat det, att använda en sockerbit. Kabeln är tunnare än en lampsladd så jag vet inte om det fungerar. Men det får nog bli alternativ 1 och 1 A laddare alternativ 2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.