S
Hej, vår klippare träffade något hårt. Det ser ut som att drivaxeln gått av och mulcher-skyddet på sidan trycker nu på hjulen. Skyddet kan jag fixa enkelt, men undrar över drivaxeln och eventuella andra konsekvenser av smällen om drivaxeln ser ut så. Den är väl av och behöver bytas, och kanske behöver knivfästet också bytas.

Antingen fixar jag den själv eller försöker lämna in för lagning. Någon här som bytt drivaxel, är det komplicerat, krävs specialverktyg, eller kan normalhändig fixa detta?
Rostigt rörstick ut från maskindel, grönt band, reflektion på vatten, möjlig industriell komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild, rostig metallstång, hål i mitten, mossa i bakgrunden, utomhus, dagsljus, ingen människa synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delen av en röd gräsklippare, svart hjul, varningsetiketter, metallram, på mark täckt med löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svärdliknande föremål med glasinsats ligger på mark fylld med mossa och lövverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Ät inte drivaxeln en del av motoraxeln/vevaxeln och då är det kört, ny motor eller vevaxeln
 
S
J jonaserik skrev:
Ät inte drivaxeln en del av motoraxeln/vevaxeln och då är det kört, ny motor eller vevaxeln
Precis, jag har någon sån aning, men har också för mig att någon bytt den på sin klippare. Får försöka leta upp någon sprängskiss på motorn...
 
S
Vid närmare eftertanke verkar det orimligt att motorn är utformad som så att vevaxeln, en central del av motorn, går sönder om bladen träffar något hårt. Något verkar fel. Borde det inte finnas t.ex. en pin eller klack som tar smällen och går av? Behöver nog kika vidare.
 
Ja, rost och otur kan fördärva mycket...det är nog så att vevaxeln är finito. Vevaxelbyte kan man iofs ta som ett hobbyprojekt, men jag hade nog skaffat en bättre begagnad motor.
 
ser inte ut som att vevaxeln brustit ? Ser mer ut som att skruven gått av och det ojämna nertill är ärg och skit från knivfästet. Dock ser det ut som axeln är krokig men det brukar gå att rikta men då behöver man lite grejer till det.
 
S
Tack för svar, jag ska ta lite bättre bilder och återkommer. Klipparen gick ju bra tills detta hände, men verkar som att det ligger en hund begraven.
Lite surt när motorn gått som en klocka. Vet ej var man hittar motorer, känns som stor risk att få ett "måndagsexemplar."
 
S
Hej, vill återkomma här som utlovat. Jag lade också upp en tråd på maskinisten och har fått lite svar där. https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=139&t=353659&lv=0&start=0
Min bedömning efter närmare granskning:

Någon tidigare ägare har tagit av kniven och förmodligen tappat bort den 3/8" UNF gängade skruven med sexkantskalle (artikelnr 503 27 27-01) som skruvar fast kniven genom knivfästet i vevaxeln (13310-ZM0-620). För han har istället tagit en M10-skruv/gängstav, kapat till rätt längd, och våldat in den i vevaxeln istället för att hitta en skruv med rätt gänga - se åverkan på skruvgängorna.

Kanske gick gängorna, för han har svetsat ihop skruv och vevaxel. På denna fastsvetsade skruvtapp monterades knivfäste och kniv med en låsmutter. Denna svetsning gick nu av när kniven slog mot en rot.

Det finns också en slirkoppling (503 27 27-01), en något konvex bricka som fjädrar emot kniven. Den brickan har ett brott och är helt platt. Så svetsningen och ej fungerande slirkoppling innebar att den tekniska lösning Klippo har för att skydda vevaxeln var helt ur spel.

Har landat i att jag ska försöka kolla om vevaxeln är rak och gänga om den. Men vet inte hur man enkelt kollar att vevaxeln är rak...
 
  • Ledsen
  • Wow
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Det går kanske, bort med stiftet, då går det att snurrar motorn, sen sätter du på något sätt en pinne/metall som ligger så nära ytterdelen på axeln som möjligt. Lyser med en lampa bakom och snurrar sakta motorn. Då syns om gapet som är där, ökar eller minskar. Annars för perfekt kontroll ska det vara en micrometerklocka som ligger mot axeln.
 
S
J jonaserik skrev:
Det går kanske, bort med stiftet, då går det att snurrar motorn, sen sätter du på något sätt en pinne/metall som ligger så nära ytterdelen på axeln som möjligt. Lyser med en lampa bakom och snurrar sakta motorn. Då syns om gapet som är där, ökar eller minskar. Annars för perfekt kontroll ska det vara en micrometerklocka som ligger mot axeln.
Låter smart, jag försöker få till det.
 
S
För att slutföra tråden, så ser det inte bättre ut än att någon tidigare ägare, utöver det jag skrivit om tidigare i tråden, också försökt borra/gänga längre in i vevaxeln men (a) inte lyckats göra det centrerat och (b) brutit av stålet i axeln. Nyfiken kan se bilder på https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=139&t=353659&lv=1

Därmed går jag bet på att gänga och får i första hand leta efter en passande begagnad motor, med eller utan klippare monterad. Tack för kommentarer.
 
  • Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
S
S stugfar skrev:
För att slutföra tråden, så ser det inte bättre ut än att någon tidigare ägare, utöver det jag skrivit om tidigare i tråden, också försökt borra/gänga längre in i vevaxeln men (a) inte lyckats göra det centrerat och (b) brutit av stålet i axeln. Nyfiken kan se bilder på [länk]

Därmed går jag bet på att gänga och får i första hand leta efter en passande begagnad motor, med eller utan klippare monterad. Tack för kommentarer.
Såg tråden nu när jag letade efter en annan - det är inte riktigt sant att jag landade i att skaffa ny begagnad motor. Jag köpte istället en ny vevaxel och bytte den i min Klippo. Det var ganska enkelt och småtrevligt. Sedan dess går Klippon som en klocka.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.