Halloj alla. Har en Klippo Comet som är ca 15 år nu. Tänkte om nån vänlig själ kunde hjälpa mig lite ...
Drog igång den idag och efter ett tag så gick motorn men den slutade klippa medans motorn gick.

Försökte sen starta det och det gick inget vidare.
Man känner i snöret att kompressionen inte är "som den varit" men att det finns motstånd. Kniven rör sig när man drar i snöret. Drivningen till framdäcket rör sig också när man drar i det.

Vad kan ha hänt ? Vart borde jag börja felsöka ? Är rätt dålig på hur motorn funkar ochär uppbyggd. Misstänker att det kan vara nån kolvring eller dylikt som gått ? Tacksam för alla tips.
 
Sitter kniven fast ordentligt? Om den slutade klippa fast motorn gick så kan inte kniven ha snurrat?
Kniven fungerar ofta som svänghjul genom att ge extra roterande massa. Det är inte ovanligt att motorn går dåligt utan den.
 
Useless. Tackar för tips. Den sitter faktiskt inte helt ok när jag kände efter men den går heller inte att dra åt hårdare ? Ska se om jag kan få loss den och kolla om det är nåt lurigt med kniven. Sitter väl en ring ovanför kniven om jag minns rätt.
 
Om jag inte mins fel brukar det sitta en tunn plastbricka mellan kniven och medbringaren som ska ge upp om det tar tvärstopp.
 
Helt rätt. Det sitter en fiberbricka ovanför kniven. Brickan ska bytas varje gång kniven lossas.

/M
 
Fiberbrickan är utsliten vilket nämnts tidigare i tråden.
 
  • Ny fiberbricka för knivmontering, grå och rund med centralt hål, varumärke Klippo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort tack för all hjälp. Hade inte en susning om att den fiberbrickan hade den "funktionen".... Och rätt kul för den har hållt i 16 år =D Nu går maskinen som tåget igen. Stort tack alla!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.